Annons

Re: Imorgon blir man ägare till Optima.

#32
Nannes skrev:Om man ligger i hybridläge och drar växelspaken till vänster så laddar den batteriet men det är lite si och så med funktionen. jag har laddat från 0 km till 25 km räckvidd men det var en lång körning. Ca 9 mil körde jag om jag minns rätt. Annars så försöker bilen hålla samma laddning i hybridläget.
Jag ska sälja min Optima Phev nu då jag beställt en Tesla 3. Efter att jag beställt den så kom dom där larmen om rostproblem på den bilen.
Får väl se hur det går med min nya bil om den rostar upp. ;-)


Du vet väl hur det brukar vara med USA bilar... rostburkar med bra drivlinor.

Re: Imorgon blir man ägare till Optima.

#33
Har också nyligen beställt en Optima PHEV. Byter från en BMW 520d Xdrive Touring 2019 - så känns lite märkligt att byta åt det hållet. Men som någon fler nämnde här på forumet så blev jag heller aldrig riktigt överens med komfortstolarna i BMW'n samt det faktum att jag kunde inte välja på KIA när jag beställde BMW'n (Autoplan).

Räknar med att spara en rejäl slant att byta till Optiman dels pga lägre förmånsvärde men också givetvis lägre förbrukning samt det faktum att min arbetsgivare sponsrar med 1200 kr/månad om man väljer en miljöbil dvs just nu lägre än 60 g/km utsläpp (brutto ska sägas men ändå). Plus att BMW'n kostade lite mer...
Vet att jag kommer irritera mig på några saker redan såsom höger knä som kommer vila mot något hårt/vasst, kände det redan på provkörning, påminde mycket om V70 som jag hade förut där det var en vass kant på samma ställe. Men tror jag kommer vänja mig snabbt vid det. I övrigt så hoppas jag det kommer kännas bara bra speciellt bonusen att man bidrar till mindre miljöfarliga utsläpp när man kör. Plus hoppas det blir lite av en tävling att komma ner i förbrukning så man har lite att tänka på när man pendlar sina 7 mil.

Jag valde mellan Passat GTE och Optima Plug-in och Passaten gick möjligne lite bättre men jag tycker man satt bättre i Optiman, Passaten satt man så högt upp i även fast det var på lägsta möjliga. Kanske man har vant si lite vid BMW där man mer ligger ner och kör, men den är också lite för låg kan jag tycka ibland. Optiman var en lite mellanväg, lite lagom samt lårstöden var inte lika hårda i Optiman som i BMW 5-serien.

Jag blev onekligen lite överraskad att Optiman ens kan jämföras med BMW'n, men det kan den och även om BMW's byggkvalitet och finish är ruggigt hög så räcker dock Optima gott och väl till. Plus att man kan boka en lyxresa varje år för pengarna som blir över. Jag kollade först på Niro Plug-In men nä den gick bort när jag kom ut på motorvägen och kände att komforten och ljudnivån inte var ok. Tog sedan en tur med Optima Plug-In och blev som sagt överraskad så deras devis "Power to surprise" passar rätt väl in, även om de flesta motorjournalister verkar tycka annat när jag kollar på tester - är alla motorjournalister fd rallyförare och letar efter den perfekta rallybilen att åka med, begriper ibland inte hur de tänker.
Det som var svårast i valet tycker jag var färgen, valde mellan Gravity Blue och Aluminium silver - till slut blev det den blå färgen, med risk för att den är känslig för det mesta vad gäller smuts, repor etc. Men den såg lite mer elegant ut än ännu en grå/silver bil på vägarna...men den är iofs tacksam att dölja smuts den där Alu silver lacken...det är ju aldrig fel.

Förresten så är det Harman Kardon i båda bilarna men där slutar likheterna dvs vid namnet, versionen i BMW låter riktigt bra (och då finns även en ännu dyrare variant att välja till i den som heter Bowers & WIlkins) men även för mig som är hifi nörd så räcker Optimans H/K, men inte så mycket mer än så.

Jag får återkomma med rapport när jag haft Optiman ett tag om jag kommer sakna BMW'n eller inte. Ska väl tillägga att hade Volvo haft en laddhybrid exvis en V60 till rimligt pris så hade det blivit en sån sju dagar i veckan även om den så vore var 2000 kr dyrare per månad. Nu är den väl typ 5000 kr dyrare per månad. Men de tänker nog om så småningom annars får de problem att sälja bilar på sikt...
/Michael

Re: Imorgon blir man ägare till Optima.

