Annons

Kopplingsbyte 5164 mil / 21 mån

1
Var inne på verkstan redan för 5 månader sedan och påtalade att kopplingen slirade vid kraftigt gaspådrag. Naturligtvis "lagade sig felet" över natten och verkstan kunde inte tänka sig att nåt skulle vara fel med kopplingen efter, då, bara dryga 4000 mil. Jag drar ju dessutom aldrig tungt. Ett lass till tippen var tredje månad. Typ.

Felet kom igen den 5:e maj. Var och felsökte idag och dom konstaterade att kopplingen behöver bytas.

Får till mig att det inte går på garantin och att felsökningsavgiften på 1500:- skall betalas. Ett kopplingsbyte landar dessutom på 12032 riksdaler.

Inte under mina 19 år med körkort och ständiga byten mellan ordentligt begagnade bilar har jag behövt byta en koppling. Inte en enda gång!!

Köper ny bil för att "slippa onödiga oförutsedda utgifter". Det gick ju jävligt bra..

Hjälp! Borde inte goodwill vara befogat nu om nånsin? Har totalt tappat förtroendet för Kia just nu..
Annons

Re: Kopplingsbyte 5164 mil / 21 mån

3
Torgskräck skrev:Exakt vad gjorde att en trasig koppling inte gick på garanti enligt verkstaden ?
Rätt från Kias hemsida:

Vissa delar har en naturligt begränsad livstid och täcks därför ej av garantin. Till dessa delar räknas torkarblad, bromsklossar, bromsskivor, kopplingsdetaljer etc. Bilens batteri har en garantitid på 2 år. Radio och underhållningssystem har en garanti på 3 år och bilens lackgaranti är 5 år/15000 mil, det som först inträffar

Jag vill ju påstå att kopplingens "naturligt begränsade livstid" bör vida överstiga de 5000 mil den klarade av.

Re: Kopplingsbyte 5164 mil / 21 mån

4
jonjak skrev:Var inne på verkstan redan för 5 månader sedan och påtalade att kopplingen slirade vid kraftigt gaspådrag. Naturligtvis "lagade sig felet" över natten och verkstan kunde inte tänka sig att nåt skulle vara fel med kopplingen efter, då, bara dryga 4000 mil. Jag drar ju dessutom aldrig tungt. Ett lass till tippen var tredje månad. Typ.

Felet kom igen den 5:e maj. Var och felsökte idag och dom konstaterade att kopplingen behöver bytas.

Får till mig att det inte går på garantin och att felsökningsavgiften på 1500:- skall betalas. Ett kopplingsbyte landar dessutom på 12032 riksdaler.

Inte under mina 19 år med körkort och ständiga byten mellan ordentligt begagnade bilar har jag behövt byta en koppling. Inte en enda gång!!

Köper ny bil för att "slippa onödiga oförutsedda utgifter". Det gick ju jävligt bra..

Hjälp! Borde inte goodwill vara befogat nu om nånsin? Har totalt tappat förtroendet för Kia just nu..
Har för mig att man kan maila Kias tekniskt ansvarige hos Kia Sverige. Du borde iaf kunna få igång en dialog om livslängd på koppling.

Testa på info@kia.se eller ringa Kias växel växel: 08 - 4004 43 00, mån-fre kl. 08.00-17.00, lunchstängt kl. 12.00-13.00.


Iofs lyckades min mor köra slute kopplingen på en Toyota, som köptes ny, på under 3000 mil. Men jag förmodar att du inte slirar igång på trean från stillastående. :)
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Kopplingsbyte 5164 mil / 21 mån

5
Jag hade precis samma symtom på en Toyota Corolla. Den hade gått 6100 mil när detta hände. Skulle också kosta över 10 lax.
Hade en dialog med Toyota hur en koppling kunde börja slira efter 6000 mil.
Oturligt nog hade nybilsgarantin passerat med 6 månader.

Till slut gick de med på att betala en del av självrisken OM det skulle ett annat fel än slitna lameller.

Jag vågade inte chansa att det var ett annat fel, bilen var dock ett år gammal när vi köpte den och vem vet hur förra ägaren körde.......
Så jag hittade en billigare verkstad.

När de väl plockade ner sakerna så såg de att det var olja på lamellerna. Det var en packbox som var trasig.
Så jag fick betala självrisk på 5000:- Hade bilen varit ett halvår yngre hade jag inte behövt betala någonting alls.

Dock så jag även oturen att bilen hade passerat 6000mil,
så då höjdes självrisken från 3 lax till 5 lax.

Det jag kan säga är jag hoppas att det är något annat som orsakar en slirande koppling.
Be dem att de sparar de gamla delarna, så att du kan jämföra med de nya.

Re: Kopplingsbyte 5164 mil / 21 mån

6
Är ju skrämmande läsning :wtf: :crazy:

Ja jag vet ju vad jag gör om kopplingen rasar på min vid dem milen och inte Kia tar det..... Men det kan jag inte skriva här :twisted: :sick:


Hoppas verkligen det löser sig, för Jisses :eh: saknar ord...

Som Ronnie skrev, försök få kontakt med den Tekniske ansvarige på Kia!
Volvo V60 R-Design D5 ICE White

Kör försiktigt där ute o ge fan i våra vajerräcken ;)

7
Hade samma problem på mitt Kia -12(gamla modellen) med liknande mil och ålder.
Pratade med min verkstad som sa att dem var tvungna att plocka isär kopplingen för att se vad felet var. Visade sig vara en trasig packbox så det gick på garantin.
Annars hade det kostat 6-7000kr

Re: Kopplingsbyte 5164 mil / 21 mån

8
Blir ju lite skrämd av det där. Får min bil på fredag och jag hoppas verkligen slippa liknande problem, man köper ju nytt just för att slippa problem, det ska vara smidigt och flyta på. Jag hoppas verkligen Kia tar sitt ansvar och fixar till din bil, just sånt här är ju otroligt dålig. Reklam för dem om de inte fixar din bil. Bara att ifrågasätta eller ens diskutera en sådan här sak anser jag vara helt otroligt. Skriv gärna vad de har för argument och hur det går för dig. Lycka till.

Re: Kopplingsbyte 5164 mil / 21 mån

9
Som "Mirage" säger, att från verkstaden ens ifrågasätta och ställa såg på tvären från början känns förjävligt.

Hade inne bilen för byte. Dom rev ner skiten och konstaterade att det kommit fett på lamellerna. Slapp betala bytet och fick tillbaka de 1500 kronorna jag betalat för felsökning.

Det löste sig mao i slutänden MEN själva bemötandet efter felsökningen var likförbannat sämre än sämst.

Re: Kopplingsbyte 5164 mil / 21 mån

10
Om det kommit fett på lamellerna skulle jag kräva byte av tryckplatta och svänghjul.
Stål har porer och att bara tvätta med bromsrengörning/thinner räcker inte, fettet har blivit invärmt i stålet och vid ytterligare uppvärmning kommer det koka ut lite på nytt och resultatet blir en huggande/slirande koppling.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"