Annons

Ny XCEED Plug In - Laddning avbryts & problem med att starta laddningen igen

1
Hej,

Tänkte kolla om flera XCEED-ägare (eller andra KIA-modeller) har haft samma problem.

Jag har haft min XCEED i 3 dagar nu men lyckas inte ladda batteriet via min typ 2-kontakt i garaget (som har fungerat bra till min GTE). Jag har även testat en annan laddningsstation i ett köpcentrum men även där avbryts laddningen i förtid.

Jag har inte lyckats se något jättetydligt mönster gällande tid, batterinivå etc. Ibland laddar den 10%, ibland upp till 30% men aldrig fullt. De två ggr jag har haft möjlighet att kontrollera bilen efter ca en timme hade den avbrutit laddningen innan dess.

Det tar dessutom ett tag att starta om laddningen. Det lyser rött (för fel) på den fasta laddboxen om jag försöker starta om den direkt när jag har konstaterat att den har avbrutit laddningen. Morgonen efter brukar det däremot gå bra. I något fall har det gått att starta en laddning om jag har kört ner batteriet under 15%. Dock avbryts den i förtid.

I garaget är det ca 10-15 grader, så det är inte särskilt kallt.

Någon annan som har upplevt detta med en KIA och ev lyckas lösa det?

MVH
PF
Annons

Re: Ny XCEED Plug In - Laddning avbryts & problem med att starta laddningen igen

2
Låter som att det är dålig kontakt. Har varit med om när jag installerat flertalet boxar till kunder som har Xceed så har det glappat lite. Och det är just CP (Controller Pilot) som styr det. Glappar den/tappar kontakt avbryts laddningen.

Har för mig att det eventuellt finns någon form av fix från Kia på just det felet.

Det som hjälpt när jag felsökt hos kunder är att verkligen trycka in och hålla fast laddkontakten tills laddningen startar.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)

Re: Ny XCEED Plug In - Laddning avbryts & problem med att starta laddningen igen

3
@Magnus: Låter som att du är på rätt spår.

Har nu lämnat in bilen och det var inte ett unikt problem. De bytte kontakt inkl låsmotor på bilen vilket verkar ha löst problemet. Dock inte direkt, det lyste rött vid första laddningen.

Det verkar som om det kan vara två fel som samverkar, dels hardware-felet med glapp/låsning samt ett SW-fel där vissa bilar måste laddas upp och köras ner till en laddningsnivå under 15% en eller flera ggr innan det börjar lira. Jag verkar ha drabbats av båda då laddningen verkar ha kalibrerats efter bytet och ur- samt uppladdning.

Håller tummarna för att det fortsätter fungera.
Skriv svar

Återgå till "Kia-bilar, ej modellspecifikt"