Annons

Re: Laddning med medföljande laddare

21
Det är en fullgod laddare som följer med laddhybriden men den skall användas med förstånd. Hybridbatteriet är ganska litet (ca 9 kWh) och blir fulladdat på mindre än 8 h även om man ställer ner laddeffekten till 5 A (1,15 kW). En motor- och kupévärmare drar oftast mer. Men de flesta laddningarna hos mig är mycket kortvarigare, jag sätter alltid i sladden när jag kommer hem. På 3 år har jag inte haft några problem och batteriet har inte tappat någon kapacitet än.
När jag skaffar (?) helelbil med 80 kWh batteri blir det en annan sak.
Annons

Re: Laddning med medföljande laddare

24
svestr skrev:Det är inga problem att använda den medföljande laddaren. Den är inställbar mellan 8, 10 och 12 Ampere. Det man ska tänka på är att ett vanligt eluttag eller gruppen det sitter på normalt är avsäkrat för 10 Ampere. Att ta ut 10 Ampere ur ett gammalt slitet uttag kan innebära värmeutveckling. Risker finns även längre bak i elanläggningen beroende på ålder och kvalitet. Ställer du ned laddaren till 8 Ampere så innebär det inte någon som helst risk att ha den inkopplat hur länge som helst. Se bara till att eluttaget och ledningarna bakom är i bra skick. I många villor har man dessutom avsäkrat (huvudsäkringar) för 16 Ampere per fas. Kör man laddaren på 12 Ampere och startar kaffebryggaren, tvättmaskinen eller ugnen går garanterat huvudsäkringen. Om man installerar en laddbox som klarar 16 Ampere så kommer även den att belasta en av de 3 ingående faserna i huset och då med 16 Ampere. Laddboxen är en dum låda som belastar en fas. Samma problem som med den medföljande laddaren. Det slutar med att man måste öka till 20 Ampere eller mer på huvudsäkringen till huset och det kostar ofta, beroende på elleverantör ,från 3000 kr och uppåt per år. Med en belastning på 8 Ampere laddar man laddhybriden från tom till full på 6 timmar. Vad vi väntar på är smartare laddboxar som belastar 2 faser. Finns inte så många på marknaden ännu. Om man nu vill ha en bättre anslutning än schokko så är det ju bara att klippa bort den man har och ansluta en kontakt som är dimensionerad för minst 16 Ampere eller mer.

Problemet är inte laddboxen. Det är bilen som inte kan ta emot mer än en fas. Vill du sprida lasten till två faser och därmed minska strömstyrkan kopplar du in en transformator 400 V => 230 V mellan två faser och ansluter laddaren till sekundären.

Re: Laddning med medföljande laddare

26
Som manga här har skrivit är det ingen problem å bruke denna laddare på en plug in hybrid. Jag pratade med återförsäljare och dem säga at denne er godkänd för daglig bruk. Han sa bara att om du köper en E-niro ny idag. Da fölger inte nödladdare med. Där måste du ha en ladstolpe.

Skickat från min SM-F916B via Tapatalk

Re: Laddning med medföljande laddare

27
leri skrev:Jag bor också i villa, har i garaget 3-fas 16 Amp. Jag tog en 3-fas kabel (dom är tjocka, stor kvadrat på ledarna) till en byggcentral med två 3-fas uttag och 4 1-fas. 2 st för fas 1 och 3 samt 2 uttag för fas 2. Satte den precis innanför garagedörren. Sen satte jag medföljande laddaren i ett av chuckuttagen och kan köra 12 Amp ut till bilen. Skulle proppen gå för att vi tvättar eller slår på ugnen byter jag till annan fas så detta inte händer. Hitintills har ingen propp gått och jag laddar min laddhybrid på 3 tim 15 minuter om batteriet är helt tomt. Behöver inte oroa mig för överbelastade kablar i väggarna då 3-fasen ju har kablar för att klara 16 Amp. Skulle/när chuckuttaget är utslitet köper jag helt enkelt en ny byggcentral, mycket billigare än en laddbox med installation och våra bilar kan ju bara ta emot max 12 Amp så OM jag skulle byta i framtiden till ren elbil DÅ köper jag laddbox som ju trycker in mer el (3-fas) än vad våra bilar kan ta emot (1-fas).
Jag har haft min Niro i en vecka och gjorde likadant, med den skillnaden att jag bredvid mitt 400V uttag satte ett 400V INTAG (Jula) samt därifrån en fast 5 ledare med 2,5 kvmm (10 m Jula 279 kr) ledare till en uttagcentral, Malmbergs, (Hornbach 1045 kr). Den är snyggare än en byggcentral och är nu fast monterad på väggen nära garageporten. Uttagscentralen har både jordfelsbrytare, samt att de 2 Schuko-uttagen, alltså vanliga jordade 230-uttag, är i samma uttagscentral automatsäkrade till 16A. Då 400V uttaget också är säkrat med 16A per fas, så kan jag alltså köra laddaren på maxvärdet 12 A vid laddning utan att riskera att "proppen" går.
Mellan 400V uttaget och 400V intaget sitter nu en kort skarvsladd, 0,5 m, med fasvändare ifrån Gelia (Proffsmagasinet eller Verktygsproffsen, typ 280 kr).
Detta ger mig en "halvfast" installation som jag gjorde själv med total avsaknad av behörighet, och kan nu plugga ur den korta skarvsladden och koppla på MIG-svetsen de gånger den skall användas. Billigt, snyggt och bra!
I köpet av den begagnade bilen ingick (förstås) väskan med det KIA vill kalla "reservladdare", men utöver det en något fetare modell (men samma typ) som jag låter sitta i för jämnan. Den är märkt KIA på "pistolen" och har en orangeröd kabel. Förmodligen en dyrare variant av den som följer med i väskan. Nån som vet vad det är för en kabel? Ny här på forumet så jag har ännu inte listat ut om/hur man kan skicka med bilder.

Re: Laddning med medföljande laddare

28
Många påstår att det är svårt att hitta var man lägger in bilder och tom skapa ett nytt inlägg.
Ett tips är att köra forumet genom Tapatalk.
Då är det ruggigt enkelt att skriva nytt ämna och lägga in bilder.
Ett mycket bra verktyg för de flesta forum
Titta här bara.
Stora tydliga knappar till allt.
Bild
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"