Annons

Re: Dragkrok

41
Såg på Blocket att man har kampanj på Thules avtagbara dragkrokar. För en Sportage innebär det 3450:- vilket väl är priset för en fast krok. Ni som har avtagbara dragkrokar från Thule, behöver man ta ur något ur kofångaren?
Annons

Re: Dragkrok

42
Nu har jag beställt en avtagbar dragkrok, Thule Brink, inklusive frakt och elsats för 3450:-. Pratade med Fredrik som ska leverera draget. Han berättade att man INTE behöver demontera stötfångaren för att nå elanslutningen till blinkers. Man behöver ej heller hissa upp bilen. Enl Fredrik är Sportage en av de enklaste bilarna att montera drag på. Vidare säger Fredrik att man inte heller behöver dra en pluskabel till batteriet om man inte har för avsikt att driva strömslukande utrustning i t.ex. en husvagn. Det är tillräckligt att hämta ström från 12-volts uttaget för att driva belysning på en släpkärra.
Monteringstiden är ca 3 timmar för en normalt händig person, dit jag tror jag hör. Får draget i nästa vecka och ska montera det på fredag är tänkt. Återkommer med erfarenheter.

Re: Dragkrok

44
Har monterad Thule dragkrok (avtagbar) som monterades av verkstaden när jag köpte bilen.
Den fungerar utmärkt, de tog ett litet spår i kofångaren för att få plats med fästet.
Detta syns inte då fästet täcker upp hålet.

Re: Dragkrok

45
Har monterad Thule dragkrok (avtagbar) som monterades av verkstaden när jag köpte bilen.
Den fungerar utmärkt, de tog ett litet spår i kofångaren för att få plats med fästet.
Detta syns inte då fästet täcker upp hålet.

Re: Dragkrok

46
Nu har jag monterat elen till draget. Antar att det är den jobbigaste delen. Började med att ta bort allt i bagageutrymmet inklusive reservhjulet. Därefter lossade jag vänster sidopanel och la emellan en träbit så panelen hölls från bilsidan. Sedan demonterade jag vänster bakljus (övre) genom att lossa två skruvar och försiktigt dra bakljuset bakåt.

Nu kunde jag mäta de tre kablarna och grön/svart kabel är till bromsljuset och den gröna till färdbelysningen. Därefter var det dags att hitta blinkerskablarna. De går ut i en kabelstam tillsammans med bl.a. backsensorkablarna i en genomföring på vänster sida. Jag provade först att försöka lossa kontaktstyckena vid lamphusen i kofångaren med det var för trångt att demontera dem. Provade därefter att sticka in en tunn knappnål i kabelstammen och hittade till slut rätt kablar. Det är två vita kablar som går till blinkers för höger och vänster sida. Jag hade bara tillgång till en digital multimeter och det fungerar inte bra när man ska mäta upp en blinkerskabel med periodisk spänning. Jag tog därför loss lampan till bagagerumsbelysningen som testlampa och kopplade på två kablar och då blinkade lampan när jag hittade rätt kablar.

Nu återstår att montera draget, avtagbart Thule Brink, á 3450:- inklusive frakt. Dessutom har företaget Bilen & Jag telefonsupport om man har behov av det. Ser att det nog går att dra in kabeln från den 7-poliga kontakten i samma genomföring som kabelstammen till blinkers och backsensorerna.

Jag tycker inte att det var så svårt att dra in elen även om jag antar att det är den mest tidsödande delen. Såg att någon på forumet demonterade nästan hela bakpartiet på bilen men det behövs inte. Följ mina anvisningar och det blir ett minimum av demontering. Dock bör man tänka på att hämta plus från eluttaget i bagageutrymmet har sina begränsningar. Ska man koppla på massa strömslukande utrustning till en husvagn kanske man bör dra en kabel till batteriet. För min del kommer jag endast att använda draget till en släpkärra.

Nu har jag sparat ganska mycket pengar i förhållande till de 12.000 kronor som bilfirman ville ha för en montering. Dock tillkommer en registreringsbesiktning á 380 kronor, men man har två veckor på sig innan draget måste registreringsbesiktas.

Återkommer då jag har monterat draget, som ser väldigt stabilt ut. Paketet vägde nästan 22 kg!

