Annons

Motorlampan lyser - Ceed SW Plug-In Hybrid 2021

1
Jag har en Kia Ceed SW Plug-in hybrid som är 10 månader gammal och gått 1700mil, igår så började motorlampan lysa gult (MIL som lampan heter i instruktionsboken).

Lampan har lyst konstant sedan dess men bilen beter sig inte annorlunda och jag känner inte av att något skulle vara fel.

Jag började med att ringa Kia assistans men de ville inte hjälpa mig eftersom de anser att bilen fortfarande är körbar och då kan köras direkt till närmsta verkstad, efter att jag bad om bärgning sa de att de kunde bärga mig men skulle då få betala den själv.

Kia assistans avråder mig dessutom att köra med bilen alls förutom raka vägen till närmsta Kia verkstad.

Problemet är att närmsta Kia verkstad inte har tid att titta på bilen förens i slutet av januari och detsamma gäller med alla Kia verkstäder i Stockholm, ingen har tid innan nästa år.

Den enda verkstaden jag fått tag så som har tid nästa vecka är i Enköping och då alltså 10mil enkel väg.

Vad ska jag göra?
Alla verkstäder har sagt olika där vissa anser att bilen inte ska köras öht och att Kia assistans borde bärga den genast medans andra anser att det är okej att köra så länge den inte beter sig konstigt.

Det som också känns helt galet är att oavsett om jag låter bärga bilen eller kör den själv till verkstad så står jag där utan bil ett bra tag.
Jag förstår att det kan bli fel även på nya bilar, men då ska väl fan tillverkaren som lovar 7års nybilsgaranti och 7års fri Kia assistans hjälpa mig när det uppstår ett fel på min 10 månader gamla bil.
Annons

Re: Motorlampan lyser - Ceed SW Plug-In Hybrid 2021

2
Allt verkar normalt här.
Många verkstäder ligger 3-4 veckor fram i planeringen så att boka in sig idag landar någonstans i slutet på januari pga julledigheter.
Man kan ju däremot köra dit och ställa bilen i akut-kö. Oftast hinner någon tekniker titta på den inom 2-3 dagar.
Men ring dit först så verkstaden är med på noterna samt bokar en lånebil åt dig.

Och bärgarna har fått direktiv: Går bilen bilen att köra någorlunda normalt med bara en lysande motorlampa ska den inte bärgas (=ingen ersättning)

Och du BÖR inte köra mer än nödvändigt, men det brukar sällan vara någon fara SÅ LÄNGE motorn går normalt. Dvs. inte misständer.

Re: Motorlampan lyser - Ceed SW Plug-In Hybrid 2021

3
Har du fått fixat felet på din bil, vad var det för fel?, vår är 9 månader, har rullat 1700 mil, för 10 minuter sedan började vår lampa lysa gult.
Kör nu;
Mercedes E200 D kombi Fleet edition 2019
Kia CEED SW PHEV 2021

Tidigare bilar;
Kia Sportage 1,7 CDRI special edition 2017
Kia Ceed SW CDRI special edition2 2015
Volvo XC60 D4 Summum automat AWD 2017
Kia Ceed SW CRDI 2011

Re: Motorlampan lyser - Ceed SW Plug-In Hybrid 2021

6
Hej,
Jag har också en sw plug in men 2020, ca 3000mil. Min lampa tändes också en kort stund men har nu slocknat däremot.
Men jag ser i Kia connect appen att under Övrigt så står det Varning på bilbatteriet.
Har inte direkt hittat något vad det kan vara, men läste ju 12v batteriet någonstans, kan det vara samma problem?
Är det något som kollas på service? Är rätt mycket färsking här, har haft bilen 2 veckor bara :)

Re: Motorlampan lyser - Ceed SW Plug-In Hybrid 2021

7
Lite intressant läsning. Med gul lampa brukar jag köra men med röd stannar man. Och om man inte får någon lånebil så är det väl bara att köra vidare tills dom har en tid. Låter som om man ska ladda 12v batteriet i mellanår även på denna bilen, fast man vad jag vet inte kan förklimatisera kupén, vilket jag faktiskt trodde skulle gå.

