Kia Optima Plug-In Hybrid

#1
Hej!
Kör idag Volvo XC60 Summum AWD MY17 som tjänstebil och har börjat titta på en ny, jag kör 12000 mil innan mina tjänstebilar skall bytas bort vilket inträffar efter 18 och 24 månader.
Har börjat titta på Optima Plug-In Hybrid då den har ett lågt förmånsvärde men hur är den som långfärdsbil, sitter många timmar i bil och har ett distrikt som sträcker sig från Malmö till Luleå men oftast är det sträckan Malmö - Stockholm - Gävle - Örebro som jag kör.
Har några frågor som jag skulle vilja ha svar på;
* Hur hög är er förbrukning vid långfärd?
* Någon här som kör mellan 6000 - 9000 mil per år, vad är er erfarenhet av denna bil?
* Hur driftsäkra har era bilar varit?, har inte tid med en massa strul på verkstad, bilen skall bara rulla de 12000 mil jag kör den.
* Hur är väghållningen, fjädring, komfort
* Hur är den som vinterbil, värme, väghållning etc?
* Kommer man ner till 8 basbelopp med en som har pluspaket 2 + Nokia dubbade vinterdäck? ( metalliclack, drag etc har jag inget behov av ).
* Tips på bra tillbehör.

Kia är inte helt nytt för mig då vi har en Kia Ceed SW 2015 special edition2 tror jag den heter som andrabil och har haft en Ceed SW 2011 som var vår första Kia, väldigt positiv erfarenhet av de kärrorna men de har aldrig fått rulla som mina tjänstebilar gör.

Tack på förhand!


Annons

Re: Kia Optima Plug-In Hybrid

#2
Jag är nog inte den mest lämpade att svara då jag hämtade min bil den 2 juli i år.

Men vi drog iväg på semester dagen efter direkt, 45 mil enkel.
Jag satt riktigt fint och fick inte ont i min rygg som är paj och ihopspikad. :)
Körde på hybridläge hela vägen, två vuxna, två barn, hund, full semesterpackning och takbox.
Förbrukningen landade på 0,54l/mil vilket iaf jag blev imponerad av.

// Jeppe
Bild


Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Re: Kia Optima Plug-In Hybrid

#3
Nyligen hemkommen från en semesterresa på 350 mil tänkte jag att jag kan försöka mig på ett svar.

* Hur hög är er förbrukning vid långfärd?
Detta beror väldigt mycket på hur du kör. Jag har lyckats snålköra 90 mil på 0,54 l/mil och kommit upp till 0,68 l/mil vid tillfällen då jag gasat på mer och gjort många omkörningar på 2/1-sträckor.

* Någon här som kör mellan 6000 - 9000 mil per år, vad är er erfarenhet av denna bil?
Jag kör endast 1500-2000 mil/år. Det jag skulle vara lite bekymrad över är Kias absurda krav på att bilarna ska servas vid exakt 1500 mil. Om man kör mycket och långa sträckor misstänker jag att det är stor risk att missa sin service med några hundra mil och därmed ha förverkat sin garanti. Detta är något jag tror Kia behöver se över om de ska lyckas sälja tjänstebilar i massor. Kanske att man kan förhandla kring detta vid köpetillfället, antingen i form av dispans på serviceintervall, eller prioritet på serviceverkstaden?

* Hur driftsäkra har era bilar varit?, har inte tid med en massa strul på verkstad, bilen skall bara rulla de 12000 mil jag kör den.
Har på 1600 mil haft fel på en airbag, vilken byttes på garanti.

* Hur är väghållningen, fjädring, komfort
Jag tycker bilen är fullt tillräckligt tyst och lagom hårt fjädrad. Finns säkert både roligare och tystare bilar, men jag gillar Kian. Tycker också kupén känns rymligare, ljusare och luftigare jämfört med t.ex. Passat GTE. Bagageutrymmet är märkbart mindre än dieselversionen, men räcker till för vår familj på fyra. Jag misstänker att sätena i din XC60 kan vara något komfortablare än i Optima, men jag tycker Kian har väldigt bekväma stolar för att vara en asiatisk bil. Att köra 40 mil i stöten har för mig som är 190 cm lång gått utmärkt. Farthållare och växellåda/hybriddrift fungerar fint, med ett litet undantag för branta uppförsbackar där jag tycker att såväl farthållare som växellåda ibland hamnar i "självsvängning".

* Hur är den som vinterbil, värme, väghållning etc?
Rattvärme är fantastiskt. Som du ser i andra trådar måste Kian starta bensinmotorn för att generera värme i kupén, men detta är främst ett problem för de som kör korta sträckor och vill köra på enbart el. Klimatanläggningen tycker jag fungerar utan anmärkning. Antispinn verkar fungera något sämre med hybriddrivlinor (såväl Optima som Passat). För mig har vinterkörning fungerat utan anmärkning, men jag har inte utsatt bilen för speciellt avancerat väglag.

* Kommer man ner till 8 basbelopp med en som har pluspaket 2 + Nokia dubbade vinterdäck? ( metalliclack, drag etc har jag inget behov av ).
Precis på gränsen tror jag. Utan vinterhjul gör du det, du skriver _däck_ och om man nyttjar samma fälgar sommar och vinter borde det gå.

* Tips på bra tillbehör.
Bagagerumsmatta, den är i gummi och duktig på att hindra saker från att glida omkring. Typ2 laddkabel för att kunna ladda vid laddstolpar på t.ex. restauranger.

Mvh, Magnus
Annons
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster