Annons

Kia Niro laddhybrid, laddar inte

1
Köpte den som ny 2018 och har gått bra tills nu 2021.
Helt plötsligt vill inte ladda hybrid batterierna.
Oavsett stolpe samt olika kablar.
Noterade att lås funktionen på ladd luckan låser ej oavsett när man låst bilen, den skall klicka till och låsa.
Även samma sak med ladd handsken.
Kollat säkringar och inga fel.
Lampan lyser även rött en stund.

Någon som har stött på detta och vet åtgärd?
Är det något som går på garanti?

Jag har bokat in på verkstaden för att se varför laddning ej startar, borde gå på 7års garanti tycker man.
Annons

Re: Kia Niro laddhybrid, laddar inte

2
Har du provat att dra i nödöppnaren?
Den sitter under huven vid vänster strålkastare.
En orange gummihatt som sitter på en vajer.
Dra hårt i den några gånger så bör laddningen fungera igen.
Låset har slutat fungera eftersom haken som låser fast laddhandsken har misslyckats att låsa 3 ggr.
När det händer måste man dra i nödöppnaren.

Ett tips är att verkligen trycka in laddhandsken ordentligt tills man hör att låsningen går i och laddningen startar.
Sätter man bara i handsken lite löst kommer låsningen att kantra i hålet på handsken (låser ej) och laddningen kommer inte att fungera.

Re: Kia Niro laddhybrid, laddar inte

4
Voivoi skrev: 12 sep 2021, 12:53 Problemet löst.
Det var att dra i den orangea gummi hatten och sedan funkade laddning samt låsning.
Tackar för hjälpen.

Löste man ditt problem på verkstaden? I så fall, vet du vad dom gjorde?

Jag har haft samma problem och fick allt oftare dra i den orangea kabeln.
Vid servicen påtalade jag felet, där på verkstaden fungerade det perfekt.
Verkstaden påstår att felkoder inte sparas i bilen (märkligt) utan att felet måste vara där vid avläsning. Jag fick tipset att ”smörja lite” med
silikonspray. Efter servicen kunde jag ladda några gånger innan samma fel återkommit. Nu ett par månader senare får jag öppna huven
var tredje/fjärde gång jag laddar ca. Skall testa om bilen är konsekvent och behåller felet innan jag kontaktar verkstaden igen.
Jörgen

Re: Kia Niro laddhybrid, laddar inte

5
Tjena. Jag är ny här och har en fråga ang Kia Niro laddhybrid 2018. Funkat klockrent hittills. En morgon så gick det inte att låsa upp bilen med fjärrkontrollen, väl inne så var12v batteriet helt slut! Bärgade bilen till verkstad och batteriet byttes ut. Hämtade bilen och på vägen hem så varnade displayen att höger bakdörr var öppen fast den var stängd…. Kommer hem och ska låsa bilen, det går inte eftersom höger bakdörr är ”öppen” enligt bilen. Går inte att ladda heller. Displayen lyser konstant med höger bakdörr öppen. Rycker ur pluspolen på batteriet för att inte 12v ska ladda ur igen. Dörrsensorn sitter integrerat i låskistan. Antagligen så kärvar den.
Så till min fråga: är det någon som har haft samma fel, i så fall vore jag tacksam för några tips

Re: Kia Niro laddhybrid, laddar inte

6
Troligtvis har verkstaden haft av kontaktstycket i dörren höger bak för att kolla tjuvström, och glömt montera det igen.
Öppna passagerardörren fram och titta i dörrskarven mot bakdörren (B-stolpen) , så ser du kontaktstycket. Tryck i det igen och fäll ner plastlåsningen så kontakten sitter i ordentligt.
Klart.
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"