Annons

Byte av stereo Kia Ceed 2010 SW

1
Tjenare!
Hämtade min Kia hos handlaren igår och upptäckte att jag inte har någon blåtand till telefonen och därför tänkte jag byta ut huvudenheten. Frågan är nu om man kan få detta gjort någonstans eller om man ska göra det själv? Har tidigare bytt ut stereos men då är det av storleken 1-DIN. Nybilsgarantin eller något dylikt bryts väl inte om man ska ge sig på sånt här?
Enheten jag tänkt införskaffa är en http://www.netonnet.se/art/bil-och-navi ... 0953.6139/
Tips och råd mottages med tacksamhet:)
Annons

Re: Byte av stereo Kia Ceed 2010 SW

2
Det är inga problem att byta till en eftermarknads-stereo. Enklast är att välja en dubbel-din. Du behöver ett monteringskitt med plastram runt enheten och en adapter kabel för inkoppling. Finns även adaptrar så att ratt-fjärren blir att fungera. Är Plug-and-play. Det som inte blir att fungera är USB och AUX som sitter monterat framför växelspaken. Men de flesta nya huvudenheter har ju det redan inbyggt i fronten.

Re: Byte av stereo Kia Ceed 2010 SW

3
Köpte stereon och fick lite problem. Dels så kunde jag bara koppla in själva iso-kontakten dvs det två stora som sitter på nästan alla bilar. Kontakten som sitter överst inpluggad i original stereon(vet inte vad den kallas) fick ingen plats till en början då jag körde till BRC i malmö men dom kunde bara hjälpa mig med en adapter som inte hade utag för antennen(ingen radio då alltså). Säljaren sa därför till mig efter att ha kollat runt på deras sortiment att modellspecifik huvudenhet för just min bil i princip är ett måste...
Servicen på netonnet kanon som alltid så dom tog tillbaka Sony-enheten jag köpte från dom. Nu står jag tyvärr på ruta ett igen och sitter här med originalenheten som inte fixar blåtandsanslutningen. Behöver därför lite hjälp med att välja enhet. Montering är nu inga problem då jag vet precis hur jag ska bära mig åt med själva inkoppling osv:) Tack på förhand.
Om det inte går att få tag på i Sverige så tar jag gärna en länk från amazon eller ebay:)

Re: Byte av stereo Kia Ceed 2010 SW

4
Köp en sådan här http://www.kjell.com/sortiment/telefoni ... are-p94775 plugga in den i 3,5mm AUX bredvid usbingången.
Borde funka med det du vill spela från luren, Spotify, online radio eller musik på enheten. Visst, du får styra det via telefonen. Men du kan iaf köra volym och ljudegenskaper via stereon...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Byte av stereo Kia Ceed 2010 SW

5
Zadrok skrev:Tjenare!
Hämtade min Kia hos handlaren igår och upptäckte att jag inte har någon blåtand till telefonen och därför tänkte jag byta ut huvudenheten. Frågan är nu om man kan få detta gjort någonstans eller om man ska göra det själv? Har tidigare bytt ut stereos men då är det av storleken 1-DIN. Nybilsgarantin eller något dylikt bryts väl inte om man ska ge sig på sånt här?
Enheten jag tänkt införskaffa är en http://www.netonnet.se/art/bil-och-navi ... 0953.6139/
Tips och råd mottages med tacksamhet:)
hej.
hur gick det för dig? jag köper en kia ceed 2011 sw idag. kan varken koppla min iphone 6 med usb eller bluetooth.
men det bör väl funka här hoppas jag? i övrigt, meckig installation?
passade den att byta ut mot kias stereo, eller blir det några "hål"?

Re: Byte av stereo Kia Ceed 2010 SW

6
Jag lyckades få en riktigt bra lösning tillslut. Jag insåg att hålla på med trådlösa anslutnings osv inte skulle gå utan att pilla sönder halva bilen och när jag kör vanlig 3,5mm mellan iphone 6 plus till AUX ingången så blir ljudet väldigt lågt och utan bas så när man sitter på motorvägen hör man absolut ingenting pga buller osv. Det gick ett litet tag och jag lade ner projektet att få ett okej ljud i bilen. Tekniknörd som man är så vill man ju självklart ha det bästa och jag gillar ju musik så jag gick och köpte en hörlursförstärkare till mina JVC HA-SZ-2000 som jag skulle lyssna på via mobilen. Denne förstärkaren köpte jag på ebay från england och är en Fiio E11K. Otroligt snabb leverans. Budade hem den från mobilen när jag satt och jobbade natt mellan en fredag och lördag. När jag vaknade på lördagseftermiddagen låg ett mail i inkorgen och sade att min lilla pryl var på väg och jag får mig en chock när jag tittar ner i postlådan på måndagseftermiddagen då jag ser att den redan hur nu det gått till är framme. Testade den och tyckte att det nu lät riktigt bra med läget"gain" satt på H" och läget bass satt på "ON". Tog med mig den här lilla förstärkaren och pluggade in mellan aux kontakten och mobilen utan egentligen tanke på att detta skulle vara ändamålet men jag skulle vilja påstå att det är omöjligt att få så bra ljud som jag har i min bil utan att slänga flera tusenlappar. Jag är otroligt nöjd och kan bara säga att om du får tag i en sådan för en rimlig summa. Jag gav själv lite drygt 500kr för frakt och allt. Har nu inte en tanke på att byta min huvudenhet till något trådlöst. Detta funkar för mig bättre tycker jag. Man behöver inte upprätta några anslutningar utan det är bara att ansluta två kablar och vrida upp förstärkaren till halv styrka.
Skriv svar

Återgå till "Elektronik, luftkonditionering och multimedia"