Re: Dragkrok

47
hanse1 skrev:Nu har jag monterat elen till draget. Antar att det är den jobbigaste delen. Började med att ta bort allt i bagageutrymmet inklusive reservhjulet. Därefter lossade jag vänster sidopanel och la emellan en träbit så panelen hölls från bilsidan. Sedan demonterade jag vänster bakljus (övre) genom att lossa två skruvar och försiktigt dra bakljuset bakåt.

Nu kunde jag mäta de tre kablarna och grön/svart kabel är till bromsljuset och den gröna till färdbelysningen. Därefter var det dags att hitta blinkerskablarna. De går ut i en kabelstam tillsammans med bl.a. backsensorkablarna i en genomföring på vänster sida. Jag provade först att försöka lossa kontaktstyckena vid lamphusen i kofångaren med det var för trångt att demontera dem. Provade därefter att sticka in en tunn knappnål i kabelstammen och hittade till slut rätt kablar. Det är två vita kablar som går till blinkers för höger och vänster sida. Jag hade bara tillgång till en digital multimeter och det fungerar inte bra när man ska mäta upp en blinkerskabel med periodisk spänning. Jag tog därför loss lampan till bagagerumsbelysningen som testlampa och kopplade på två kablar och då blinkade lampan när jag hittade rätt kablar.

Nu återstår att montera draget, avtagbart Thule Brink, á 3450:- inklusive frakt. Dessutom har företaget Bilen & Jag telefonsupport om man har behov av det. Ser att det nog går att dra in kabeln från den 7-poliga kontakten i samma genomföring som kabelstammen till blinkers och backsensorerna.

Jag tycker inte att det var så svårt att dra in elen även om jag antar att det är den mest tidsödande delen. Såg att någon på forumet demonterade nästan hela bakpartiet på bilen men det behövs inte. Följ mina anvisningar och det blir ett minimum av demontering. Dock bör man tänka på att hämta plus från eluttaget i bagageutrymmet har sina begränsningar. Ska man koppla på massa strömslukande utrustning till en husvagn kanske man bör dra en kabel till batteriet. För min del kommer jag endast att använda draget till en släpkärra.

Nu har jag sparat ganska mycket pengar i förhållande till de 12.000 kronor som bilfirman ville ha för en montering. Dock tillkommer en registreringsbesiktning á 380 kronor, men man har två veckor på sig innan draget måste registreringsbesiktas.

Återkommer då jag har monterat draget, som ser väldigt stabilt ut. Paketet vägde nästan 22 kg!
Hur har det gått med monteringen av draget? Är nyfiken på att veta hur det gick eftersom jag funderar på att göra något liknande om man nu slipper att demontera halva bilen, vore också trevligt med bilder på installationen om du har några.

Re: Dragkrok

49
Raul skrev:
hanse1 skrev:Nu har jag monterat elen till draget. Antar att det är den jobbigaste delen. Började med att ta bort allt i bagageutrymmet inklusive reservhjulet. Därefter lossade jag vänster sidopanel och la emellan en träbit så panelen hölls från bilsidan. Sedan demonterade jag vänster bakljus (övre) genom att lossa två skruvar och försiktigt dra bakljuset bakåt.

Nu kunde jag mäta de tre kablarna och grön/svart kabel är till bromsljuset och den gröna till färdbelysningen. Därefter var det dags att hitta blinkerskablarna. De går ut i en kabelstam tillsammans med bl.a. backsensorkablarna i en genomföring på vänster sida. Jag provade först att försöka lossa kontaktstyckena vid lamphusen i kofångaren med det var för trångt att demontera dem. Provade därefter att sticka in en tunn knappnål i kabelstammen och hittade till slut rätt kablar. Det är två vita kablar som går till blinkers för höger och vänster sida. Jag hade bara tillgång till en digital multimeter och det fungerar inte bra när man ska mäta upp en blinkerskabel med periodisk spänning. Jag tog därför loss lampan till bagagerumsbelysningen som testlampa och kopplade på två kablar och då blinkade lampan när jag hittade rätt kablar.

Nu återstår att montera draget, avtagbart Thule Brink, á 3450:- inklusive frakt. Dessutom har företaget Bilen & Jag telefonsupport om man har behov av det. Ser att det nog går att dra in kabeln från den 7-poliga kontakten i samma genomföring som kabelstammen till blinkers och backsensorerna.

