Annons

Re: Högt buller.

#3
Hej!
Jag har rivit hela skuffen på min Ceed GT-line 2016 och klistrat butylmatta på all bar plåt som jag kunde komma åt, hela skuffgolvet, bakstammen, hjulhusen där det var möjligt samt under baksätet. Skillnad? Ingen alls.
Jag har retat mig i 1500 mil på vägljudet i den och funderat på att byta bort den av just den anledningen. I fredags chansade jag på att byta däcken som en sista åtgärd innan ev. inbyte, och vilken skillnad! Den den har alltid haft ett rått, dånande ljud som ökat linjärt med hastigheten och varit nästan outhärdlig att åka i över 100 km/h. Det satt Hankook Ventus Prime-däck på min som på så många andra. Dessa däck är tydligen väldigt högljudda, efter byte till Debica Presto (det tystaste jag kunde hitta på Däckonline) är dånet i princip borta. Nu är det bara normalt däckljud och man kan höra baksätespassagerarna prata! Så däckbyte gör enorm skillnad.

Re: Högt buller.

#6
Jag har gjort precis som sign. redlös. Klistrat dämpmatta på all åtkomlig plåt I skuffen, men det hjälpte inte ett dugg! Det är lite egendomligt att vinterhjulen är tystare än sommardito, trots dubb. Sommarhjulen är 15 tum på stålfälgar och vinterjulen är 16 tum på alufälgar. Såg i en artikel idag att nya hybridbilen fick anmärkningen: Bullrig! Vilket tyder på att man inte brytt sig så mycket om bulltret från fabriken.
Det är synd att man inte noterar bullret vid provkörning, det är ju så mycket annat att tänka på!
Ceed 1,6 crdi miljö -13

Re: Högt buller.

#8
I samband med inmontering av nytt ljudsystem så har jag ljuddämpare samtliga dörrar (både inner och yttersida) samt hela skuffen upp på sidorna och även bakluckan. Använt mig av Silent Coat mattor (https://www.brl.se/sv/artiklar/silent-c ... 8-ark.html). Blev en klar förbättring, men den största skillnaden märkte jag redan när bilen var ny och jag gjorde en stor rostskyddsbehandling. Det dämpade verkligen ljuden en hel del.
KIA Sportage Special Edition 1.7 CRDi -15

Re: Högt buller.

#9
Aqua skrev:I samband med inmontering av nytt ljudsystem så har jag ljuddämpare samtliga dörrar (både inner och yttersida) samt hela skuffen upp på sidorna och även bakluckan. Använt mig av Silent Coat mattor (https://www.brl.se/sv/artiklar/silent-c ... 8-ark.html). Blev en klar förbättring, men den största skillnaden märkte jag redan när bilen var ny och jag gjorde en stor rostskyddsbehandling. Det dämpade verkligen ljuden en hel del.


Hej! Är det enkelt att ljuddämpa själv? Behöver man ta lös inredning kring dörrarna och bakluckan? Tänkte om du orkade förklara lite mer :)
Vilken rostskyddsbehandling gjorde du? Får bilen nästa vecka och jag är mycket intresserad av att rostskydda med tanke på att det dämpar bullet främst.

Har en Kia ceed SW GT Line 2017 på inkommande :)

Re: Högt buller.

#10
Harze2k skrev:
Aqua skrev:I samband med inmontering av nytt ljudsystem så har jag ljuddämpare samtliga dörrar (både inner och yttersida) samt hela skuffen upp på sidorna och även bakluckan. Använt mig av Silent Coat mattor (https://www.brl.se/sv/artiklar/silent-c ... 8-ark.html). Blev en klar förbättring, men den största skillnaden märkte jag redan när bilen var ny och jag gjorde en stor rostskyddsbehandling. Det dämpade verkligen ljuden en hel del.


Hej! Är det enkelt att ljuddämpa själv? Behöver man ta lös inredning kring dörrarna och bakluckan? Tänkte om du orkade förklara lite mer :)
Vilken rostskyddsbehandling gjorde du? Får bilen nästa vecka och jag är mycket intresserad av att rostskydda med tanke på att det dämpar bullet främst.

Har en Kia ceed SW GT Line 2017 på inkommande :)


Första gången så lämnade jag alltså in den på en stor rostskyddsbehandling hos Dinitrolcenter. Bara det gjorde en stor skillnad. Den gick då för 2 år sedan på strax under 7000:-. I samband utbyte av billjud så plockade jag samtidigt bort samtliga dörrsidor och även skyddsplasten (fuktbarriär) innanför dörrsidorna för att kunna komma åt och klistra på dessa ljuddämpningsplattor. Inget jättesvårt jobb på något sätt, men lite tidskrävande samt att det resulterade i en del skrapsår genom att vissa plåtar är ganska vassa. Jag skar ut ny plastfilm och limmade på den med butyltätning på tub från Biltema så att det blev som original igen. Jag ljuddämpade både ytterdörren och innerdörren.

Bagageutrymmet är lite mer komplicerat genom att man måste demontera samtliga plastpaneler på sidorna för att kunna komma åt. För att kunna demontera dessa så måste även ryggstödet på baksätet plockas bort. Likaså så måste panelen över insteget till bagageluckan demonteras och det sitter med plastskruvar i framkant. Alla paneler i bak sitter med clips så ett bra demonteringsverktyg i plast är att rekommendera så att man inte skadar panelerna. Framdörrarna sitter också med clips, men är också skruvade.

Vill man vara ännu mer noggrann så kan man ju även riva ut innertaket och golvmattan i hela bilen och ljuddämpa dessa områden också, men det blir alldeles för mycket jobb. Dessutom så har jag glastak så för mig hade det i så fall bara gällt golvet.

Observera att detta är på en Sportage -15. Hur Ceed ser ut vet jag inte, men troligen så skiljer det sig inte jättemycket utan görs ungefär på samma sätt.
KIA Sportage Special Edition 1.7 CRDi -15
Annons
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster