Annons

Centrallås problem och en undran ang motorn

1
Hej
Jag har en picanto 1,0 sport edition årsm. 2016 som idag har rullat 17000 mil ca och motorn är fruktansvärt pigg om man jämför med en likadan som jag har gjort kan det vara så att motorn är bytt,
trimmad tror jag inte att den är för jag har sökt över nätet om det finns optimeringskit till min lilla racer som jag i övrigt är väldigt nöjd med.
När jag köpte bilen så saknades instruktionsboken och serviceboken (bilen är köpt på en riktig bilfirma) och där var bara en nyckel till den .
Kan man söka på nätet om servicarna har skötts och var dom gjorts?
Sen har jag ett problem med centrallåset och det fungerar bara på alla dörrar utom på förardörren som man får låsa med nyckeln och låsa upp med och man får inte glömma att låsa upp med fjärren på nyckeln annars går larmet igång.
Ang min undran om motorn kan vara utbytt så verkar det saknas en kåpa över motorn för där är tre skruvhål .
Anledningen till min fråga är för en god vän till mig har en likadan bil som min men mycket tröttare och låter inte likadant ifrån motorn när man drar på.( min morrar😬)
Den är inte så bensinsnål precis drar ca 0,65liter/mil på landsväg.

För kännedom så är det min fjärde Kia den första som inköptes var en Kia carnival årsm.2000 som privatimporterades ifrån Tyskland 2003
Sen köpte jag en Kia ceed 1,6 Crdi 115hk årsm 2007 som hade gått 10000 mil och som motorn rasade på vid 27000 mil och så har jag även haft en Kia ceed sw 2011 årsm som jag sålde 2013 för den hade för hårda säten enl min fru och då inköptes det en BMW som familjebil istället men jag gillar Kia så nu har jag en liten pendlarbil som ev snart byts ut till en Kia stonic.
Tillläggas kan att min dotter har en Kia rio årsm 2017.
Skriv svar

Återgå till "Picanto"