Efter att ha sökt lite hittade jag följande länk:MagnusLindgren skrev: 10 dec 2021, 22:28 Det är väl snarare så att batterivärmningen kickar in när man valt en laddstation (DC) som man navigerar till.
https://www.insideevsforum.com/communit ... post-91617
Gäller Kona, men Kona och e-Niro delar i mycket funktionalitet.
Om man har vinterläge och batteritemperaturen är under -5C och återstående laddning är under 33% (12-15 mil), så värms batteriet upp till +5C. Detta som förberedelse till snabbladdning. Man behöver alltså inte navigera till en station (verkar gälla Tesla). Beroende på temperatur på batteriet kan man ladda med olika effekt. För att ladda på hemladdare 3-7 kW behöver man inte ha vinterläge på. När man laddar värms alltid batteriet oavsett vinterläge. Laddningen stryps beroende på temperaturen. För att få full snabbladdning behöver batteriet ha 25C.
Alltså, om man inte har för avsikt att snabbladda så är det bättre att inte ha vinterläget på. Är man på långresa är det bra att ha det på.
Det hade varit bra om handboken förklarat vad som gäller. Om det var så att batteriet mådde bättre borde vinterläget värma från 100% laddning och ned.