Reglera/begränsa laddström

Hej, hämtar nästa vecka vår Optima SW Pluggis, ska bli spännande. Har inte läst på så mkt ännu hur det fungerar med laddning o sånt annat än att jag ska dra fram ett trefasuttag med schucko i min carport uppsäkrad på 16A så är det förberett för laddbox längre fram. Till Optiman tänker jag dock att det inte behövs laddbox... än.

Men jag undrar om man kan begränsa laddströmen i bilen alternativt på ”nödladdaren”? Går det? Vill köra elmotorvärmare o kanske då ibland ladda samtidigt...

Sen undrar jag även hur Kia tänkte när de valde att inte erbjuda UVO i Europa?! Nån som har nått bra svar på det?

Tack o hej

Annons

Re: Reglera/begränsa laddström

Tycker det är dåligt av Kia att inte skicka med typ samma sladd som till Niron även till optiman. På Nirosladden går det att reglera strömstyrkan o även i Niros menyer går det att ställa laddström. Har iaf kommit fram till att motsvarande ej går att göra på optiman utan en svindyr sladd alt en laddbox vilket känns väldigt onödigt, när det kostar max en tusing o dra fram nya kablar till ett nytt o fräscht uttag, nyinstallerat 16A... hm.

Jag håller med om att kabeln som följer Optiman med är rätt dålig. Visste inte att den till Niro är bättre på det viset. Att den ser bättre ut har jag läst.
Jag laddar i motorvärmarstolpen som jag hyr tillsammans med lägenheten. Ställt in den på 6 ampere nu när det är vinter. Körde med orginalsladden i somras och det fungerade fast det sitter en 6 ampere säkring i stolpen. ;-) Svårare att fixa uttag/laddare i mitt fall. Hyresbolaget har sagt att dom ska sätta upp en riktig laddstolpe men det har inte blivit av än.

Hej,
Vi väntar på vår Optima PHEV. Beräknad leverans v.5.
V pratade med vårt hemförsäkringsbolag som säger att det bara är en tidsfråga innan det blir en generell branschrekommendation att skriva in i villkoren att aktsamhetskraven inte är uppfyllda om man laddar en elbil med 240V schuko-uttag.
Så vi kommer att satsa på en riktigt laddbox. Inte för att kapaciteten behövs för en plug-in, men för att framtidssäkra. Vem vet, om några år sitter man väl med en ren elbil.
Vi har dessutom en ledig 3-fas grupp i centralen och enkel ledningsdragning, så en 3 fas, 16A laddbox blir det. 50% av inköps- och installationskostnaden i bidrag från Naturvårdsverket.
Numera ingår ju både laddkabel med schuko-kontakt och Typ2-Typ2 laddkabel i standardutrustningen. (I alla fall i Advance Plus2-paketet...)
/Bosse

BosseH skrev:Hej,
Vi väntar på vår Optima PHEV. Beräknad leverans v.5.
V pratade med vårt hemförsäkringsbolag som säger att det bara är en tidsfråga innan det blir en generell branschrekommendation att skriva in i villkoren att aktsamhetskraven inte är uppfyllda om man laddar en elbil med 240V schuko-uttag.
Så vi kommer att satsa på en riktigt laddbox. Inte för att kapaciteten behövs för en plug-in, men för att framtidssäkra. Vem vet, om några år sitter man väl med en ren elbil.
Vi har dessutom en ledig 3-fas grupp i centralen och enkel ledningsdragning, så en 3 fas, 16A laddbox blir det. 50% av inköps- och installationskostnaden i bidrag från Naturvårdsverket.
Numera ingår ju både laddkabel med schuko-kontakt och Typ2-Typ2 laddkabel i standardutrustningen. (I alla fall i Advance Plus2-paketet...)

Hej BosseH!
Jag har Advance Plus2-paketet och hämtade som sagt bilen i måndags, med enbart den enkla shucko-sladden. Sen när får man med en typ 2-kabel?

Jag har som sagt planer på att dra fram ett nytt trefasuttag med schukokontakt på nya säkringar med nya kablar etc, men undviker än så länge att köpa laddboxen, då jag tkr det är onödigt. Allt kommer dock vara förberett för en laddbox den dagen en sådan bil blir aktuell.
Annons
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"