Annons

Frågor om ljudsystem (CD & USB)

1
Hej, jag är ny här. Såg att det fanns en liknande tråd men skapar en ny då jag har lite andra frågor också. :)


Hur som helst så har jag köpte mig en Cee'd årsmodell 2011 (inreg 2010). En bra bil men lite bullrig. Hade inte med någon CD skiva på provkörningen men tänkte testa detta härom dagen. Stoppade i en (köpt) skiva men spelaren ville inte ha den. "Mech error". Testade en annan skiva med samma resultat. Läste lite på nätet och fann att det är ett vanligt problem. :( Frågan är vem man ska be om råd. Har redan fått prisuppgift från en Kia ÅF och de byter till en ny stereo för drygt 23K. En beg kostar 4.5K monterat och klart men det är också en prislapp. På Elektronik Forumet (Som tipsade om er) skrevs det om rengöring av diverse delar i CD spelaren. Är dock inte så händig på sådant här.

Att få ljud via USB skulle dock gå. Köpte något random minne på Clas och lade över en (stor, 83.2MB) MP3 fil. Jo, det fungerade ju men jag upplevde att det blev lite avhugget. Musik mixen spelar i 01:01:27 på datorn men i bilen blir det omstart efter drygt ca 0:54:xx (jag kör bil, hinner inte titta efter exakt). Finns det någon begränsning hur långa "ljudspåren" får vara? :think: Verkar lite konstigt det där. Testade med en annan fil (0:52:35 71.6MB) och jag tyckte den spelades klart. Hade naturligtvis lite att titta på just när slutet närmade sig så jag var inte uppmärksam.

Så vad säger ni forumister? Ni som äger Kia en längre tid och förstår dem lite bättre. Skulle vara intressant med lite synpunkter. ;)
Annons

2
Får man fråga vad det är för låtar som är en timme långa?
Eller det är så att du klipper ihop alla låtar till en stor? Verkar orimligt eftersom man då inte kan byta låt...
Kanske finns det en gräns på 0:59:59 per spår men vet inte säkert.
För 4500:- kan man få en modellanpassad eftermarknadsenhet med navi, backkamera, bluetooth, android, original fjärrstyrning via rattknappar mm. mm.
Jag personligen hade satsat på en sån istället...

Re: Frågor om ljudsystem (CD & USB)

3
Fråga får du naturligtvis. Det rör sig om musikmixar från Youtube och de är så långa eller längre. Det står inget i instruktionsboken om hur långa låtarna får vara, bara vilket format det ska vara. Egentligen ska man ha media av bättre kvalitet från kända tillverkare också men jag tror skillnaden ligger i livslängden. Tack för infon.

Re: Frågor om ljudsystem (CD & USB)

4
Om det är en 2011 borde det väl vara värt att kolla om garantin täcker stereobyte, dvs om du ha en gällande garanti kvar? Har för mig att det är en och annan här på forumet som har bytt stereo på det viset?

Annars skulle jag nog också satsa på en eftermarknadsstereo istället för original, se bara till att den stöder knappfunktionerna i ratten etc.

Re: Frågor om ljudsystem (CD & USB)

5
IchAG skrev:Hej, jag är ny här. Såg att det fanns en liknande tråd men skapar en ny då jag har lite andra frågor också. :)


Hur som helst så har jag köpte mig en Cee'd årsmodell 2011 (inreg 2010). En bra bil men lite bullrig. Hade inte med någon CD skiva på provkörningen men tänkte testa detta härom dagen. Stoppade i en (köpt) skiva men spelaren ville inte ha den. "Mech error". Testade en annan skiva med samma resultat. Läste lite på nätet och fann att det är ett vanligt problem. :( Frågan är vem man ska be om råd. Har redan fått prisuppgift från en Kia ÅF och de byter till en ny stereo för drygt 23K. En beg kostar 4.5K monterat och klart men det är också en prislapp. På Elektronik Forumet (Som tipsade om er) skrevs det om rengöring av diverse delar i CD spelaren. Är dock inte så händig på sådant här.

Att få ljud via USB skulle dock gå. Köpte något random minne på Clas och lade över en (stor, 83.2MB) MP3 fil. Jo, det fungerade ju men jag upplevde att det blev lite avhugget. Musik mixen spelar i 01:01:27 på datorn men i bilen blir det omstart efter drygt ca 0:54:xx (jag kör bil, hinner inte titta efter exakt). Finns det någon begränsning hur långa "ljudspåren" får vara? :think: Verkar lite konstigt det där. Testade med en annan fil (0:52:35 71.6MB) och jag tyckte den spelades klart. Hade naturligtvis lite att titta på just när slutet närmade sig så jag var inte uppmärksam.

