Annons

Extremt fuktig insida på vindruta

1
Hej alla,

Jag har en ca: 3 mån "gammal" Kia Cee'd 1,6 Crdi SW -2015 som gått ca. 250 mil.

Nästan varje gång jag kommer ut till bilen sedan några veckor tillbaka är insidan på vindrutan inte bara immig (vilket är normalt på hösten/vintern) utan även rejält fuktig.

Jag börjar med att ta bort det värsta vattnet med en skrapa och slår sedan på defrostern på max.
Trots denna åtgärd tar det sedan onormalt lång tid innan det går att köra bilen pga den kvarvarande imman (som inte ens går att torka bort med duk) försvinner.

Jag måste alltså sitta och vänta på att defrostern först skall värma upp rutan och sedan även torka upp imman innan jag kan köra iväg (eftersom den som sagt inte ens går att torka bort med putsduk).
Detta kan oftast ta runt 5 min vilket är fruktansvärt irriterande om man har bråttom.

Det går alltså inte som normalt att bara torka av rutan och börja köra efter 30 sek-1 min med lite suddiga/immiga rutor som sedan försvinner inom kort.

Det märkliga är att det bara är på framrutan detta fenomen uppstår, sido- och bakrutan är det inga problem alls på.
Bilen är som sagt i princip ny, pedantiskt skött och har inte blivit utsatt för någon invändig tvätt eller annan fukt då snön inte börjat falla ännu. Jag tror tom. jag bara kört bilen 3-4 ggr när det regnat.

Jag har kollat mattorna (och även under dem) och där är det torrt.

Jag har säkert kört ett 30-tal bilar dagligen sedan jag tog körkort och aldrig varit med om något liknande, vad kan detta bero på, är det någon slags film som ligger kvar sedan leveransen kanske?

Bilen är Mr Cap-behandlad dagen efter leverans, om det nu kan spela roll?

Tacksam för alla tankar och ev. svar.

//Bekymrad
Annons

Re: Extremt fuktig insida på vindruta

2
Vi har den äldre modellen och där är det samma sak, defrostern/fläktsystemet känns totalt underdimensionerat. På så gott som varje service har detta påtalats, med svaret att inga felkoder syns, så den fungerar som den ska...

Sitter vi fyra vuxna i bilen måste fläkten gå mer eller mindre för fullt mot framrutan, annars immar den igen inom kort.

Det här är den sista droppen, utöver omlackeringar pga rost, fjärde instrumentbrädan installerad, trasiga lås, missljud som får oss att köra med handskfacket öppet annars rasslar det för mycket (med det stängt bara "lite"), sprickor i bromsljus, med flera fel, som gör att vi kommer byta bil inom kort samt även märke...

Inte gör det saken bättre att det inte finns någon att ställa till svars, då bilfirman upphört och återuppstått som återförsäljare av andra märken. Har varit i kontakt med importören, som blev mer eller mindre irriterade att vi hörde av oss då återförsäljaren inte fanns kvar, de kan inget göra. Även varit i kontakt med Kia i Korea, som hänvisar till importören. Samt verkstaden vi nyttjar nu, hänvisar till importören, så det finns ingen som riktigt vill ta i surdegen.

Trist bara att få reda på att det kan vara samma funktion på fläktarna i den nya modellen, då jag inte varit med om någon annan modern bil som varit långsammare.

Re: Extremt fuktig insida på vindruta

3
Ca 1dm närmast instrumentbrädan på min bil brukar det drypa vatten av, jag försöker torka bort med trasa men det återkommer ganska fort (några dagar).
Problemet började nu under hösten, jag gissar det är torkfiltret i ac anläggningen som är för klent och därmed försvinner inte fukten ur bilen som man drar in på skorna och via utandningsluften.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Extremt fuktig insida på vindruta

4
Ett fenomen som jag har haft på min första ceed, 2007, även den andra 2011 och nu min 2015.
Det är en lågprisbil och jag har accepterat detta.
Dessutom, är det lite kyligare ute, under +5, typ och man är 3-4 stycken i bilen, så måste jag dra på forcerad defroster ung. var 20:e minut på långfärd. Imman kommer från nedre vänstra hörnet och kryper upp mot mitten.
Där är kliman ställd på 19-20 grader aut. mjuk.

Helt värdelöst det med.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Extremt fuktig insida på vindruta

5
Inget jag varit med om under mina 5 år med min förra kia ceed 2010! Kanske ni kör med kupe återcirkulationen på? Inte märkt av detta på min ceed 2013 heller! Dock inte haft den så länge så vi får väl se....
Kia Cee´d SW 1,6 CRDi automat 2013 : Dark Gun Metal Metallic eberspächer & perma5

Re: Extremt fuktig insida på vindruta

6
Tack för era svar, uppskattas!

Hörde efter med sambon igår kväll om hon upplever samma problem med sin bil.
Jag tänkte att det kanske är ett lokalt väder fenomen/problem som beror på området vi bor i sedan ca. ett år?
Dock hade jag inte alls detta problem förra hösten/vintern i min dåvarande bil, en Toyota Prius men ändå..

Hon sa att även hon upplever dessa onormala problem i sin bil (som förvisso också är en Kia, fast en Piccanto -07:a).

Jag vet nu därför inte om det är ett Kiaproblem eller ett möjligt miljöproblem.....konstigt är det i alla fall..!

Det märkligaste av allt är ändå att imman/fukten inte ens går att gnugga bort med en putsduk. Det blir liksom som en film av fukt kvar som efter några andetag blir helt ogenomskinlig och därmed gör bilen okörbar i närmare 5 min.

Det enda som gör att man kan köra iväg är om man konstant sitter och putsar rutan på insidan under denna tidsrymd, vilket är nästintill omöjligt och även trafikfarligt.

Funderar på om jag först skall tvätta av rutan med typ T-röd se vad som händer och sedan lägga på typ Rain-X eller liknande medel för att se om det kanske hjälper.
Om ingen av dessa metoder hjälper ser jag ingen annan utväg än att köpa en sådan lite 12V:s värmefläkt som man hade i bilarna på 60 och 70-talet när fläktsystemen var mer eller mindre obefintliga (förutom i Volvo då).

Pinsamt att behöva göra det på en bil av 2015-års modell..!!

Re: Extremt fuktig insida på vindruta

7
Du kanske inte ska ha rain-x på insidan. Däremot så finns det ju imskydd att köpa. Finns även imdukhttp://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt/Imduk-2000023094/ eller kem http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000017111/ .
Ibland kan det räcka att rutan är extremt välputsad och ren. :)
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

9
Samma problem på min MY14.

Lösning: kattsand i en gammal strumpa. Byt efter någon dag, upprepa tills det inte finns någon fukt kvar i bilen. Sedan kan du låta en ny strumpa med kattsand ligga längre innan du byter. Räcker med att lägga den under ett säte.
På ingång: KIA Cee'd SW 1.6 CRDI MY14

Re:

10
xzeros skrev:Samma problem på min MY14.

Lösning: kattsand i en gammal strumpa. Byt efter någon dag, upprepa tills det inte finns någon fukt kvar i bilen. Sedan kan du låta en ny strumpa med kattsand ligga längre innan du byter. Räcker med att lägga den under ett säte.
Här är instruktionsfilmen. :) :)
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Skriv svar

Återgå till "Problem"