Annons

Byte av halvljus på ceed -19, hur?!

1
God kväll!

Har en Ceed SW -19 som jag försökte byta halvljuset på idag. Slog en kik i handboken och det verkade hyfsat enkelt, men som det är med moderna bilar var det totalt bluff och båg. Problemen började redan när jag skulle koppla ur minuspolen på batteriet som det stod att man skulle göra, men jag fick inte loss den satans kabeln. Efter ett tags funderande bestämde jag mig för att det verkade överflödigt, strömmen till halvljuset är ju ändå avstängt från cockpiten. Min kamp fortsatte när jag försökte få ner min hand i det KRAFTIGT begränsade utrymmet bakom billyktan. Förstod då illa kvickt att bilen behöver demonteras för att jag ska kunna byta halvljuset. Vis av erfarenhet från en Kia Cee'd SW -11 skruvade jag loss de tre muttrarna som håller fast lyktan i fordonet, samt avlägsnade de plast-tingestarna som håller fast fronten, för att kunna dra fram hela lyktan. Efter hela den proceduren började jag idogt lirka med lyktan i tron om att jag skulle kunna skapa mer utrymme bakom den så att jag skulle kunna få ner min väl tilltagne hand bakom den. Men ICKE! Jag blev frustrerad och började dra och slita allt hårdare, men lyktan rubbades inte ur sin plats och jag kunde således inte byta lampan. Jag insåg tillslut att jag var tvungen att sluta spela tuff och fick skamset gå hem med svansen mellan benen.

Så till min fråga, hur byter man halljuset på bilen på enklast sätt?! (utan att lämna in den till en fackman)

Med vänlig hälsning
Skriv svar

Återgå till "Ceed (2019-UPP)"