Annons

Re: Dieselförbrukning

81
Hejsan alla!

Är en nybliven ägare till en ceed 1,6 crdi -09. Är än så länge mycket nöjd med bilen.

Men häromdagen när jag var ute o körde så märkte jag att bilen under cirka 10 - 15 minuter
drog betydligt mer än vanligt för att sedan sjunka ner till normal nivå igen. Nån som vet vad detta
kan ha berott på ?
Jag uppskattar det till att förbrukningen ökade med cirka 1 - 1,5 dl/mil.
Har hört/läst nånstanns om nån självrengörning. Kan det ha berott på det?

Tacksam för svar
Annons

Re: Dieselförbrukning

84
Brukar ligga runt 0.5 med min SW CRDi uträcknat vid tankning, men den är väldigt känslig på hur fort man kör. Ligger man i ca 80km/h = 0.3 / 100km/h = 0.50 på färddatorn iofs. Med takbox och 120km/h ligger den runt 0.6 :) Någon mer som tycker den är svår att tanka fullt? Efter pumpen slagit ifrån så brukar det gå å knöla i 5-7liter till beroende på bensinstation..
KIA CEED SW 1.6 CRDi Comfort -12 Cassa White.. 3x55w xenon extraljus + Xenon i halvljuset

Re: Dieselförbrukning

85
AndersNyman skrev:Brukar ligga runt 0.5 med min SW CRDi uträcknat vid tankning, men den är väldigt känslig på hur fort man kör. Ligger man i ca 80km/h = 0.3 / 100km/h = 0.50 på färddatorn iofs. Med takbox och 120km/h ligger den runt 0.6 :) Någon mer som tycker den är svår att tanka fullt? Efter pumpen slagit ifrån så brukar det gå å knöla i 5-7liter till beroende på bensinstation..
Kan det vara så att pumpen slår av när tanken är full, och resterande mängd som går i är det som ryms i röret ner till tanken? När tanken är full blir trycket i röret som går emot tankhandtaget tillräckligt stort för att slå av. Alltså måste du "knöla" ner resten. Huruvida detta är bra att göra eller inte har jag ingen aning om.
Detta kanske dessutom medför att din uträknade förbrukning kommer att variera beroende på var du tankat?

Re: Dieselförbrukning

87
Jag har för mig att jag skrivit om detta tidigare.
Bränsletanken är utformad så att den ska slå av pumpen när den är lagom full för att förhindra överfyllning. Det som händer om du ändå trycker i mer trots att den slagit ifrån, är att du fyller upp de delar av tanken som är menade att vara expansionsutrymmen. Det som då händer vid temperaturskiftningar är att bränslet går upp i påfyllningsröret och förstör kolfiltren vilket gör att bilen kan komma att lukta diesel. Den kan även börja läcka från påfyllningsrör och tank.

Det står tydligt i instruktionsboken att man aldrig ska fortsätta tanka efter det att pumpen slagit ifrån och för att förhindra onödiga problem så som läckage och byte av kolfilter så bör man följa det.

Tanken har en volym på 53 liter om du tankar tills dess att pumpen slår ifrån. Fortsätter du sedan tanka kan du få i några liter till, men på bekostnad av expansionsutrymmet. Normalt sett har bränsletankar ett expansionsutrymme på ca 10% av tankens volym.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

Re: Dieselförbrukning

89
När jag tankar diesel i 20 l-dunkar (till traktorn) så får jag bara i ca 15 l innan pumpen slår ifrån då skummet når munstycket. Kan tänka mig att det är samma sak i bilen. Dessutom skummar nog diesel olika mycket, beroende på kvalitet.
kia diesel kombi

Re: Dieselförbrukning

90
Gammsmurfen:
När man tankar i dunk så skummar diesel gärna, samt att det skummar en del i en del bilar som har felkonstruerade påfyllningsrör så som Kia ceed pre-facelift (före 2010). Men jag har aldrig haft sådana problem när jag tankat i dunk. Det brukar mest röra sig om någon liter eller så som inte fylls.

Jag har även provat att tanka ceeden (år 2010) med lastbilshastighet på pumpen. Funkar faktiskt riktigt bra och fyller tanken på någon minut.

Ett tips om man har problem med skumbildning är då att tanka på Preem eller Statoil som båda har skumdämpande medel i sin diesel. SE även till att munstycket är helt nedkört i påfyllningshålet då det kan blir väldigt mycket skum om det får möjlighet att dra med sig luft.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

Återgå till "Förbrukning och drivmedel"