Re: Motorlampan lyser - Ceed SW Plug-In Hybrid 2021

8
Jag har en 2020 års modell med samma problem. Bilen har gått 3700 mil och jag har fått gul lampa två ggr. Första gången stanna vi och ringde KIA assistans, där sa man att man inte skulle köra med bilen så den bärgades till en verkstad. Efter undersökning av bilen så konstatera man att det är en sensor i bränsletanken som visar fel, detta på grund av kondens i tanken.
På verkstaden tror de att kondensen beror på att jag inte varvar ut bilen emellanåt och kör för mycket på batteri.
Nu var ju tanken med bilen (jag leasar den) att pendla fram och tillbaks till jobbet på endast batteridrift, vilket enligt säljaren kommer fungerar ypperligt. Här känner jag mig rejält blåst för enligt verkstaden så behöver förbränningsmotorn få arbeta då och då. Dessutom rekommendera dom att man tankar den oftare, helst vid halvtank. I och med att tanken inte är så stor så är det många stopp...
Nu på semestern så fick vi gul motorlampa igen. Denna gång sa assistansen att jag kunde köra med den ändå men uppsöka en verksta inom snar framtid. Efter en ytterligare undersökning så visa det sig att det är samma fel.

Enligt bilfirman som vi har leasat ifrån så påstår de att detta inte är ett garantifel...!!! Felundersökningen gick på 2200:- och de vägra betala den viket jag tycker är självklart. Är inte detta ett garantifel? Vad tycker ni?

Re: Motorlampan lyser - Ceed SW Plug-In Hybrid 2021

9
Niklas71 skrev: 15 aug 2023, 19:31 Jag har en 2020 års modell med samma problem. Bilen har gått 3700 mil och jag har fått gul lampa två ggr. Första gången stanna vi och ringde KIA assistans, där sa man att man inte skulle köra med bilen så den bärgades till en verkstad. Efter undersökning av bilen så konstatera man att det är en sensor i bränsletanken som visar fel, detta på grund av kondens i tanken.
På verkstaden tror de att kondensen beror på att jag inte varvar ut bilen emellanåt och kör för mycket på batteri.
Nu var ju tanken med bilen (jag leasar den) att pendla fram och tillbaks till jobbet på endast batteridrift, vilket enligt säljaren kommer fungerar ypperligt. Här känner jag mig rejält blåst för enligt verkstaden så behöver förbränningsmotorn få arbeta då och då. Dessutom rekommendera dom att man tankar den oftare, helst vid halvtank. I och med att tanken inte är så stor så är det många stopp...
Nu på semestern så fick vi gul motorlampa igen. Denna gång sa assistansen att jag kunde köra med den ändå men uppsöka en verksta inom snar framtid. Efter en ytterligare undersökning så visa det sig att det är samma fel.

Enligt bilfirman som vi har leasat ifrån så påstår de att detta inte är ett garantifel...!!! Felundersökningen gick på 2200:- och de vägra betala den viket jag tycker är självklart. Är inte detta ett garantifel? Vad tycker ni?
Klart det måste vara ett garantifel om det inte står uttryckligen att man måste varv ur motorn. Även jag köpte min bil för att köra främst på el. Men är nog klokt att göra som dom säger och försöka hålla tanken full för att slippa kondens, redan vid halv tank kan väl inte bli så farligt ofta om du kör främst på el. Kör till stugan en del på sommaren och då går en halv tank åt och i vinter lär ju motorn gå för att värma kupén, den största nackdelen med kian tycker jag men ska pröva att köra till jobbet utan värme på, har 16 km till jobbet.

Re: Motorlampan lyser - Ceed SW Plug-In Hybrid 2021

10
Jag har fortsatt problem.
Dök upp ett nytt för någon vecka sedan. Hade laddat bilen och skulle ut och åka. Får ett varningsmeddelande att hybridsystemet har nå strul och att det är felfunktion i DC/DC lågspänningsomvandlaren.
Slår av/på bilen och allt är bra igen. Fordonsdiagnostiken säger att alla system är under kontroll.
2 veckor senare ska jag åka 20isch mil och har då laddat bilen igen. Efter ett par mil händer exakt samma sak igen. Slår av/på bilen och allt är lugnt igen. Kör då ca 5mil till och så är det dags igen, bara att den här gången så står det motorsystemet ist för dc/dc och när jag slår av/på så fortsätter ändå motorlampan att lysa gult.
Är ganska nära en björkmansbil så åker dit med den för att snabb avläsning av felmeddelanden men deras serivicepersonal hade tyvärr gått hem. Går över till mekonomen men de höll sig undan i butike så hittade ingen på ca 15min, då de säger att de inte har tid. Så bestämmer mig för att köra sista 10milen ändå, bilen har ju inte gått dåligt på något sätt. Startar bilen och motorlampan har slocknat. har kört ca 70 mil sen dess och den har inte tänds igen, har dock inte laddat den något mer.
Kondens på någon sensor kan ju isf kankse stämma, har även haft lite strul med 12v batteriet. Min bil är en 2020 och har gått ca 3500.

Ni andra som har haft liknande fel, har ni också fått felmeddelande om hybridsystemet?
Skriv svar

Återgå till "Ceed (2019-UPP)"