Annons

Motorn tappar kraft på motorvägen

1
Hej. Jag står inför ett märkligt problem där jag det senaste råkat ut för att bilen tappar motor kraft mitt under stundande körning. Precis som att turbon slår av när man lätt trycker på gasen och i uppförsbackar så stendör bilen (orkar inte upp på 4:ans växel). Vet ej vad detta är och detta förvånar mig oerhört då bilen är förhållandevis rätt ny, enbart gått precis 2000km. Har någon av er råkat ut för samma problem och kan tipsa mig om vad detta kan vara eller har någon hört talas om detta?

Jag kommer iaf få bilen till en auktoriserad verkstad imorgon för att åtgärda detta fel.

Är lite inne på bränslefiltret alt EGR ventilen som jag läst mig till men vill höra av er vad ni tror.

Mvh: Christoffer Solefors

Bilen är en Sportage 2015. 1,7 diesel motor.
-KIA Sportage GT-Line 2025

-Kia Sportage GT-Line 2018

-Kia Sportage GT-Line 2017
Annons

Re: Motorn tappar kraft på motorvägen

3
Det är inte så att ditt kylarvatten är borta, så att värmen stiger över de normala 89 graderna?
När tempen blir för hög går bilen in i nåt slags "säkerhetsläge", där man kan köra i max ca 70 km/h oavsett hur mycket man trycker på gasen.

Kolla vätskenivån i expansionskärlet.

Re: Motorn tappar kraft på motorvägen

5
Hej,
Skönt att det löst sig för dig!
Passar på att ställa två frågor:

Menar du att det gick på garantin? Du skriver försäkringen.

Har du kört mycket korta sträckor? Frågar då jag kör en hel del korta sträckor men blandar in en del längre körningar också. Man blir lite orolig när man läser om bränslefilter som sätter igen. Nya filtren påstås klara av att hantera kortare körningar.