Optima Plug-in och husvagn?

#1
Är det någon som har erfarenhet av att dra husvagn med Optima Plug-in.
Jag är mycket intresserad av denna bil men just husvagnsfrågan får mig tveka mellan denna eller Diesel.

Min undran är om el sparas tillräckligt i hybridläge för att ge det där extra när det behövs och även vad snittförbrukningen hamnar. Klarar man sig under litern eller skenar det.....


Annons

Re: Optima Plug-in och husvagn?

#3
Jag använder husvagnen med totalvikt 1300 kg enbart sommarhalvår. Då rullar den några helger och stor del av semesterveckorna. Ligger aldrig över veckan på ett ställe.
Övrigt utan vagnen påkopplad är laddhybriden lämplig för mitt körmönster. I min analys och värdering inför köp finns behovet att dra husvagn med och jag vill då gärna få känsla av förbrukningen samt att batteriet inte töms tidigt utan finns kvar att ge extra dragkraft när det behövs.
Pratar jag med försäljare får jag bara svaret att det inte är problem att dra husvagn och att inga kunder har klagat... men jag får inte ett klart svar på mina två ovan frågor.

Re: Optima Plug-in och husvagn?

#4
Min erfarenhet av bilen hittills har varit att jag alltid har minst 10% kvar av batteriet. Det ser hybrid läget till och därmed har jag alltid extra pulver i omkörningar och även enbart eldrift i start stopp typ rondeller och korsningar. Men jag har bara haaft bilen 3 veckor än och kör mest stan.

Re: Optima Plug-in och husvagn?

#5
Hej,

Jag tror inte det ska vara några problem. Nu har jag visserligen bara dragit ett större släp, men i hybridläge så behålls batterinivån och det finns alltid en reserv på 15%. Sen pendlar % lite upp och ned beroende på terrängen. Men du har ett bra vrid i bilen, 370nm, så den ska orka med.

För mig är jag imponerad över förbrukningen utan släp på min PHEV. Jag börjar närma mig 1000 mil och en resa till och från Stockholm på 100-120 km/h sträcka hade jag ett snitt på 0.62l/mil (räknat på tanken). Jag vet inte om nån bensinare som drar så lite, det är knappt en diesel i den bilstorleken kommer ned i den förbrukningen. Mindre motorväg inblandad och den hamnar under 0.55 l/mil.

Innan jag beställde min PHEV så fick jag låna hem den över natten från min KIA handlare. Den kvällen kunde jag testa väldigt mycket. Så jag skulle nog rekommendera att du lånade en hem den och drog husvagnen i HEV läge, då ser du förbrukningen och en 10-15 mil hinner man lätt med på en kväll :)

Re: Optima Plug-in och husvagn?

#6
Tack för feedbacken. Vridet är jag inte orolig för. Det tror jag batteriet sparas för klara stötta de flesta backar och eventuella omkörning så länge man inte kör i alperna...
Det är bränsleförbrukningen jag önskar ha koll på med husvagn.
Större släp skriver du? Är det med stor kåpa....? Tungt lastad?
Angående att låna hem så har jag redan pratat med säljaren om det och kommer göra så inom kort men det finns inget drag på bilen så jag kan inte testa med husvagn :-(.

iuridae skrev:Hej,

Jag tror inte det ska vara några problem. Nu har jag visserligen bara dragit ett större släp, men i hybridläge så behålls batterinivån och det finns alltid en reserv på 15%. Sen pendlar % lite upp och ned beroende på terrängen. Men du har ett bra vrid i bilen, 370nm, så den ska orka med.

För mig är jag imponerad över förbrukningen utan släp på min PHEV. Jag börjar närma mig 1000 mil och en resa till och från Stockholm på 100-120 km/h sträcka hade jag ett snitt på 0.62l/mil (räknat på tanken). Jag vet inte om nån bensinare som drar så lite, det är knappt en diesel i den bilstorleken kommer ned i den förbrukningen. Mindre motorväg inblandad och den hamnar under 0.55 l/mil.

Innan jag beställde min PHEV så fick jag låna hem den över natten från min KIA handlare. Den kvällen kunde jag testa väldigt mycket. Så jag skulle nog rekommendera att du lånade en hem den och drog husvagnen i HEV läge, då ser du förbrukningen och en 10-15 mil hinner man lätt med på en kväll :)

Re: Optima Plug-in och husvagn?

#7
Större släp är bara ett kåplöst med lite möbler på. Så räknas inte som husvagn direkt :)

Men med tanke på hur lite den drar utan släp så borde en påkopplad husvagn bli betydligt mindre än en motsvarande bil med endast bensinmotor och husvagn. Finns nog en hel del energi att återvinna med en tung bakdel. Det kommer alltid finnas batterikapacitet kvar i HEV-läge, så under litern/mil borde gå.

Re: Optima Plug-in och husvagn?

#8
Köpte du någon bil och drog husvagn eller hur gick det?

Jag har en Optima plugin och tycker den bilen är mycket bra på de flesta sätt! Förutom som dragbil, då är den ganska usel. När jag drar ett enkelt litet kåpsläp som är lätt lastat gissar jag att jag får ut kanske 60% av min vanliga räckvidd på el. När jag drog båten i sommras längre sträckor drog bilen 1 - 1,1 l/mil i 90 km/h på landsväg efter att batteriet var slut. Totalvikt på båt och kärra är ca 850 kg. Ekipaget är ju lätt men inte speciellt aerodymaniskt. Dessutom växlade lådan ner hela tiden och bilen upplevdes ganska svag. Ett tag trodde jag att det var fel på automaten. Ett trick för att göra detta bättre är att aldrig köra ur batteriet utan trycka på HEV-knappen så fort man åker iväg. Det gör rätt stor skillnad. Vidare så sitter dragkroken så lågt att jag slog i stödhjulet på trailern när jag åkte över sådana här stora vägbulor i bostadsområden. En starkt bidragande orsak till detta är naturligtvis att bilen lätt "sätter sig" på bakhjulen med lite last. Fjädringen bak skulle behöva vara styvare.

Jag kan bara tänka mig hur denna bil skulle bete sig med 1500 kg husvagn på kroken och full semesterpackning. Det kan inte blir bra. Men någon annan kanske har bättre erfarenheter? Det kan vara värt att nämna att jag är bortskämd vad gäller dragbil eftersom jag är van att köra en Mitsubishi Pajero diesel.
Annons
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst