Annons

Re: Parkeringsbromsverkan låg, Styrled m.m.

11
Tack för svar Sorento!
Då avvaktar jag med Vajern.
Vet du förresten om det går att få fram en bild på hur monteringssatsen (för bromsbackarna) skall se ut när den är rätt monterad?
Samt kan man sätta fast fjädrarna i monteringssatsen på fel sätt?
Bromsbackarna inkl. monteringssats och bromsskivor bak blev bytta av en bekant för snart 3 år sedan och jag vill minnas det var en del krångel med just fjädrarna och att få fast den cylinder man spänner handbromsen med (kugghjulet).
Bilen gick igenom besiktningen efter detta men nått verkar lite knepigt, därför som jag vill byta och göra om.
Annons

Re: Parkeringsbromsverkan låg, Styrled m.m.

12
Har tagit lös bromsskiva, backar etc
Ska metallreglaget (se bild) som rör sig när man drar i handbromsen kunna "spela" dvs dela sig?
Som det är nu är det en ihoprostad metallbit. Kan jag smörja delarna med något (universalolja?, kopparpasta?) för att få bättre funktion?

https://forumbilder.com/i/rxAk

Jag plockade lös den (namn?)
https://forumbilder.com/i/rxAk
Den är liksom ihoprostad,. Om den nu ska kunna röra sig :?

Re: Parkeringsbromsverkan låg, Styrled m.m.

13
Kollade upp saken hos bildelsåterförsäljare och delen kallas nått med "krok" och ingår i
"Expander sats".
Frågan är alltså om de två metalldelarna ska vara rörliga i förhållande till varandra eller liksom i ett stycke. Om det första alternativet så är min krok trasig då delarna sitter ihop och ej kan röra sig.
Möjligen kan jag bryta upp och smörja den.
Tacksam om någon kan kasta lite ljus på detta

Re: Parkeringsbromsverkan låg, Styrled m.m.

14
Helt riktigt. Det var detta jag syftade på i tidigare inlägg.

Det går att bräcka upp den lite så man får lös de två delarna från varandra. Sen putsar man till dom, smörjer, klämmer ihop delningen och sätter ihop igen.
Det ska kunna röra sig helt utan motstånd.
(Någon typ av värmebeständigt fett ska det vara. Kopparpasta, Aluminiumpasta eller liknande funkar bra. Undvik olja.)

Detta är det vanligaste felet när det gäller handbroms på Ceed ED.
Fixar man till detta och ser till att backar och skivor är okej, brukar resten aldrig vara något problem.

Re: Parkeringsbromsverkan låg, Styrled m.m.

16
Du har det bra upplagt där.
Sätt ihop backarna mot justeringen/stjärnan. Sätt i nedre fjädern i backarna (fjädern närmast justeringsstjärnan).
Håll i backarna med båda händerna och lirka allt över navet och på plats över armen som du just fixat.
Dra backarna över armen, i hacken och på plats.
Lås fast backarna.
Dra på den övre fjädern med lämpligt verktyg (tång eller ännu bättre en fjäderkrok).
Klart så långt.
På med skivan, justera ut backarna till det tar stopp och skivan inte går att snurra.
Släpp därefter justeringen 7 hack. Då ska skivan gå lätt att snurra (ett svagt skrapande ljud kan höras - normalt)
Montera resten av bromsdetaljerna.
Färdigt.

Re: Parkeringsbromsverkan låg, Styrled m.m.

17
Tack till Sorrento för all hjälp!
Nu är allt på plats på vänstra bakdäcket och handbromsfästet som håller ihop de tre vajrarna, sitter rakt och fint. Imorgon blir det ta det andra däcket.

Tänkte passa på börja kolla upp nästa grej bilen kuggade på...
Fick följande anmärkning:
"Styrled vänster yttre, glapp".
Är det svårt byta styrleden?
Kollade en youtubvideo och där hade de ett specialverktyg.
Sen undrar jag om byte av styrled föranleder en framvagnsbalancering?

Sen sa besiktningsmannen att ett av de främre krängningsarmarstagen var påväg ta slut, jag fick dock ingen anmärkning för detta.
Samma fråga där: är det svårt byta krängningsarmarstagen samt hur ser jag vilket som är slut?

Re: Parkeringsbromsverkan låg, Styrled m.m.

18
Byte av styrled kräver inga specialverktyg.
Ta av hjulet.
Lossa kontramuttern som sitter direkt bakom styrleden. (tror det är 21 eller 24mm)
Ta bort kronmuttern och den lilla sprinten i densamma från styrleden.
Ta en handslägga och slå ner bulten ur fjäderbenet (ett rejält slag brukar räcka).
Skruva av styrleden från inre styrstaget. Räkna gängorna när du skruvar av, så du har en hum om hur mycket du ska skruva på den nya.
Montera tillbaka igen.
Det är starkt rekommenderat att göra en hjulinställning efter denna operation, eftersom man aldrig hamnar på exakt samma position med den nya styrleden, och man riskerar att nöta ner däcken väldigt fort.
Du kan dock köra en kortare sträcka utan problem om du räknade gängorna, för då hamnar man ändå ganska rätt, relativt sett.

Krängningshämmarstagen kan man inte få 2:a på. Det är svårt att bara titta på dom och avgöra om de är dåliga, men om man drar, trycker och sliter i krängningshämmaren på respektive sida kan man känna om det glappar, och då behövs det staget bytas, eftersom det blivit slitet i kulleden/erna.
Inga större problem att byta.
Sitter endast med två muttrar, en uppe på stötdämparbenet och en nere på krängningshämmaren. En mutterknackare är att föredra här för att få av muttrarna så smidigt som möjligt, men går naturligtvis även med vanliga verktyg.

Re: Parkeringsbromsverkan låg, Styrled m.m.

19
Kanon!
Tack och bock för utförligt svar Sorento!

Stötte på några frågetecken gällande bromsprojektet:

Upptäckte att kroken till handbromsen (bilden) hade en trasig detalj.
Den rör sig fint i leden men frågan är om jag ändå kan använda den?
Se bild.
https://forumbilder.com/i/rxN0

Samt,.. I förpackningen med bromsklossar följde det med en tunn metallskiva med tre snäppfästen.
Ser ut som den ska vara mellan bromsoket och den bakre bromsklossen.
Skummade monteringsanvisningarna och tolkade Det som den bara behövs förvissa typer av bromsok...
Ska jag lägga in dessa plattor?
https://forumbilder.com/i/rxNr
Skriv svar

Återgå till "Problem"