Så vad säger ni forumister? Ni som äger Kia en längre tid och förstår dem lite bättre. Skulle vara intressant med lite synpunkter. ;)
På min Ceed 2011 SW så spelade jag aldrig radio eller CD. Det lät skit och det gjorde/gör det i alla då. Däremot så spelade jag mycket musik via usb och var helnöjd, kunde spela högt med ren bas. Gillar också låtar som är 60-90 minuters "live sets" och hade inga problem. Nu när din garanti snart är slut på resten av bilen, garantin på stereon dog ju efter två är. Så skulle jag nog installera en dubbelhöjds tredjeparts stereo med rattkontroller. Installera en redan värdelös stereo för 23 000kr är ju oseriöst att ens erbjuda. :)
I en modern stereo kan du ju köra telefonen med ikoner på en touchskärm och alla apparna.
Kolla länk för "inspiration". :)
http://www.importservice.nu/Shop/Page/A ... 02006-2012
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Frågor om ljudsystem (CD & USB)

7
jag har ännu inte kommit till köp. Problemet är att jag behöver få tag i någon som gör det för mindre pengar. Den gängse kostnader verkar vara 3K eller mer. Förstår inte varför det måste kosta så mycket. :think:

I vart fall så hade jag laddat mitt USB minne med normallånga mp3 filer. Dessa inlagda under Linux Ubuntu. tryckte i minnet i morse och fick (som vanligt) "Media error". Efter det att jag satt i minnet på nytt så fungerade det dock. Kom till jobbet vid 0630 och skulle köra hem nu vid lunchtid. Varför lyssnar jag på P4? ut med minnet och in med det igen. "Media error"! Och det självläkte inte heller. Så nu är det inte möjligt att lyssna på USB heller. :x Skrutt, milt uttryckt. Tryckte in minnet i datorn när jag kom hem. Monterades fint och alla filerna såg ut att ligga kvar (vet dock inte eftersom jag inte räknat dem). Och jag som var glad att det var fredag... :yawn:

Re: Frågor om ljudsystem (CD & USB)

8
IchAG skrev:jag har ännu inte kommit till köp. Problemet är att jag behöver få tag i någon som gör det för mindre pengar. Den gängse kostnader verkar vara 3K eller mer. Förstår inte varför det måste kosta så mycket. :think:

I vart fall så hade jag laddat mitt USB minne med normallånga mp3 filer. Dessa inlagda under Linux Ubuntu. tryckte i minnet i morse och fick (som vanligt) "Media error". Efter det att jag satt i minnet på nytt så fungerade det dock. Kom till jobbet vid 0630 och skulle köra hem nu vid lunchtid. Varför lyssnar jag på P4? ut med minnet och in med det igen. "Media error"! Och det självläkte inte heller. Så nu är det inte möjligt att lyssna på USB heller. :x Skrutt, milt uttryckt. Tryckte in minnet i datorn när jag kom hem. Monterades fint och alla filerna såg ut att ligga kvar (vet dock inte eftersom jag inte räknat dem). Och jag som var glad att det var fredag... :yawn:
Facebook? Sniffa runt och fråga i bilstereogrupper där. Du kanske hittar någon som är duktig och gör det till ett bättre pris.
https://www.facebook.com/groups/1437478 ... 7/?fref=ts
https://www.facebook.com/groups/4959988 ... 8/?fref=ts
https://www.facebook.com/groups/345404798876037/
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Frågor om ljudsystem (CD & USB)

9
IchAG skrev:jag har ännu inte kommit till köp. Problemet är att jag behöver få tag i någon som gör det för mindre pengar. Den gängse kostnader verkar vara 3K eller mer. Förstår inte varför det måste kosta så mycket. :think:

I vart fall så hade jag laddat mitt USB minne med normallånga mp3 filer. Dessa inlagda under Linux Ubuntu. tryckte i minnet i morse och fick (som vanligt) "Media error". Efter det att jag satt i minnet på nytt så fungerade det dock. Kom till jobbet vid 0630 och skulle köra hem nu vid lunchtid. Varför lyssnar jag på P4? ut med minnet och in med det igen. "Media error"! Och det självläkte inte heller. Så nu är det inte möjligt att lyssna på USB heller. :x Skrutt, milt uttryckt. Tryckte in minnet i datorn när jag kom hem. Monterades fint och alla filerna såg ut att ligga kvar (vet dock inte eftersom jag inte räknat dem). Och jag som var glad att det var fredag... :yawn:
Vet du skillnad mellan en spår och en stjärnmejsel så fixar du det själv för noll kronor och en kort stund av din fritid.Du får ju med manual till din nya och där finns all info om vilka kontakter som skall tryckas ihop.
https://www.youtube.com/watch?v=Y5-dapiwZC0
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.
Skriv svar

Återgå till "Elektronik, luftkonditionering och multimedia"