Annons

Tryck dieselfilter, startproblem

1
Takk for medlemskap. Jeg er en ny bruker.

Jeg har en Ceed'd 2010 modell Diesel 85 kW/115 HK Motor: D4FB-F
KM: 202353


Jeg har mistet tryck til dieselfilter.

Bilen starter med en gang, går en 10 sek, før den stopper.

Må dra den lenge på starter før den starter igjen, og da fungerer den som den skal, og bruker pump på filter, da starter den med en gang. Altså min konklusjon lite tryck på tilførsel av diesel.

Har i dag 2 feb 2021 byttet nytt filter.
Gammelt filter ble byttet september 2019.


Noen forslag på feil?

Takker

Dag
Annons

Re: Tryck dieselfilter, startproblem

2
Följer* Har en Ceed 2008 diesel där filtret är bytt. Den startar bra ibland och när den inte gör det så får jag "lufta" filtret igen! Måste väl vara så att den drar tjuvluft? Har inte haft diesel förut och när jag kollade upp regnr fick jag upp att det ska vara en pump i tankarmaturen. Så med lite amatörmässigt skruvande så fick jag ur den men till min förvåning satt ingen pump där då jag trodde den va boven :). Sen undrar jag om det finns någon backventil som skall hålla kvar bränslet och inte gå tillbaka till tanken då det kanske gör så att det blir luft i filtret. Har testat med ODB2 och en annan hårdvara och de felkoder jag fått upp är bränslefilter :(

Re: Tryck dieselfilter, startproblem

7
Ovea skrev:Följer* Har en Ceed 2008 diesel där filtret är bytt. Den startar bra ibland och när den inte gör det så får jag "lufta" filtret igen! Måste väl vara så att den drar tjuvluft? Har inte haft diesel förut och när jag kollade upp regnr fick jag upp att det ska vara en pump i tankarmaturen. Så med lite amatörmässigt skruvande så fick jag ur den men till min förvåning satt ingen pump där då jag trodde den va boven :). Sen undrar jag om det finns någon backventil som skall hålla kvar bränslet och inte gå tillbaka till tanken då det kanske gör så att det blir luft i filtret. Har testat med ODB2 och en annan hårdvara och de felkoder jag fått upp är bränslefilter :(


Det skal visst ikke sitte noen pump i tanken på en diesel. Har snakket med KIA.

Men filterhuset kan det være membraen som er problemet.


Hele komplett koster kr 2200

Startproblem

8
Har en Kia cee'd_sw 1.6 CRDi Manuell, 115hk, 2010.

Är det någon som har någon lösning på följande problem. När jag ska starta motorn så vill den inte starta, och när jag lyckas få till tändningen med gåspådrag så måste jag gasa till 2000-3000 varvtal. Efter några sekunder så självdör motorn oavsett gaspådrag. Väntar jag några sekunder till nästa tändning så går motorn igång efter lite gaspådrag tillsammans med en "ordentlig" tändning. När motorn är igång så måste jag varva motorn till ca 2000 varvtal för att värma upp den ca 10 sekunder. Om jag nu kör i väg så att motorn blir varm till arbetstemperatur och stänger jag stänger av motorn för att återstarta den funkar den klander fritt men bara så länge motorn är varm enligt optimal arbetstemperatur. Har gjort en OBD diagnos. Framgår följandepå Stycket Motorelektronik P0112 som är insugningstempraturkrets 1, låg signal, intermittent. Jag har bytt Luftmassemätare utan att det har hjälpt. Det går inte heller att nollställa felkoder. Är det någon som har en lösning? Kan det vara glödstiften?

Startproblem

9
Har en Kia cee'd_sw 1.6 CRDi Manuell, 115hk, 2010.

När jag ska starta motorn så vill den inte starta, och när jag lyckas få till tändningen med gaspådrag så måste jag gasa till 2000-3000 varvtal. Efter några sekunder så självdör motorn oavsett gaspådrag. Väntar jag några sekunder till nästa tändning så går motorn igång efter lite gaspådrag tillsammans med en "ordentlig" tändning. När motorn är igång så måste jag varva motorn till ca 2000 varvtal för att värma upp den ca 10 sekunder. Om jag nu kör i väg så att motorn blir varm till arbetstemperatur och stänger jag av motorn för att återstarta den funkar den klanderfritt men bara så länge motorn är varm enligt optimal arbetstemperatur. Har gjort en OBD diagnos. Framgår följandepå Stycket Motorelektronik P0112 som är insugningstempraturkrets 1, låg signal, intermittent. Jag har bytt Luftmassemätare utan att det har hjälpt. Det går inte heller att nollställa felkoder. Alla glödstift är utbytta. Nu startar inte fordonet längre eller man kan säga att den startar med svårighet men att den nu alltid självdör oavsett vad jag gör efter att jag har fått igång den med svårighet. Är det någon som har en lösning
Skriv svar

Återgå till "Problem"