Annons

Köra utan TPMS i en Optima SW PHEV -19

1
I o med byte till en Optima så tyckte jag det var rätt hutlöst att betala 13k för Kumhodäck på fälg över tre år när vi kan få Hakkapeliitta 9 för samma pengar. "Problemet" är att det är utan TPMS och de billigaste jag hittat är 560:-/st från firman jag köper däck och hjul från.

Så min tanke är att köra utan. Hur reagerar bilen på detta? Det är ju inte lag på det i Sverige så de kan ju inte strypa hastigheten heller..

Kommer den larma en stund och sen ge sig eller kommer lampan lysa och larma hela tiden?

I nån tråd på ett Kia-forum från UK/US/CA så nämnde nån att hen hade helt enkelt ryckt säkringen för TPMS:en..?
Försvinnande: 2017 Skoda Superb Combi Style Business Tdi 150 hk DSG
Kommande: 2020 Gravity Blue Optima SW PHEV Advance Pluspaket 2 2.0 GDi 156hk Aut
Annons

Re: Köra utan TPMS i en Optima SW PHEV -19

2
Det går att köra utan, eller med piratsensorer om man så vill.
Systemet kommer att varna hela tiden och sätta fem felkoder i styrenheten.
Du får varningen i displayen med några pling vid varje uppstart, sen lyser indikatorlampan under hela färden.
Kan du leva med det är det ingen fara.
Ett set med original TPMS-ventiler kostar runt 2000:- . Annars finns det säkert billigare pirat-set som kan funka.
Men någon säkring att dra ut för att "avaktivera" systemet finns inte.

Re: Köra utan TPMS i en Optima SW PHEV -19

3
SorentoUM skrev:Det går att köra utan, eller med piratsensorer om man så vill.
Systemet kommer att varna hela tiden och sätta fem felkoder i styrenheten.
Du får varningen i displayen med några pling vid varje uppstart, sen lyser indikatorlampan under hela färden.
Kan du leva med det är det ingen fara.
Ett set med original TPMS-ventiler kostar runt 2000:- . Annars finns det säkert billigare pirat-set som kan funka.
Men någon säkring att dra ut för att "avaktivera" systemet finns inte.
OK, då börjar vi där och får se hur jobbigt vi tycker det är :)

Tack för snabbt svar!
Försvinnande: 2017 Skoda Superb Combi Style Business Tdi 150 hk DSG
Kommande: 2020 Gravity Blue Optima SW PHEV Advance Pluspaket 2 2.0 GDi 156hk Aut
Skriv svar

Återgå till "Kia-bilar, ej modellspecifikt"