Annons

Re: Parkeringsbromsverkan låg, Styrled m.m.

21
OK!
Jag testar sätta dit kroken igen.
Bör/måste man byta bägge styrlederna när man ändå byter?

Samt innebär byte av krängningsarmarstagen också behov av hjulinställning?

Tänkte glida på krängningsarmarstagen och ev ta dem om några veckor, men då blir det dubbla framvagnsinställningar och de kostar ac1300kr hos lokala Mekonomen verkstan.
Annons

Re: Parkeringsbromsverkan låg, Styrled m.m.

26
Jag räknade 7 ggr när jag tryckte ned mejsel (nedåt i mitt fall motsvarar att slacka/släppa bromsbackarna) men jag kan mycke sannolikt gjort för stora rörelser att jag tagit 1,5-2 kuggar per "mejsling" och då blir totalen större.
Men då tar jag av däcken och spänner till backarna några kuggar.
Handbromsen skall alltså kunna "låsa" hjulen när man drar i den och bilen är i rörelse på samma sätt som fotbroms?
(känns som en dum fråga men ställer den då jag tänker att handbromsen primärt används när bilen står stilla).

Re: Parkeringsbromsverkan låg, Styrled m.m.

27
Ja precis.
Bäst är nog att göra om momentet. Alltså spänna ut justeringen till max (låst broms) och sen släppa (kanske 5-6 kugg denna gång). Viktigast är att båda sidor blir lika.

Annars kan du prova justera handbromsen invändigt, alltså nere vid vajeroket.
Skruva in 12mm-muttern en centimeter och kontrollera om handbromsen tar nu.
Inte lätt att komma åt muttern, men med en 12mm ringspärrnyckel går det bra.
Börjar handbromsen ta bra efter en liten justering är den bra så, men om muttern kommer för långt in och inget händer måste det justeras på hjulen.

Re: Parkeringsbromsverkan låg, Styrled m.m.

30
Då var styrleden bytt.
Fungerade klockrent med slägga enligt sorrentos instruktion. Gjorde ett märke på bulten och tror jag prickade hyfsat med antalet inskruvade varv.

Sorrento:
Brukar man yta bägge lederna när man ändå byter samt gör man hjulinställning både fram och bak?
Senast redigerad av KurtB den 14 feb 2021, 17:03, redigerad totalt 5 gång.
Skriv svar

Återgå till "Problem"