Annons

Kia Ceed 2020 Plug in Hybrid körlägen

1
Hej . Har precis beställt en Kia Ceed plug in hybrid och provkört. Det fanns 3 körlägen, och jag undrar om någon kan förklara skillnaden på

el-läge , automatiiskt läge, hybrid läge.

Antar att el läge är bara el och att bensinaren kommer in när elen är slut men det gör den väl även i automatiskt läge ? Och vad hybridläge?

Vad ska man ha för bästa ekonomi?

Säljaren förklara men fatta inte 100%.
TAck
Annons

Re: Kia Ceed 2020 Plug in Hybrid körlägen

2
Hej!

Har bara haft min Ceed Plugin någon vecka, men kanske kan ge lite svar.

El-läge är som du skriver, då är det bara elmotorn som driver bilen (men bensinmotorn kan gå på för att ge värme i kupén om det är kallt).
Normalt kör man med el-läge tills batterikapaciteten går ner till ca 15%, då slår bilen om till hybrid-läge.
Då går bensinmotorn in och laddar batteriet och/eller hjälper också till med drivningen.
Så fort batteriet fått lite mer kräm i sig, så blir det eldrift igen under några minuter, sedan kommer bensinmotorn in igen, osv....

Automatläget har jag faktiskt inte provat ännu, men som jag förstår det så slår den över till hybridläge automatiskt (även om det finns gott om kräm i batteriet) vid tex kraftig acceleration, hög hastighet, kraftig backe), detta för att använda batteriets kapacitet när det är bäst körförhållanden för eldrift.

Vet man att man ska köra en kortare sträcka (ca 50 km) innan möjlighet till laddning igen, så klarar man el-drift hela vägen (om man kör lite lugnt och försiktigt), så då är det nog inte automatläget rätt. Men ska man köra längre sträcka, så kan det säkert vara till hjälp.

Har själv 7,5 mil till mitt jobb, blandad landsväg och motorväg, och har då själv slagit om till hybrid-läge under motorvägskörningen, och sedan tillbaks till El-läge så fort det är lägre hastighet. Har dock bara kört en gång till jobbet då jag jobbar mest hemifrån i dessa tider så, men ska testa automatläget nästa gång...

Re: Kia Ceed 2020 Plug in Hybrid körlägen

4
JoakimO skrev: 18 apr 2020, 17:11 Hej!

Har bara haft min Ceed Plugin någon vecka, men kanske kan ge lite svar.

El-läge är som du skriver, då är det bara elmotorn som driver bilen (men bensinmotorn kan gå på för att ge värme i kupén om det är kallt).
Normalt kör man med el-läge tills batterikapaciteten går ner till ca 15%, då slår bilen om till hybrid-läge.
Då går bensinmotorn in och laddar batteriet och/eller hjälper också till med drivningen.
Så fort batteriet fått lite mer kräm i sig, så blir det eldrift igen under några minuter, sedan kommer bensinmotorn in igen, osv....

Automatläget har jag faktiskt inte provat ännu, men som jag förstår det så slår den över till hybridläge automatiskt (även om det finns gott om kräm i batteriet) vid tex kraftig acceleration, hög hastighet, kraftig backe), detta för att använda batteriets kapacitet när det är bäst körförhållanden för eldrift.

Vet man att man ska köra en kortare sträcka (ca 50 km) innan möjlighet till laddning igen, så klarar man el-drift hela vägen (om man kör lite lugnt och försiktigt), så då är det nog inte automatläget rätt. Men ska man köra längre sträcka, så kan det säkert vara till hjälp.

Har själv 7,5 mil till mitt jobb, blandad landsväg och motorväg, och har då själv slagit om till hybrid-läge under motorvägskörningen, och sedan tillbaks till El-läge så fort det är lägre hastighet. Har dock bara kört en gång till jobbet då jag jobbar mest hemifrån i dessa tider så, men ska testa automatläget nästa gång...
Man skall köra på automatisk läge. Kör du på elektrisk kommer ditt 12v startbatteri laddas ur. Hände mig - motorlampan tändes och bilen fick laddas över natten.
Ja, det är märkligt!
Ceed PHEV 2021
Skriv svar

Återgå till "Ceed (2019-UPP)"