Kia optima sw phev 2019

#1
Hej! Jag går just nu och funderar på att investera i en Kia sw phev 2019 plus pkt 2, 3000 mil. Har tagit del av så mycket info jag kunnat på nätet, men tänker ändå slänga ut ett par frågor här till er som verkligen vet.

1. Hur är vägljudet?
2. Är stereon så dålig som många tester skrivit?
3. Känslan i bilen, skön att köra?
4. Hur ofta tankar ni, hur långt kommer man på en tank (själv kör jag ca 4-5 mil om dagen).
5. Servicekostnader?
6. Vanliga fel.
7. Vad är bra med bilen respektive dåligt?

Det står emellan denna optiman o en alltrack bensin.

Tack för era svar Joachim


Annons

Re: Kia optima sw phev 2019

#2
Hansjoachim skrev:Hej! Jag går just nu och funderar på att investera i en Kia sw phev 2019 plus pkt 2, 3000 mil. Har tagit del av så mycket info jag kunnat på nätet, men tänker ändå slänga ut ett par frågor här till er som verkligen vet.

1. Hur är vägljudet?
2. Är stereon så dålig som många tester skrivit?
3. Känslan i bilen, skön att köra?
4. Hur ofta tankar ni, hur långt kommer man på en tank (själv kör jag ca 4-5 mil om dagen).
5. Servicekostnader?
6. Vanliga fel.
7. Vad är bra med bilen respektive dåligt?

Det står emellan denna optiman o en alltrack bensin.

Tack för era svar Joachim


Snart 9000 mil med min, så jag har några svar :)

1. Jag tycker den är väldämpad, självklart finns det mer premium i andra märken men för Kia är den nog en av de mest väldämpade. Hade en V70 -12 innan som jag inte kan påstå va tystare i kupén. Så den är helt ok! Rekommenderar dock dubbfria på vintern, dubben hörs väldigt väl när man kör på el och det är mest för att det så tyst i övrigt jämför med en fossilbil.
2. Den är ganska klen, framförallt fram. Bak är det ett helt annat tryck. Dock måste man in och aktivera Quantum Logic Surround vilket i min bil va avstängd och gjorde stor skillnad på ljudet. Men för att vara Harman/Kardon skulle jag nog vilja påstå att de har sparat in på förstärkaren fram.
3. Mycket skön. Jag trivs väldigt bra, skön komfort och det är bil som man åker mer än kör. Aktiv körning är inte melodin utan den vill nästan hellre att man tar det lugnt vilket är bra för plånboken. Dock finns det kapacitet när man trycker gasen hela vägen ned och förbi "hacket".
4. Beror på körning. Skulle jag bara pendla till jobbet (4mil enkel) så skulle jag inte behöva tanka alls under vår/sommar/höst. Är inga problem att köra upp till 5 mil på endast el. På vinter blir det tomgång på motorn ned till -12, sen tvingas man in i HEV-läge. Men långkörning med tull tank/batteri så kommer man 75-90 mil i ett svep. ca 0.55-0.6 l/mil på 50-liters tanken.
5. Ca 3000kr för årsservice var 1500:e mil. Blir en del pengar.
6. Laddluckan brukar vara ett vanlig fel med glapp kontakt samt att många inkl jag själv råkat ut för strömlöst 12-volt batteri på morgonen. Annars skulle jag säga att den bara fungerar. Driftsäker!
7. Det mesta är riktigt bra, bra med utrustning. Men jag har tre saker som jag stör mig väldigt mycket på.
- Bagaget! SIsta 15cm lutar vilket gör att man tappar 25cm packyta. Kan inte ens ställa dit skor utan att det ska ramla. Mycket dåligt!
- Backkameran på årsmodellerna innan -19. Riktigt usel och nästan obrukbar.
- Ingen värme på el vintertid. Sommar har man AC på el, men under vinterhalvåret så får man trixa mycket för att köra korta sträckorna på el. Rattvärmen hjälper lite.

Lycka till med köpet, det är en bra bil med vissa kompromisser!
Annons
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst