Annons

Problem med att få bort laddkabel

1
Hej!
Kan någon vänlig själ beskriva hur man på enklast sätt avsluta laddningen och därmed ta ur laddkablen?

Enligt säljaren avbryter man genom att låsa upp bilen och sedan ta bort kabeln. Funkar det inte skulle vi trycka på knappen LOCK/AUTO.

Har provat allt. Men har bara lyckats med att få bort kabeln en gång på normalt sätt. De andra genom vajern från motorrummet.

Mvh
Annons

Re: Problem med att få bort laddkabel

2
Se till att laddkontakten är ordentligt intryckt, sitter den lite "slappt" kan inte låsningen alltid släppa. Så prova när du låser upp att hålla inne laddkontakten lite för att underlätta att låsningen släpper.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)

Re: Problem med att få bort laddkabel

4
Elnino skrev: 02 jan 2022, 22:47
MagnusLindgren skrev: 02 jan 2022, 21:19 Se till att laddkontakten är ordentligt intryckt, sitter den lite "slappt" kan inte låsningen alltid släppa. Så prova när du låser upp att hålla inne laddkontakten lite för att underlätta att låsningen släpper.
Ok, skall testa nästa gång. Tack för snabbt svar!
Notera att om laddning fortvarande pågår så har man inte många sekunder på sig att rycka ut kabeln innan uttaget låses och laddningen fortsätter.
Sättet som dock alltid fungerat för mig är att ställa mig vid ladduthaget och trycka på fjärrkontrollens låsupp (oavsett om bilen är låst eller ej) två gånger och därefter direkt ta bort kabeln.
/Mats - e-Niro MY20 - väntar på min EV6 plus AWD

Re: Problem med att få bort laddkabel

5
Magellan58 skrev: 04 jan 2022, 08:24
Elnino skrev: 02 jan 2022, 22:47
MagnusLindgren skrev: 02 jan 2022, 21:19 Se till att laddkontakten är ordentligt intryckt, sitter den lite "slappt" kan inte låsningen alltid släppa. Så prova när du låser upp att hålla inne laddkontakten lite för att underlätta att låsningen släpper.
Ok, skall testa nästa gång. Tack för snabbt svar!
Notera att om laddning fortvarande pågår så har man inte många sekunder på sig att rycka ut kabeln innan uttaget låses och laddningen fortsätter.
Sättet som dock alltid fungerat för mig är att ställa mig vid ladduthaget och trycka på fjärrkontrollens låsupp (oavsett om bilen är låst eller ej) två gånger och därefter direkt ta bort kabeln.
Testade nu med att låsa upp med fjärren och det funkade utmärkt. Tack för tipset!
Skriv svar

Återgå till "e-Niro"