Annons

Re: Hur jobbar litiumbatteriet /elmotorn /generatorn / startmotorn / 12V batteriet ihop?

11
KiaCar skrev: ........ i 20-30 minusgrader så kan jag tänka mig att det får kämpa en del oavsett.
Säkert är det så och 45Ah är ju inte mycket även om rör sig om en bensinare.

Mina senaste BMW (318d, 118d och 218d Gran Tourer) har ofta visat sig ha dåligt laddat batteri (även om de har väsentligt högre kapacitet som alla dieslar) och det har ibland även dykt upp varning för svagt batteri på diplayerna, trots mina vanligtvis långa etapper utan stopp.
T o m BMW-verkstäderna har instruktioner att råda klagande kunder att själva underhållsladda batteriet.....

För min del blir det därför vintertid mycket jobb för min Ctekladdare att stötta Niron med 12V-kraft!
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA
Annons

Re: Hur jobbar litiumbatteriet /elmotorn /generatorn / startmotorn / 12V batteriet ihop?

14
Jodå, det tror jag nog :D Det är ju obligatoriskt så gott som :)

Kör du med en starthjälp/startbooster eller ett vanlig batteri med startkablar? Man får mycket mer för pengarna om man inriktar sig på ett vanligt batteri, då kan man lägga en tusenlapp och få 90Ah med bra CCA, dock är det givetvis mer otympligt och det saknas en del funktioner som USB-laddare, lampa, osv. såsom de flesta startboosters har, men man behöver samtidigt inte lägga 2-3 gånger så mycket pengar heller.

Mvh

Re: Hur jobbar litiumbatteriet /elmotorn /generatorn / startmotorn / 12V batteriet ihop?

15
Den här officiella videon från KIA gör mig ännu mer förvirrad när det gäller starten av bensinmotorn och 12V batteriets funktion:



Hade hoppats kunna infoga två skärmdumpar från videon (jpg), men det verkar inte gå.........

En bit in i videon kommer man till Hybrid starter generator och där står det:
It re-starts the gasoline engine and charges high-voltage battery

Och en stund senare om elmotorn:
It starts the engine and can move the vehicle at low speed.

Var passar 12V-batteriet in egentligen? Elmotorn skall tydligen starta bensinmotorn och hybrid starter generatorn skall återstarta bensinaren. Det batteriet nämns över huvud taget inte alls i videon.....

???????
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Hur jobbar litiumbatteriet /elmotorn /generatorn / startmotorn / 12V batteriet ihop?

16
kiagubbe skrev:Var passar 12V-batteriet in egentligen? Elmotorn skall tydligen starta bensinmotorn och hybrid starter generatorn skall återstarta bensinaren. Det batteriet nämns över huvud taget inte alls i videon.....
Hittade detta om Toyotas hybridbilar: http://www.elearnaid.com/whyis12voban.html
In a Toyota Hybrid the 12 volt battery keeps all the electrical system running while your car is parked. This includes the security system, the key fob sensors, the clock, and the memory in many of the computer systems. This is a fairly small drain but it adds up 24 hours a day 7 days a week. The 12 volt battery also has to have enough power to start up the computers and everything else that was left on before the high voltage battery system is turned on.

The reason the high voltage battery is not used for this load when the car is park is that it could easily drain the high voltage battery enough to shorten its life. So if you leave you car parked too long the 12 volt battery gets sacrificed and it is far cheaper to replace than the high voltage battery.

Once the high voltage battery system is turned on a high voltage to 12 volt converter turns on that produces about 14 volts. At this voltage the sealed 12 volt battery charges and will not over charge but it is a slower charge rate than you might be used to.
Det är väl inte helt orimligt att tro att det fungerar på samma sätt på Niron.

Mer intressant läsning: http://www.underhoodservice.com/connect ... y-systems/
Kia Niro PP2 2017

Re: Hur jobbar litiumbatteriet /elmotorn /generatorn / startmotorn / 12V batteriet ihop?

17
Om detta är på det viset, så måste slutsatsen bli (tillsammans med info i den länk jag skickade tidigare) att 12V-batteriet inte alls har något att göra med den direkta, strömkrävande starten av bensinmotorn, utan att det i stället svarar för att strömsätta alla elektriska system tills dess att dessa ger ett OK till start.

Den slutliga frågan (och för mig den avgörande) blir då: går bilen att starta om 12V-batteriet är i det närmaste tomt?

Svaret verkar bli ett säkert: Nej!

"Once the driver gets into the EMV and starts the process of getting their car to “ready up,” the small battery will be busy. The large high-voltage battery cannot be connected to anything until it is safe to do so, and that takes many steps, done in rapid succession"
"Once the “Ready to Drive” light is on, the small battery is done for that drive cycle. It usually needs little recharging, as it has had no large loads"
(från kallt_kaffes sista länk här ovan)
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Hur jobbar litiumbatteriet /elmotorn /generatorn / startmotorn / 12V batteriet ihop?

18
kiagubbe skrev:Den slutliga frågan (och för mig den avgörande) blir då: går bilen att starta om 12V-batteriet är i det närmaste tomt?

Svaret verkar bli ett säkert: Nej!
Faktiskt så är detta en sak som faktiskt framgår i instruktionsboken på sidan H16:
När högspänningsbatteriet eller 12
V-batteriet
är urladdat eller bränsletanken
är tom fungerar inte hybridsystemet.
Om hybridsystemet slutar fungera när
bilen körs ska du gradvis sänka
hastigheten. Kör åt sidan till en
trafiksäker plats och ställ växelväljaren
på läget "P" (parkering) och:
1.Slå på varningsblinkers.
2.Ställ startknappen på OFF och
försök att starta hybridsystemet
genom att trycka ned bromspedalen
och trycka på startknappen.
3.Mer information om hybridsystemet
i det fall det inte fungerar finns
i "NÖDSTART" i kapitel 7.
Kontrollera bränslenivån innan du
startar bilen med startkablar. Om
bränslenivån är låg ska du fylla på
bränsle innan du försöker med en
nödstart.
Kapitel 7 beskriver sen hur man startar bilen m.h.a. startkablar. Jag undrar dock lite hur startkablar hjälper om även högspänningsbatteriet skulle vara tomt. Fast det kanske finns nån spänningsomvandlare åt andra hållet som går att starta startmotorn/generatorn även går att köra på 12 volt?
Kia Niro PP2 2017

Re: Hur jobbar litiumbatteriet /elmotorn /generatorn / startmotorn / 12V batteriet ihop?

20
kiagubbe skrev:För min del blir det därför vintertid mycket jobb för min Ctekladdare att stötta Niron med 12V-kraft!
Eller så blir det inte det. Om det nu stämmer att 12volts-batteriets uppgift inte är att driva startmotorn så räcker det att det finns nog med ström i det för att elsystemet i bilen skall vakna till liv när du vrider på nyckeln. Oftast är det väl först när det är dags för startmotorn att försöka vrida runt en 30 grader kall motor som man upptäcker att batteriet inte har ström nog?
Kia Niro PP2 2017
Skriv svar

Återgå till "Niro"