Annons

Montera farthållare

1
Hej!

Har läst runt lite här och försökt lära mig hur man installerar farthållare på sin bil. Känner dock att jag Fortf har lite frågor och får inget svar i en annan tråd om detta så testar att göra en ny tråd istället.
Har en CEED -14 och verkar inte finnas några moduler på ebay så det blir väl att köpa ny ratt. Undrar lite kring ex. om försäkring ändras iom modifikation kring airbag, hur airbagen kan påverkas osv. Vill ha farthållare men inte riskera nåt större!
Tips om vad för typ av ratt ni vart nöjda med, eller andra tankar och erfarenheter ni haft av denna typ av modifikation mottages tacksamt! :)
Annons

Re: Montera farthållare

2
Då svarar jag här.

JA, det finns ett litet inbyggt 'styrdon' i ratten. Inget man behöver bekymra sig över om man skaffar en komplett ratt.
Att köpa lösa komponenter och 'bygga upp' ratten är inte lönsamt.
Köp en bättre begagnad från skroten.

Som jag skrev innan kan det även behöva bytas ClockSpring, då uttaget för kablaget till själva ratten KAN skilja sig.
Kan man också skaffa bättre begagnad.

Har du värme i ratten som den är nu?
Har du INTE det men vill ha det måste du även koppla in detta. En liten rosa kontakt som kopplas in på baksidan av ClockSpring. Den KAN finnas fördragen, men inte säker.
FINNS kablaget fördraget behöver du bara koppla in den, samt sätta i knappen (som kan skaffas bättre begagnad) på panelen till vänster om ratten.
Finns det INTE, måste man själv ordna strömmen (jag tog min från sätesvärmens ström, så rattvärmen går på samtidigt som sätesvärmen)

Det är allt kablage du behöver kolla upp.
Resten är standard, såsom kablage till motorstyrenhet, givare mm.
Farthållaren kommer att fungera.

Det enda man bör göra EFTER bytet är en SAS-kalibrering (Steering Angle Sensor) om ClockSpring bytes. Man kan även köra utan att göra detta, men man BÖR.

Och själva demonteringen och monteringen av airbagen ska göras med batteriet avkopplat. Och ingenting ändras avseende funktionen av airbagen. Bara se till att få tillbaka allt på plats igen.

Videor på exakt förfarande på hur de olika sakerna ska göras finns garanterat på Tuben. Ta en stund och titta igenom där.
Skriv svar

Återgå till "Modifikationer och tillbehör"