OK!
Jag testar sätta dit kroken igen.
Bör/måste man byta bägge styrlederna när man ändå byter?
Samt innebär byte av krängningsarmarstagen också behov av hjulinställning?
Tänkte glida på krängningsarmarstagen och ev ta dem om några veckor, men då blir det dubbla framvagnsinställningar och de kostar ac1300kr hos lokala Mekonomen verkstan.
Annons
Re: Parkeringsbromsverkan låg, Styrled m.m.
22Om det inte är glapp i den andra samt att den ser bra ut, behövs den inte bytas.
Krängningshämmarstagen påverkar inte hjulinställningen på något sätt och ger ingen 2:a på besiktningen, så jag hade också avvaktat byte. Iaf tills våren, om inte klonkandet vid körning över gupp driver en till vansinne.
Krängningshämmarstagen påverkar inte hjulinställningen på något sätt och ger ingen 2:a på besiktningen, så jag hade också avvaktat byte. Iaf tills våren, om inte klonkandet vid körning över gupp driver en till vansinne.
Re: Parkeringsbromsverkan låg, Styrled m.m.
24Testkörde bilen idag.
När jag kör ca 10-15km och bromsar genom att dra i handbromsen så fortsätter däcken rulla.
Bromsar jag med fotbromsen så låser däcken sig.
Hur kan jag testa bromsverkan på handbromsen samt därefter justera den?
När jag kör ca 10-15km och bromsar genom att dra i handbromsen så fortsätter däcken rulla.
Bromsar jag med fotbromsen så låser däcken sig.
Hur kan jag testa bromsverkan på handbromsen samt därefter justera den?
Re: Parkeringsbromsverkan låg, Styrled m.m.
25Bilen ska inte kunna rulla på tredje hacket.
Spände du ut justeringarna så hårt du kunde och därefter släppte 7 hack?
Då brukar det nämligen bli bra.
Spände du ut justeringarna så hårt du kunde och därefter släppte 7 hack?
Då brukar det nämligen bli bra.
Re: Parkeringsbromsverkan låg, Styrled m.m.
26Jag räknade 7 ggr när jag tryckte ned mejsel (nedåt i mitt fall motsvarar att slacka/släppa bromsbackarna) men jag kan mycke sannolikt gjort för stora rörelser att jag tagit 1,5-2 kuggar per "mejsling" och då blir totalen större.
Men då tar jag av däcken och spänner till backarna några kuggar.
Handbromsen skall alltså kunna "låsa" hjulen när man drar i den och bilen är i rörelse på samma sätt som fotbroms?
(känns som en dum fråga men ställer den då jag tänker att handbromsen primärt används när bilen står stilla).
Men då tar jag av däcken och spänner till backarna några kuggar.
Handbromsen skall alltså kunna "låsa" hjulen när man drar i den och bilen är i rörelse på samma sätt som fotbroms?
(känns som en dum fråga men ställer den då jag tänker att handbromsen primärt används när bilen står stilla).
Re: Parkeringsbromsverkan låg, Styrled m.m.
27Ja precis.
Bäst är nog att göra om momentet. Alltså spänna ut justeringen till max (låst broms) och sen släppa (kanske 5-6 kugg denna gång). Viktigast är att båda sidor blir lika.
Annars kan du prova justera handbromsen invändigt, alltså nere vid vajeroket.
Skruva in 12mm-muttern en centimeter och kontrollera om handbromsen tar nu.
Inte lätt att komma åt muttern, men med en 12mm ringspärrnyckel går det bra.
Börjar handbromsen ta bra efter en liten justering är den bra så, men om muttern kommer för långt in och inget händer måste det justeras på hjulen.
Bäst är nog att göra om momentet. Alltså spänna ut justeringen till max (låst broms) och sen släppa (kanske 5-6 kugg denna gång). Viktigast är att båda sidor blir lika.
Annars kan du prova justera handbromsen invändigt, alltså nere vid vajeroket.
Skruva in 12mm-muttern en centimeter och kontrollera om handbromsen tar nu.
Inte lätt att komma åt muttern, men med en 12mm ringspärrnyckel går det bra.
Börjar handbromsen ta bra efter en liten justering är den bra så, men om muttern kommer för långt in och inget händer måste det justeras på hjulen.
Re: Parkeringsbromsverkan låg, Styrled m.m.
28Började justera på hjulen vilket räckte.
Nu är handbromsen mer spänd och hjulen låser sig när bilen rullar och man drar åt handbromsen.
Felet var att jag tog för stora mejseltag när jag spände på hjulen.
Nu laddar jag inför kommande styrledsbyte
Nu är handbromsen mer spänd och hjulen låser sig när bilen rullar och man drar åt handbromsen.
Felet var att jag tog för stora mejseltag när jag spände på hjulen.
Nu laddar jag inför kommande styrledsbyte
Senast redigerad av KurtB den 08 feb 2021, 21:52, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Parkeringsbromsverkan låg, Styrled m.m.
30Då var styrleden bytt.
Fungerade klockrent med slägga enligt sorrentos instruktion. Gjorde ett märke på bulten och tror jag prickade hyfsat med antalet inskruvade varv.
Sorrento:
Brukar man yta bägge lederna när man ändå byter samt gör man hjulinställning både fram och bak?
Fungerade klockrent med slägga enligt sorrentos instruktion. Gjorde ett märke på bulten och tror jag prickade hyfsat med antalet inskruvade varv.
Sorrento:
Brukar man yta bägge lederna när man ändå byter samt gör man hjulinställning både fram och bak?
Senast redigerad av KurtB den 14 feb 2021, 17:03, redigerad totalt 5 gång.