Annons
Annons

Re: Partikelfilter bensinmotor

22
Under regenerering drar bilen lite mer bränsle ja. Och om den börjat men sedan blir avbruten pga stannad motor finns det risk att effekten blir tvärtom, att filtret fylls upp ännu mer under kommande kallstarter.
Speciellt nu under den kalla perioden (läs 8 månader)....

Det finns tyvärr ingen mätare i bilen som visar på hur fyllt filtret är.
Det går dock att utläsa vissa värden som har med GPF-funktionen att göra med KDS eller annat OBD-verktyg.

Re: Partikelfilter bensinmotor

23
SorentoUM skrev:Under regenerering drar bilen lite mer bränsle ja. Och om den börjat men sedan blir avbruten pga stannad motor finns det risk att effekten blir tvärtom, att filtret fylls upp ännu mer under kommande kallstarter.
Speciellt nu under den kalla perioden (läs 8 månader)....

Det finns tyvärr ingen mätare i bilen som visar på hur fyllt filtret är.
Det går dock att utläsa vissa värden som har med GPF-funktionen att göra med KDS eller annat OBD-verktyg.
Går det att tvinga fram regenerering med KDS?

Re: Partikelfilter bensinmotor

25
Rekommendation från Volvo. Kanske värt att göra så.

Vid körning korta sträckor i låg hastighet med bensinbil

Kapaciteten hos bensinavgasreningssystemet påverkas av sättet som bilen körs. Att köra varierande körsträckor och i olika hastigheter är viktigt för att nå optimal prestanda.

Att ofta köra korta sträckor i låg hastighet (eller i kallt klimat) där motorn inte uppnår normal drifttemperatur, kan leda till problem som så småningom kan orsaka funktionsstörningar och utlösa ett varningsmeddelande. Om bilen körs mest i stadstrafik är det viktigt att regelbundet köra även i högre hastigheter för att låta bensinavgasreningssystemet regenerera.

Bilen bör landsvägsköras i hastigheter över 60 km/h (38 mph) i minst 20 minuter mellan varje tankningstillfälle.
KIA RIO 1.0 T-GDI 120HK DCT ADVANCE PLUS 2019
Skriv svar

Återgå till "Rio"