Annons
Annons

Re: Hur hittar jag uppdatering [NAVIGATION]

54
HellboyElvis skrev:Ja, kontakta din återförsäljare. Nya uppdateringar för 2017 finns ute nu. Gratis uppdatering i samband med service ( annars 995:- )
995:-? Knappast i samband med installation av Apple Carplay på Niro, som t o m utlovades i reklamen vid lanseringen hösten 2016.......
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Hur hittar jag uppdatering [NAVIGATION]

56
Då verkstaden inte får något som helst betalt för en uppdatering (som kan ta uppemot 2 timmar) så har verkstaden/administrationen rätt till att ta ut en avgift om 995:- om uppdateringen inte sker i direkt anslutning till ordinarie service. Detta är, vad jag har förstått, en del av 2017 års uppdaterade villkor.
Sen är det naturligtvis upp till verkstaden om eller hur mycket man tar betalt utanför servicetillfälle, men verkstaden har rätt till det iaf.
Så har jag fått det förklarat för mig, och är således inte hugget i sten... Mitt råd är: hör med återförsäljaren.

Re: Hur hittar jag uppdatering [NAVIGATION]

57
Vad gäller nya kartor kan jag förstå din/Kias argumentation - "gamla" kartor är ju fullt brukbara en lång tid efter release.

Vad gäller andra uppdateringar/brister ser jag det på ett annat sätt: ECU-uppdateringen är ju till för att lösa problem med bilen och kunden kan inte förväntas vänta till (i Niros fall) kanske upp till ett år efter inköp i och med "ordinarie service" för att få det fixat!

Intressant är en uppgift om ECU-uppdateringen på det tyska Niro-forum där jag ibland häckar:
"da gibt es eine generelle Service-Aktion... wäre schön gewesen das nicht übers Forum hier zu erfahren sondern vom Händler"
(det finns en generell Service-Aktion.... vore bra att man fick den informationen från handlaren i stället för att få reda på det i detta Forum)
Tror att de flesta ägare håller med om det........, speciellt som de tyska Niro-ägare som gjort uppdateringen rapporterar om högre andel EV-drift och därmed väsentligt lägre bränsleförbrukning........

Vad gäller släppet av Apple Carplay så var det ju planerat att finnas tillgängligt i bilen sedan länge (att döma bl a av pressmaterial/reklam) och i det fall att bilen ändå finns på verkstad för att lösa brister i ECU eller ACP vore det konstigt om inte samtidigt nya kartor installerades.

Den verkstad som inte ser saken på detta sätt, bör man nog aldrig sätta sin fot hos igen....... serviceminded var ordet (som Magnus skriver).

Vad är det för uppdaterade villkor du skriver om?
Senast redigerad av kiagubbe den 15 feb 2017, 19:22, redigerad totalt 1 gånger.
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Hur hittar jag uppdatering [NAVIGATION]

58
Som du själv skrev så är ECU-upgrade Niro en SERVICE-Aktion, dvs att bilen åtgärdas på servicetillfället och det är inget som kunden normalt sett fått information om i förhand. Kunden får enbart information när det gäller Recall. (T.ex. styrväxeln på vissa Soul)
ECU-upgraden tar normalt ca 20 minuter, varav verkstaden får betalt för 18 minuter så här hinns inte med någon uppdatering av navi...
Att det sen kanske (förhoppningsvis) utförs ändå för att hålla kunden nöjd är ju en helt annan femma.

Re: Hur hittar jag uppdatering [NAVIGATION]

59
HellboyElvis skrev:Då verkstaden inte får något som helst betalt för en uppdatering (som kan ta uppemot 2 timmar) så har verkstaden/administrationen rätt till att ta ut en avgift om 995:- om uppdateringen inte sker i direkt anslutning till ordinarie service. Detta är, vad jag har förstått, en del av 2017 års uppdaterade villkor.
Sen är det naturligtvis upp till verkstaden om eller hur mycket man tar betalt utanför servicetillfälle, men verkstaden har rätt till det iaf.
Så har jag fått det förklarat för mig, och är således inte hugget i sten... Mitt råd är: hör med återförsäljaren.
Uppdaterade villkor??
Är det inte så att det gäller de som KÖPER från den dagen ändringen sker. Jag köpte min 2016, Jag såg inget om 995 utanför service då. eller har jag fel?
Om det är så, då kan ju Kia häva vad som helst i efterhand! tex hela den 7 åriga garantin. och bara kalla det "uppdaterade villkor"
Så fungerar det väl inte?
Sportage 1,7 dct7 Special edition Infraröd 2017

Återgå till "Generella diskussioner"