Annons
Annons

Re: GPS kartuppdatering Niro PHEV 2020

22
robert_KIA2019 skrev: 15 feb 2022, 13:14 Du kan se här : https://update.kia.com/EU/E1/navigationUpdate
Är uppdatering av AVN nu frisläppt av Kia, så att även vi Europa-kunder är tillåtna att göra det själva?
Eller är detta nån "fulgrej"?
Det är ju inga problem att ladda ner filen iaf.
Nån som testat göra det själv?
Jag har inte testat (ännu ).

Kia har ju haft "monopol" på detta förut.
Och hur förhåller det sig med garantier mm.
Kia är ju ganska noga med att allt ska göras efter deras regler.

Re: GPS kartuppdatering Niro PHEV 2020

24
SorentoUM skrev: 04 apr 2022, 22:32 Inte rekommenderat då det fortfarande finns en hel del buggar i de olika mjukvarorna. Bättre att få det utfört av auktoriserad verkstad som vet vilka mjukvaror som fungerar.
Du menar alltså att den mjukvara som jag kan ladda ner är typ en pirat-mjukvara, och inte samma som Kia-verkstaden använder.

Re: GPS kartuppdatering Niro PHEV 2020

25
Nej, mjukvaran är samma.
Men när de nya mjukvarorna släpps (som dom precis gjorts) finns det alltid buggar som måste fixas. Detta har oftast verkstaden bra koll på och vet vilka versioner som funkar.
De flesta versionerna har nu fixats i portalen, men vissa osäkerheter kvarstår, tex 4.x till Sorento och Soul

Re: GPS kartuppdatering Niro PHEV 2020

26
Försökt mig på att uppdatera AVN på min niro PHEV my 20. Update knappen är grånad, och går inte att aktivera. När jag sätter i USB minnet står det "inga mediefiler tillgängliga". Är det nåt jag missat i uppdateringsprocessen? Verkar ju vara en enkel procedur att göra detta, om man läser manualen. Har testat med både exFAT och NTFS formaterat USB-minne.

Re: GPS kartuppdatering Niro PHEV 2020

27
Har du 5.xWide eller vanliga 5.x?
Vanliga 5.x uppdateras med bilens SD-kort medans 5.xWide uppdateras med USB-sticka.
Jag antar att du har 5.xWide eftersom du skrev USB. Om du har fått ner rätt version behöver du inte ens gå till "Uppdatera-knappen" utan det kommer upp en pop-up som frågar hur du vill installera.
När den rutan kommer upp väljer du Snabb Uppdatering (som tar 34 minuter)
Och exFat är filsystemet som ska användas.

Re: GPS kartuppdatering Niro PHEV 2020

28
Tack SorentoUM. Jodå andra försöket att uppdatera lyckades, efter att jag laddat ner mjukvaran direkt till USB-minnet. Första gången tog jag omvägen via HDD på datorn, och sen copy till USB. Men det fungerar tydligen inte om man gör så. Senaste mjukvaran att ladda ner var från november -21, men vi "vanliga dödliga" kanske får vänta en tid till för att få senaste uppdateringen från mars i år.

Re: GPS kartuppdatering Niro PHEV 2020

29
Beson skrev: 04 maj 2022, 12:20 Senaste mjukvaran att ladda ner var från november -21, men vi "vanliga dödliga" kanske får vänta en tid till för att få senaste uppdateringen från mars i år.
Är en bugg i appen som gör att den inte visar senaste versionen, men du ser vilken version/datum det är på filerna som ligger på USB-minnet.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"