Annons

CEED DRL med bakljusen på!

1
Hej märkte för ett tag sedan att min -19 nya CEED har bakljusen på vid DRL. Har inte sett nån annan nyare bil som har bakljusen på vid DRL på. Min gamla BMW från -09 hade bakljusen på också vid DRL på. Mycket bra av Kia att ha detta på CEED fattar inte varför fler bilmärken fixar detta. Har försökt kolla andra Kia modeller men dom verkar också ha släckta bakljus vid DRL på.
Annons

Re: CEED DRL med bakljusen på!

3
SorentoUM skrev:Ja, det har ju varit så ett bra tag nu, att bakljusen är släckta vid DRL.
Men det blev väl någon ändring i EU-direktiven så att alla nya bilar ska ha bakljus tända alltid (rätta gärna om fel)
Först va det väll att bakljus skulle vara på. Så var det på min BMW från -09 iaf. Sedan tog dom bort att man behövde ha detta tror jag.
Ser splitternya bilar som ej har bakljusen på vid DRL. Så det verkar konstigt att det skulle bli regel om att dom ska vara på.

Re: CEED DRL med bakljusen på!

4
Min Rio 19 har bakljusen släckta vid DRL.

Det var 2011 som EU införde enhetliga regler för bilars belysning fram och bak under dagtid. För flera länder innebar det en bättre trafiksäkerhet, men för några länder – bland annat Sverige – innebar det en försämring. I samband med att EU:s enhetliga regler trädde i kraft försvann kravet om dagsbelysning bak för svensk del.

KIA
– Inga. Man måste själv slå på halvljusläge för att bakljusen ska vara tända, säger Cecilia Gustafsson, press- och kommunikationschef, Kia Motors Sweden.
KIA RIO 1.0 T-GDI 120HK DCT ADVANCE PLUS 2019
Skriv svar

Återgå till "Ordet är fritt"