Annons

Startar inte på morgonen

1
Min Optima verkar inte gilla det här med kyla och då pratar vi ganska mild temperatur ca -10.

Kia Optima sw gtline 2016

När jag försöker starta står startmotorn och tuggar och motor bluffar till lite då och då men startar inte och batterilampan blinkar under tiden.
Har fått igång bilen genom att ladda batteriet en stund och när bilen väl startad är problemet borta fram till nästa morgon.

Tänkte det var ett dåligt batteri så köpte ett nytt men gjorde ett test i morse Först försökte jag med gamla batteriet och sedan tog jag ut det fulladdade och varma batteriet. Med det nya batteriet startade bilen efter den stått och tuggat en stund. Men bilen startade också direkt när jag bytte tillbaka till det gamla batteriet.

Är detta vad man kan vänta sig av en Kia Optima på vintern eller har någon en teori om anledning till problemet?

Spelade in en rulle på när jag startade med nya batteriet.
kia optima sw gt line 2017
Annons

Re: Startar inte på morgonen

3
SorentoUM skrev:Glödstiften dåliga.
Har blivit en epidemi med dåliga glödstift nu i den här arktiska kylan över hela landet.
Glödstiften är restade hos KIA. Ca 2000 stift i rest och 900 på väg till Sverige, så räkna med att det kan tid att få det åtgärdat.
Tack då jag ta och ringa Hedin bil igen och se om de har någon annan åsikt denna gången om än att det är batteriet.
kia optima sw gt line 2017

Re: Startar inte på morgonen

4
SorentoUM skrev:Glödstiften dåliga.
Har blivit en epidemi med dåliga glödstift nu i den här arktiska kylan över hela landet.
Glödstiften är restade hos KIA. Ca 2000 stift i rest och 900 på väg till Sverige, så räkna med att det kan tid att få det åtgärdat.
Glödstift går ju att köpa på diverse andra ställen.

Re: Startar inte på morgonen

7
Gaspo skrev:
SorentoUM skrev:Javisst.
Men då täcks det inte av garantin.
Så glödstiften ingår i garantin?
Ja, klart dom gör.
Men som sagt så har fabrikerna i Korea lite svårt att hinna ikapp med tillverkning och leverans nu.
Och inga andra glödstift får användas i garantiåtgärd.

Re: Startar inte på morgonen

8
SorentoUM skrev:
Gaspo skrev:
SorentoUM skrev:Javisst.
Men då täcks det inte av garantin.
Så glödstiften ingår i garantin?
Ja, klart dom gör.
Men som sagt så har fabrikerna i Korea lite svårt att hinna ikapp med tillverkning och leverans nu.
Och inga andra glödstift får användas i garantiåtgärd.
Ok trodde dom skulle kalla det förbrukningsvara. Eftersom hjullager inte ingår längre. Man undrar ju vad som ingår o inte ingår längre.

Re: Startar inte på morgonen

9
Slitdetaljer ingår inte längre, helt rätt.
Till det räknas bla:
Hjullager
Stötdämpare
Styrleder
Krängningshämmarstag
Fjädrar
Spindelleder
Multi-V-remmar
Bromsar
Koppling
mm.

Däremot är glödstift inte räknat som slitdetalj. Har nog med drivlina/körbarhet/avgaskrav att göra. Så det är accepterat.

Re: Startar inte på morgonen

10
Som tur var blev det lite varmare igen så mina problem är mindre. Har varit på hedin där de misstänker tändstiften och är det tändstift så går det på garantin.

Men det var lång väntetid på de där stiften.

Sent from my SM-G991B using Tapatalk
kia optima sw gt line 2017
Skriv svar

Återgå till "Optima"