#34
Michael01 skrev:Har också nyligen beställt en Optima PHEV. Byter från en BMW 520d Xdrive Touring 2019 - så känns lite märkligt att byta åt det hållet. Men som någon fler nämnde här på forumet så blev jag heller aldrig riktigt överens med komfortstolarna i BMW'n samt det faktum att jag kunde inte välja på KIA när jag beställde BMW'n (Autoplan).

Räknar med att spara en rejäl slant att byta till Optiman dels pga lägre förmånsvärde men också givetvis lägre förbrukning samt det faktum att min arbetsgivare sponsrar med 1200 kr/månad om man väljer en miljöbil dvs just nu lägre än 60 g/km utsläpp (brutto ska sägas men ändå). Plus att BMW'n kostade lite mer...
Vet att jag kommer irritera mig på några saker redan såsom höger knä som kommer vila mot något hårt/vasst, kände det redan på provkörning, påminde mycket om V70 som jag hade förut där det var en vass kant på samma ställe. Men tror jag kommer vänja mig snabbt vid det. I övrigt så hoppas jag det kommer kännas bara bra speciellt bonusen att man bidrar till mindre miljöfarliga utsläpp när man kör. Plus hoppas det blir lite av en tävling att komma ner i förbrukning så man har lite att tänka på när man pendlar sina 7 mil.

Jag valde mellan Passat GTE och Optima Plug-in och Passaten gick möjligne lite bättre men jag tycker man satt bättre i Optiman, Passaten satt man så högt upp i även fast det var på lägsta möjliga. Kanske man har vant si lite vid BMW där man mer ligger ner och kör, men den är också lite för låg kan jag tycka ibland. Optiman var en lite mellanväg, lite lagom samt lårstöden var inte lika hårda i Optiman som i BMW 5-serien.

Jag blev onekligen lite överraskad att Optiman ens kan jämföras med BMW'n, men det kan den och även om BMW's byggkvalitet och finish är ruggigt hög så räcker dock Optima gott och väl till. Plus att man kan boka en lyxresa varje år för pengarna som blir över. Jag kollade först på Niro Plug-In men nä den gick bort när jag kom ut på motorvägen och kände att komforten och ljudnivån inte var ok. Tog sedan en tur med Optima Plug-In och blev som sagt överraskad så deras devis "Power to surprise" passar rätt väl in, även om de flesta motorjournalister verkar tycka annat när jag kollar på tester - är alla motorjournalister fd rallyförare och letar efter den perfekta rallybilen att åka med, begriper ibland inte hur de tänker.
Det som var svårast i valet tycker jag var färgen, valde mellan Gravity Blue och Aluminium silver - till slut blev det den blå färgen, med risk för att den är känslig för det mesta vad gäller smuts, repor etc. Men den såg lite mer elegant ut än ännu en grå/silver bil på vägarna...men den är iofs tacksam att dölja smuts den där Alu silver lacken...det är ju aldrig fel.

Förresten så är det Harman Kardon i båda bilarna men där slutar likheterna dvs vid namnet, versionen i BMW låter riktigt bra (och då finns även en ännu dyrare variant att välja till i den som heter Bowers & WIlkins) men även för mig som är hifi nörd så räcker Optimans H/K, men inte så mycket mer än så.

Jag får återkomma med rapport när jag haft Optiman ett tag om jag kommer sakna BMW'n eller inte. Ska väl tillägga att hade Volvo haft en laddhybrid exvis en V60 till rimligt pris så hade det blivit en sån sju dagar i veckan även om den så vore var 2000 kr dyrare per månad. Nu är den väl typ 5000 kr dyrare per månad. Men de tänker nog om så småningom annars får de problem att sälja bilar på sikt...
/Michael


Jisses kan inte kosta dig många kronor att ha Kia’n.

Re: Imorgon blir man ägare till Optima.

#35
Jodå, det räcker till. Men det blir lite mer normalhöga bilutgifter framöver....men bil kommer aldrig bli en vidare bra investering, det vet man...

Förresten - kan man montera in en Burmester i Kian, finns det nåt sånt paket eller var det bara ironi? Det Burmester som sitter i Mercedes E220 är väl ok men inget supersystem...det heller...
Annons
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst