Annons

Tankar om miltal kontra service inför ev Rio-köp

1
Hej!

Jag är på väg att bli Kia-ägare för första gången och hittade det här fina forumet.

Bilen jag tänkt köpa är en Rio från 2012 som gått drygt 2000 mil. Få alltså. Haft en ägare under alla år (fram tills i höstas). Och senaste tre-fyra åren har den i princip rullat 10-20 mil per år. Den är besiktad utan anmärkningar varje år (nu senast i höstas), service är också gjord - dock bara fram till nov 2019 (6e årets service) eftersom bilen sen dess gjort drygt 50 mil fram tills i höstas då nuvarande ägaren köpte bilen. Den nya ägaren har enligt egen uppgift kört cirka 200-300 mil.

Så, jag funderar på det här med mil kontra ingen service mellan åren 2019 tills nu. Jag förstår att den äldre personen som ägt bilen inte servat den eftersom den i princip bara rullat till besiktningen och tillbaka. Men innebär detta att jag som nu ev köper den kommer åka på en rejäl service för saker som egentligen bör göras bilens 7-9 år? Ser t ex att byte av tändstift, kupéfilter och luftfilter inte genomförda på 4-årsservicen pga körsträckan. Och bör jag göra servicen direkt eller kan jag lika gärna vänta tills i höst (när servicearbeten är gjorda tidigare år), med tanke på att bilen knappt rullat några mil?

Är det något annat jag bör vara uppmärksam på vid köp med tanke på att bilen rullat så få mil senaste åren?

Tack på förhand hälsar ny forummedlem!
Skriv svar

Återgå till "Rio"