Ännu ej Kia ägare

#1
Har börjat inse att vår nästa bil bör bli en laddhybrid, men är fortfarande osäker på tekniken, definitivt inte för att jag misstror den, men vill ändå veta mer än det man får sig till livs hos säljaren. Hur mycket elenergi går det åt för att ladda batteriet från nästan tomt till fullt. Har läst mig till att milförbrukningen är runt 1,5 kwH, stämmer det? Hur fungerar laddning medans man kör, t.ex. färd på motorväg borde kunna ladda bilen så att batteriet kan ta över när man kommer till tätort.
Hur mycket förbrukar bilen vid långkörning på motorväg i max. 110 km/timme? Fungerar laddning hemma med 10A säkring bra?
Tacksam försvar.
Kalle


Annons

Re: Ännu ej Kia ägare

#3
Hej Kalle 46!
Laddhybrid och plugg-in är samma sak.
9,9 kWh är batteriet på. 58 km är den officiella räckvidden vilken är fullt möjlig att uppnå vid snålkörning. 50 km vid normal snålkörning. Så 1,7 - 2 kWh/mil får du räkna med. Nej, bensinmotorn laddar inte nämnvärt, då skulle den ju dra mer bensin. Men nerförsbacke, motorbroms, måttlig bromsning återförs till batteriet. Nästan alltid vid 50 km/h tar elmotorn över, åtminstone några km. Bilen snålar på elen på slutet. Med 110 km/h på bensin får du räkna med 0,5 l/mil vid torr väg. Hemladdning i jordat uttag fungerar bra. Men ställ ner effekten (meny i bilen) annars tar den 12 A vilket är dumt även om säkringen håller. Även på lägsta effekt 1,2 kW är batteriet fullt nästa dag.
Snart 1 år och drygt 1000 mil med Kia Niro laddhybrid, pluspaket 1 och drag.

Re: Ännu ej Kia ägare

#4
Hej Nila! Tack för ditt svar. De uppgifter som de säljare jag pratat med har inte varit så tydliga, eller så har mina frågor inte varit det. Den vanliga hybriden laddar ju batteriet själv, men tydligen kan körsträckan på batteri bara räknas i ett fåtal kilometer. Jag trodde att 10-15 mils motorvägskörning skulle ladda upp batteriet så att man hade hög laddning i batteriet för några mils körning i stad.
Om man behöver värme eller kyla i bilen, kan då bara bensinmotorn gå upp på tomgång förutsatt att batteriet har laddning kvar?
Hälsningar
Kalle

Re: Ännu ej Kia ägare

#5
Hej igen!
Kyla går på batteriet (vilket förvånade mig). Värme svarar bensinmotorn för även när själva framdrivningen går på el. Men med stolsvärme, rattvärme på el och ytterkläder brukar jag köra småkörningar med OFF på värmen. Kupén hinner ändå inte bli varm på 5 - 10 minuter.
Annons
Skriv svar

Återgå till "Presentera dig här"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster