Annons
Annons

Re: Hur hittar jag uppdatering [NAVIGATION]

22
Merland skrev:Hej!
Har haft min Ceed SW 15 Spec Ed 2, i tre veckor nu.
Vill bara varna för att använda navigatorn i Göteborg, den väljer helt orimliga vägar där.
Då jag kör dagligen i GBG så vet jag vilka vägar man kan ta och vill därför testa navigatorn.
Den valde vägar som skulle ta över en timma att köra istället för tjugo minuter.
Så dubbelkolla med Google är mitt tips.
Precis så jag upplever den också, kört en del turer i sommar som jag kört tusen gånger förut och blir mest förbannad på GPS:en för att det fungerar så dåligt.

Min gamla Garmin som jag köpte för 399:- på rea för flera år sedan gör ett MYCKET bättre jobb. Tråkigt att behöva slänga upp en GPS i framrutan när man har en inbyggd i bilen.
Kia Niro PP2 2017

Re: Hur hittar jag uppdatering [NAVIGATION]

23
KIAs GPS måste vara bland dom sämsta på marknaden. Köpte KIA Seed januari 2014 tvingade till mej en uppgradering på vårkanten då den var inaktuell redan vid köpet. Inte blev det bättre av det. Vägar finns inte och hastighetsskyltar stämmer inte. Uppgradering vid service . Va e de för skit. Vartannat år. Hallå där! Vi Kia Seed ägare borde mailbomba generalagenten. Kom med förslag någon.

Re: Hur hittar jag uppdatering [NAVIGATION]

25
xman68 skrev:Håller Inte med min 2015 ceed . funkar bra. Väljer ibland lite för små vägar, men det är bara ett litet problem. Min kia verkstad uppdaterar när JAG vill. om det finns uppdatering förstås. Bara att beställa tid.
Varför är det då så många som klagar. Det är inte sant som du säger. Uppdateringarna är inte up to date. Bra att du har en bra Kia verkstad. Ta 45 an mellan Lilla Edet och Göteborg. Ca. Två år gammal och visar gamla vägen, inte motorvägen. Jag älskar min bil, men hatar Kia GPS.

Re: Hur hittar jag uppdatering [NAVIGATION]

28
Ni som klagar på kartor och att de är inaktuella. Har ni använt en vanlig stationär GPS innan den ni nu har i bilen? Eller är det bara google maps i telefonen? :)

Har Haft TomTom och Navigon GPS genom åren.

Det finns vad, jag fattat, två aktörer när det gäller att ta fram kartor till alla GPS på marknaden. Det är MapQuest https://en.wikipedia.org/wiki/MapQuest och NavTeq https://en.wikipedia.org/wiki/Navteq

TomTom -MapQuest
Navigon - NavTeq

När jag hade TomTom tog det 7 år för en del av en ringväg runt min hemstad innan den kom med, fanns hur mycket som helst av detta i TomTom, trots att användare kunde skick in om ändringar.

Navigon var lite snabbare, de fick med denna del av ringvägen på 5 år.

Dessutom så är alla tillverkare beroende av aktuellt lands lantmäterikontor, för uppgifterna skicka därifrån till karttillverkarna. Så är våra svenska lantmätare lata, så tar det tid....

Så om ni har vägar som är anlagda för mindre än 3-4 år sedan, räkna inte med att de dyker upp än på ett tag.

Google maps, däremot, är snabbare, tyvärr leverera de inte kartor till tillverkarna.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Återgå till "Generella diskussioner"