Annons

Är min nybilsgaranti helt körd?

1
Hejsan,

Äger en Ceed 2011 och köpte för ett par veckor sedan en till Ceed, men denna gång en 2013.
Köpte den privat och är alltid väldigt noga med att allt ska vara i sin ordning.
Tyvärr missade jag att den gått ca 3400mil innan första servicen. Alltså 200mil för långt.
Är garantin helt körd även om jag servar den 100% korrekt framöver?
Annons

3
Håller ni andra här med R700?
Om så är fallet får jag väl glädjas åt att jag fick bilen till fördelaktigt pris och får låga servicekostnader då jag kommer serva den själv.

Re: Är min nybilsgaranti helt körd?

4
Jag tycker du skall fråga Kia och/eller en handlare vad som gäller. Det kanske går att återupprätta garantin genom att göra en extra service eller något där de går igenom bilen? Det skadar ju inte att fråga. Om det inte går för sig så kan du ju bara lugnt och sansat tacka för dig och konstatera att det inte kommer finnas någon anledning för dig att anlita dem för service m.m. i framtiden. Det finns ju ett mervärde för dem i att du blir en nöjd Kia-ägare så att nästa bil också blir en Kia.
Kia Niro PP2 2017

Är min nybilsgaranti helt körd?

5
kallt_kaffe skrev:Jag tycker du skall fråga Kia och/eller en handlare vad som gäller. Det kanske går att återupprätta garantin genom att göra en extra service eller något där de går igenom bilen? Det skadar ju inte att fråga. Om det inte går för sig så kan du ju bara lugnt och sansat tacka för dig och konstatera att det inte kommer finnas någon anledning för dig att anlita dem för service m.m. i framtiden. Det finns ju ett mervärde för dem i att du blir en nöjd Kia-ägare så att nästa bil också blir en Kia.
Tack för ett bra råd!

Re: Är min nybilsgaranti helt körd?

6
Jag tolkar det i det finstilta som att garantin är körd. Åtminstone kommer/kan Kia hävda detta vid ett eventuellt garantiärende.

Handlaren som jag köpte min nya Kia av poängterade detta och gulmarkerade t.o.m. detta med överstrykspenna i serviceboken. Han påtalade att garantin inte kommer att gälla om man missar detta. Det gäller även rostskyddsgaranti etc.
Kia Ceed SW 1,6 CRDi Special Edition II -15
Casa White

Re: Är min nybilsgaranti helt körd?

7
KORREKT SERVICE - EN DEL AV ÖVERENSKOMMELSEN


Service ska utföras efter det som först inträffar, den körsträcka eller den tidsperiod som anges i service- och garantiboken som medföljer varje ny Kia. Här hittar du förteckning över gällande serviceintervaller. Särskilda garantivillkor omfattar bilar som används som taxi-, bud-, uthyrnings- eller körskolebilar, samt bilar som används i hamn- och gruvarbete.
Maximal överträdelse i tid och körsträcka är två månader respektive 200 mil. Överträds dessa marginaler upphör garantin att gälla.
Kia Ceed SW 1,6 CRDi Special Edition II -15
Casa White
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"