Annons
Annons

Re: Hjälp med klimatanläggning vid parkering

12
Magellan58 skrev: 03 sep 2020, 23:43 Det finns nog inga enkla alternativ men det går ju att skriva en egen app som gör det du vill. Det finns en del exempel GITHUB. Bilen kommer ju fortvarande att stänga av AC:n men man kan ju då automatiskt starta den igen.

Nyligen har det också dykt upp en app till athom homeys hemautomationssystem som stödjer Kia UVO den har jag själv använt för att fixa just det du beskriver.

https://store.homey.community/app/com.g ... yundai_kia

Din variant 2 tycker jag iofs var intressant, visste inte att det gick att låsa med appen när bilen är igång!

Beträffande felmeddelandet som man får när man aktiverar AC så har jag felanmält det till de som utvecklar appen och faktiskt också fått svar att de sett ett problem och att det ska åtgärdas så fort som möjligt.
Hej, jag lyckas inte ta hem den appen. Kostar den något?

Re: Hjälp med klimatanläggning vid parkering

13
Magellan58 skrev: 14 mar 2021, 09:13
olf skrev:
rikardkjell skrev:"Pausläge" som ovan nämnts är lösningen.
Vill man lämna bilen låst delar man på nyckeln och lämnar kvar skalet ("fob"?) i bilen och låser med fysisk nyckel.
Glöm inte ställa strålkastare till läge "off" :-)
Man kommer ur "Pausläge" endast genom omstart (stäng av > starta).

Smart! Det där ska jag prova så fort världen är mer normal igen :)

Har testat det några gånger och det funkar alldeles utmärkt, dock har jag INTE lämnat kvar nyckelskalet utan jag har tagit med mig hela nyckeln, det som händer då är ju att bilen piper ett kort tag men i gengäld så kan ju inte den som eventuellt bryter sig in i bilen köra iväg med den eftersom det inte går att komma ur pausläget utan omstart och det funkar ju klart inte om inte nyckelskalet är i bilen.
Jag har oxå testat detta och det funkar! En sak är oklar för mej: Pausläget väljer man ju för att inte ngn ska kunna köra iväg med bilen ifall de bryter sej in. Men är pausläget viktigt också för att luftkonditioneringen ska dra ström från stora batteriet? eller drar luftkonditioneringen alltid ström från stora batteriet och inte från 12-volts batteriet?
Om man råkar ladda ur 12-voltsbatteriet, laddar man det då genom att sätta bilen på laddning som vanligt hemma? eller måste man göra på något annat sätt?

Re: Hjälp med klimatanläggning vid parkering

14
Nu har jag testat och summerat mina erfarenheter:

Kia E-niro 2019: parkera med luftkonditionering på så att bilen hålls sval när man är borta

Stäng först av bilens strålkastare genom att när bilen fortfarande är påslagen:

- vrida ljusreglaget på vänster sida om ratten till 0

Detta gör man för att inte automatisk påsättningz av strålkastare ska dra ström, dvs det är bara nödvändigt stänga av ljuset om man avser lämna bilen när det är mörkt.

Sätt sedan bilen på pausläge (utility mode) genom att när den är påslagen:

- trycka på symbolen papper på ratten tills inställningar syns på displayen bakom ratten
- bläddra ner till praktiska inställningar med knappen ok på ratten, och tryck på knappen ok
- bläddra ner till pausläge och tryck på ok
- bläddra ner till ja och tryck på ok

Sedan, med bilen fortfarande påslagen:

- sittandes i bilen, tryck på låsknappen på förardörren (stängt hänglås) så att alla dörrar låstes
- öppna sedan förardörren (som då låses upp)
- gå ur och lås förardörren utifrån med metalldelen av bilnyckeln (vrid medsols, vrid inte motsols, då öppnas alla dörrar och man får börja om)

Nu är luftkonditioneringen på och alla dörrar låsta, även bakluckan (om man lägger ifrån sej den svarta delen av bilnycken en bit från bilen innan man testar).

Det finns två alternativ hur man gör med den svarta delen av bilnycken (fob:en). Ta med eller lämna kvar. Om man tar med fob:en piper bilen 5 sekunder medan man låser den utifrån med metalldelen av nyckeln. Om man lämnar fob:en så piper inte bilen. Allt annat blir samma gällande hur bilen låses, dvs även bakluckan förblir låst även om fob:en ligger i framsätet.

Om fob:en lämnas i bilen kan en person som bryter sej in köra iväg med den. Utan fob:en går det inte att bryta pausläget och köra iväg med bilen. Man behöver nämligen stänga av bilen på den vanliga off-knappen i bilen för att pausläget ska brytas, och det går inte utan fob:en, än mindre starta bilen igen.

Hur länge är luftkonditioneringen på? Enligt en film är den på minst en timme med den metod jag valt ovan. Jag har provat två timmar och det funkade (se nedan). Antagligen finns det ingen gräns men detta vet jag inte. Om man sätter på luftkonditioneringen med appen Kia Connect så stängs den enligt olika internetinlägg av efter 15-20 min, men min bil funkar inte med appen så jag har inte provat den metoden.

Det stora batteriet räcker väldigt länge för luftkonditionering, t ex behövs enligt en film viewtopic.php?t=6384 bara 9% av batteritiden för 12h uppvärmning från 3 grader ute till 20 grader i bilen, med 1–2 personer sittandes i bilen. Som jag förstår det går luftkonditioneringen alltid på stora batteriet men kanske finns det situationer där den går på 12-voltsbatteriet, i så fall räcker det förstås inte alls länge.


MITT TEST:
- det är 20 grader i skuggan
- bilen står i gassande sol
Lämnar bilen kl 11:53
- 334 km kvar att köra
- 77% kvar av batterier
- fläktfarten står i läge 3
- luftkonditioneringen står på 20 grader
- det är 31 grader i bilen i baksätet
Kollar bilen kl 12:59
- 322 km kvar att köra
- 76% kvar av batteriet
- 22 grader i bilen i baksätet
Kollar bilen 13:53
- 314 km kvar att köra
- 74 % kvar av batteriet
- 21 grader i bilen i baksätet
Summering, på 2 timmar har:
- 20 km körlängd förbrukats
- 3% av batteriet förbrukats
Skriv svar

Återgå till "e-Niro"