Jag tycker inte att det var så svårt att dra in elen även om jag antar att det är den mest tidsödande delen. Såg att någon på forumet demonterade nästan hela bakpartiet på bilen men det behövs inte. Följ mina anvisningar och det blir ett minimum av demontering. Dock bör man tänka på att hämta plus från eluttaget i bagageutrymmet har sina begränsningar. Ska man koppla på massa strömslukande utrustning till en husvagn kanske man bör dra en kabel till batteriet. För min del kommer jag endast att använda draget till en släpkärra.

Nu har jag sparat ganska mycket pengar i förhållande till de 12.000 kronor som bilfirman ville ha för en montering. Dock tillkommer en registreringsbesiktning á 380 kronor, men man har två veckor på sig innan draget måste registreringsbesiktas.

Återkommer då jag har monterat draget, som ser väldigt stabilt ut. Paketet vägde nästan 22 kg!
Hur har det gått med monteringen av draget? Är nyfiken på att veta hur det gick eftersom jag funderar på att göra något liknande om man nu slipper att demontera halva bilen, vore också trevligt med bilder på installationen om du har några.
Draget fungerar perfekt. Var till Bilprovningen tre dagar efter att draget var monterat. Besiktningsmannen hissade upp bilen, lös med sin lampa i några sekunder och hissade därefter ner bilen igen. Han frågade inte ens om jag skrapat bort underredsmassan. Elen kollade han inte heller. Däremot höll han en längre föreläsning om hur ett avtagbart drag ska hanteras så jag fick en liten kurs i att montera, låsa, låsa upp, demontera och fetta in:-) Direkt när jag kom hem efterdrog jag alla bultar och sprutade sedan på rikligt med underredsmassa.

Att montera draget var inga större problem. Dock skulle jag rekommendera att antingen hissa upp bilen på pallbockar, lift eller använda en smörjbrygga. Provade först att försöka lossa gummiupphängningarna till bakre ljuddämparen när bilen stod på marken. Det var helt omöjligt eftersom man inte får någon kraft i armarna. Grannens smörjbrygga blev räddningen. Värmde underredsmassan med en värmepistol och skrapade bort massan med ett slött bredare stämjärn. Hade jag haft tålamod att värma en stund längre kanske det hade gått med en stålspackelspade.

Trots löften från BILEN&JAG upptäckte jag snart att man är tvungen att ta ur en bit av stötfångaren vilket gjordes med en sticksåg. Därefter var det bara att montera alla vinklar och tvärbalken som draget hänger i. Elkabeln drog jag upp i samma gummibussningen som kabelstammen till nedre ljus och sensorer går i. Gjorde ett separat hål i bussningen med en håltång. Därefter var det bara att ansluta kabelstammen i reläboxen och allt fungerade direkt. När jag provade elen första gången blev jag lite orolig eftersom färdljuset inte fungerade. Däremot fungerade blinkers och bromsljus. Svor lite innan jag upptäckte att ljusreglaget stod i läge auto och då är ju färdljusen släckta när det är ljust ute.

Provade med en släpkärra i dag för första gången och allt fungerade. Tyvärr har jag inga bilder men den normalhändige klarar galant av en montering.

Köp ett drag och montera, det finns många sköna tusenlappar att tjäna:-)

Re: Dragkrok

50
Någon som kopplat in 7-polig kabel sats Kia Soul med Backsensor.
Jag läser och ser att ni lyckats med detta.
Jag har fått min nya krok och har satt på den och dragit kablarna i bilen.
Skall bara koppla Dimljus kablarna och back sensor samt ljuset.

Har en kabel stock där det står R som innehåller.

bk/gn skall vara R blinkers
gy / rd Skall R ljus

Har en kabel stock där det står L som innehåller.

bk /wh Skall vara L Blinkes
gy
gy /wh
bk /rd skall vara stop
gy / bk skall L ljus

Sedan har jag en wh / gr som skall kopplas till PDC

Frågan är mer om jag skall dra det ut till lamporna eller kan koppla det inne i bilen, vad har ni gjort.
Och vilken kabel som finns i bilen skall dom kopplas till inte riktigt skrivet i dokumentet. :geek:
har tittat och vill inte starta med att leta utan tänkte fråga er som gjort det redan.
Robert som är en nöjd Soul ägare :) äger nu både en -09 och en -13

Återgå till "Modifikationer och tillbehör"