Annons

Garantikrångel

1
Tjenare.

Jag har nu ägt min -13 kia ceed gt first edition i ca 7 månader. Under denna tid har diverse problem och fel dykt upp som jag nu tagit upp när det var dags för service. Dessa ärenden togs emot med ganska stor skepsis hos verkstaden och efter kontroll vart det blandade resultat.

1: Strålkastarspolningen på ena sidan åker inte in efter användande. ----- De påstår att någon kört in i något och spräckt anordningen till spolningen. (finns inte ett märke på bilen)
2: Stoppningen till förarstolen smulas sönder under och rasar ner på golvet. ------ De ska byta stoppningen i stolen.
3: Bagageluckan kan endast öppnas när bilen låsts upp, ska räcka med att ha "nyckeldosan" nära för att öppna den. ------ en antenn var kass och ska bytas.
4: Styrningen fastnar nån gång ibland, då lär man rycka till lite för att det ska gå att svänga, efter rycket går den lätt och fint tills man håller ratten still 1 sekund för att sedan fastna igen. Håller i sig länge, det längsta jag kört så är ca 1-1,5 timme. Skitdrygt att köra bilen när den är så samt känns rätt farligt då det inte går att finsjustera körriktningen. ----- De påstår att styrningen är lite småseg i början när man vrider den. (den är inte småseg, den sitter fast)

Nu undrar jag om någon här har haft liknande problem?

Min bror hade samma fel på styrningen på en firmabil, dock inte en ceed utan en annan kia. En bekant till en kollega till mig hade också samma problem på en "vanlig" ceed. Båda fick det åtgärdat.

Jag ska hämta ut bilen från verkstaden i morgon då de bytt stoppning samt antenn och ska då på dom igen om det andra men jag undrar om det är någon idé att behålla bilen i längden då det verkar vara en hel del fel på dem och dessutom inte bli trodd hos verkstaden. Den har precis fyllt 3 år. Sorry för långt inlägg :)
Annons

Re: Garantikrångel

4
R700 skrev:Har en pro ceed gt och har precis samma styrning, verkstaden sa att det ska vara så

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Samma sak som dom säger åt mig då. Nu har det uppstått ca 5-7 ggr på 7 månader men blir det oftare säljer jag bilen då den är rent otrevlig att köra när den är så. Jag fattar inte hur i hela friden dom kan ha lyckats bygga en bil med ett sånt "fel" på och sedan påstå att det ska vara så. Hade det varit en stridsvagn från andra världskriget hade jag förstått att det kan bli så men inte på en "ny" bil.

Re: Garantikrångel

5
Läste förut på olika forum och teknikensvarld.se att många Audi med ny elektrisk servo har haft samma syndrom, vet inte vad det beror på men jag håller med dig om att det är riktigt otrevlig känsla. Jag får det oftast mellan 90-110, aldrig snabbare eller långsammare egentligen. Kan försöka leta upp länkarna senare.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"