Annons

Försäkringshyra - fråga om det är rimligt att själv stå för en del av milkostnad

1
Hej!

Vi återkommer i ärendet efter att mottagit ditt mejl.

Motpartsbolaget har trots påminnelse inte återkommit med motpartens skadeanmälan varför vi nu reglerat ärendet efter dina uppgifter, tyvärr har vi inte kunnat ta detta beslut förrän denna vecka.

Vi kommer att ersätta kostnaden för reparationen av din bil genom vagnskadegarantin.

Kontakta din närmaste Kia-verkstad för att boka tid.

Vår bedömning är att din motpart är ansvarig för skadehändelsen. Det innebär att vi betalar din självrisk till verkstaden och ersätter dina stilleståndskostnader under skälig reparationstid. Är du redovisningsskyldig för moms ersätter vi inte moms på självrisk och eventuell hyrbil.

Ersättningen för stilleståndskostnader är normalt 25 kronor per dag. Om du föredrar kontant ersättning ber vi dig kontakta oss när bilen är färdigreparerad hos verkstaden.

Behöver du hyrbil kan vi istället betala dygnshyran och ⅔ av milkostnaden för upp till utrymmesmässigt likvärdig hyrbil. Självriskreducering/eliminering hos hyrbilsfirman ersätts inte av oss.

Om det är möjligt ska du hyra bil där du lämnar in din bil för reparation. I annat fall ska du kontakta Hertz på telefon 0771-63 11 30.


Ovanstående mejl fick jag från IF som är märkesförsäkring för KIA. Motparten backade in i mitt fordon på en parkering varefter skada uppstått. Motparten anses vållande till skadan. Vad jag dock finner märkligt är att:

Ersättningen för stilleståndskostnader är normalt 25 kronor per dag. Beräknad reparationstid på 14 dagar ger mig rätt till 350 kronor således.

eller

Om jag behöver hyrbil kan försäkringsbolaget istället betala dygnshyran och ⅔ av milkostnaden. Varit i kontakt med MABI som menar att jag i det här fallet ska stå för 9 kronor per mil. Beräknad normal körsträcka är 2 000 mil per år och beräknad reparationstid på 14 dagar ger alltså en körsträcka på 77 mil, vilket i sin tur betyder att jag ska stå för 690 kronor.

Oavsett vad, känns det inte rimligt att jag ska bli lidande och betala något överhuvudtaget när motparten anses vållande. Detta är första gången jag råkar ut för skada och därmed situation med hyrbil.

Hur resonerar ni andra och vilka är era erfarenheter i samma eller liknande ärende?
Annons

Re: Försäkringshyra - fråga om det är rimligt att själv stå för en del av milkostnad

2
När jag blev påkörd med min förra Sorento så fick jag också betala 1/3 av milkostnaden, det blev 8kr för en Mitsubishi Outlander PHEV. Då fick jag betala ca 1500kr för att det tog ett tag innan de bestämde sig för att lösa in bilen, så det blev några mil. Jag tycker att det är okej, visst hade jag inte velat betalt något men det blir iallafall billigare än att betala allt. Fast om de hade lagat bilen, då sa de att det skulle ta ca 3 månader och då tycker jag att det hade blivit dyrt med att betala 1/3 av milkostnaden, då tycker jag att de skulle ha betalt allt.
Kia Sorento 2.2 CRDI GT-Line Silky Sliver 2020
Polar 650 TR-LB Selected 2019

Före: Kia Sorento 2.2 Special Edition 2017
Kia Sportage 2.0 Crdi AWD 2016 Uefa Edition automat Vit Metalliclack pearleffekt
Kia Sportage 2.0 Crdi AWD 2012 Komfort Automat orange
Skriv svar

Återgå till "Service, garanti och försäkring"