Annons

Förbrukning utan el för PHEV

1
Hej!

Kikar just nu på att införskaffa en Kia Ceed SW PHEV och blir inte riktigt klok på hur jag ska tänka när det gäller bensinförbrukningen.

Enligt deras egen kalkylator räknar dom på 0.13 liter milen om man kör på el minst 70% av sträckan (https://www.kia.com/se/elbil/laddhybrid/kalkylator/).

Hur vet jag vad bilen drar om jag kör på endast bensin? Dvs om elen är slut. För visst är det så att den använder elen först tills den är slut innan den går över på bensin? Och när den går på elen används ingen bensin alls?

Tack på förhand!
Annons

Re: Förbrukning utan el för PHEV

2
uberweiss skrev: 02 jan 2022, 19:26 Hur vet jag vad bilen drar om jag kör på endast bensin? Dvs om elen är slut.
Jag körde från Umeå till Malmö utan att ladda, alltså nästan 100% på bensin. Då mätte jag 5.3-5.9 l / 100km. Beror jättemycket om du kör 100 eller 120 km/h.
uberweiss skrev: 02 jan 2022, 19:26 För visst är det så att den använder elen först tills den är slut innan den går över på bensin?
Du få välja. Om du väljer "automatic", då gör det precis som du sag: elen först till den är nästa slut, sen bensin. Jag säger "nästan slut", eftersom bilen försöker behålla en liten reserve för stadsfart. Om du väljer "HEV", då kör bilen mest på bensin och tar elen bara för att hjälpa till med kraft eller effektivitet.
uberweiss skrev: 02 jan 2022, 19:26 Och när den går på elen används ingen bensin alls?
Nja. :) Bilen har ingen värmepump och använder bensin för att varma kupén. Om det är varm ute eller om kupén är redan varm, då använder bilen ingen bensin alls. Annars går bensin motorn på tomgång en liten stund. Jag ser det som en "feature" eftersom elen kan ta snabbt slut om bilen skulle använda den för uppvärmning.

Lyckat till med bilval!
Kia Ceed 2020 PHEV

Re: Förbrukning utan el för PHEV

3
Stort tack för utmärkta svar! :)

Jag blir dock inte riktigt klok på Kias egna kostnad enligt deras kalkylator. Hur hamnar dom på 0.13 liter per mil?

Deras beräkning görs ju på 4500 mil varav 70% körs på el och 30% på bensin som jag förstår det.
Antal mil på bensin: 0,3 * 4500 = 1350
Bensinpris enligt deras kalkylator: 16,13 kr/l
Räknar man på 0,5 liter milen vilket är lågt så får jag det till nästan 11000 (1350*16,13*0,5) för 3 år men dom säger runt 9500 inklusive kostanden för alla mil på el.

Vad har jag missat? :)

Försöker förstå vad jag ska räkna på i kostnad per mil utifrån att jag kör X% på el och resten på bensin men tycker att det är lite knepigt.

Re: Förbrukning utan el för PHEV

5
Välj hybrid. Min ceed drog så 0.42l mil i snitt med full bil. Åkte västkusten till Eskilstuna.
Välj inte automatisk. Tar elen slut funkar inte saker som usb eller nånting.

Kör du i stan eller liknande. Dvs kortare sträckor kan du köra på Auto. Sen beror det väl på utetemp. Tomgång 5min sen är motorn varm och den slipper starta
Ceed PHEV 2021

Re: Förbrukning utan el för PHEV

6
Jag hatar en sak med ceed phev. Och det är laddtiden. Varför begränsar man till 3.6kwh? Hela grejen försvinner delvis. Tar ju 2.30h att ladda fullt vilket är helt vansinnigt. Jag menar varför? Bilen är beroende av att ha el delvis.

Jag menar inte att den skall ladda i 150kwh men många andra går det att ladda 7.2 tex.

Tar
Ceed PHEV 2021

Re: Förbrukning utan el för PHEV

7
Har nu kört vår CEED SW PHEV 2020 2200 mil. Har fört noggrann statistik på både el- (laddad) och bensinförbrukningen för hela perioden.
Gjort beräkningar för perioder mellan tankningar. Bensinförbrukningen har då varierat mellan 0,10 och 0,51 l/mil. Den lägsta under sommarmånader och i huvudsak kortare resor medan den högre förbrukningen har varit under vintermånader med flera längre (ca: 40 mil) resor och kallt väder.

Genomsnittet för hela perioden (2200 mil) ligger nu på 0,25 l/mil och 1,23 kWh/mil. Elen är laddad el. För framdrivningen har naturligtvis gått åt mer el men när bensinmotorn går laddar den också.
Skriv svar

Återgå till "Ceed (2019-UPP)"