Nu i Jul parkerade vi min KIA Sportage 2014 7 dagar mellan 23/12-30/12, när vi skulle starta bilen var batteriet dött, så när som några klickningar. Jag har tidigare haft min Volvo stått i 30 dagar utan problem.
Åkte till min KIA handlare som mätte upp batteriet och sa att allt var normalt!?
Bilen har tidigare klagat om jag haft radion igång runt 5-8 minuter, att batteriet kan laddas ur om jag inte stänger av den, eller startar bilen.
Hur kommer det sig att ett nytt batteri kan dras ut på sju dagar, det var ju inte 25-30 minus grader den perioden ( i Arlanda området)
Annons
Re: Urladdat Batteri efter 7 dagar
2Ja något galet är det med kias batterier. Har kopplat in nackskärmar så barnen kan kolla film när vi åker långt och har glömt att stänga av strömmen till dom vid 2 tillfällen, vilket resulterat i dött batteri. Bilen stod i ca 12 tim. Skärmarna drar ju nästan inget när dom står på standby.
Kia Sportage EX1.6 Komfort silver sirius 2012
3ErikViking, du kanske borde mäta hur mycket bilen drar vid vila.
Någon annan här kanske har gjort det och kan säga hur mycket den "ska" dra.
Se till att allt är avstängt, dörrar låsta, huven stängd osv.
Normalt drar moderna bilar ganska mycket ström under de första 30 minuterna efter att man stängt av bilen, så vänta en bra stund innan du mäter hur mycket bilen drar i standby när den står parkerad.
Då kan du åtminstone avgöra om det är bilen som är orsaken eller om det är batteriet som är dåligt.
Normalt drar bilar typ 0.01A eller nåt vid vila, dvs så pass lite att det typ motsvarar felmarginalen på mätinstrumentet.
Normalt drar moderna bilar ganska mycket ström under de första 30 minuterna efter att man stängt av bilen, så vänta en bra stund innan du mäter hur mycket bilen drar i standby när den står parkerad.
Då kan du åtminstone avgöra om det är bilen som är orsaken eller om det är batteriet som är dåligt.
Normalt drar bilar typ 0.01A eller nåt vid vila, dvs så pass lite att det typ motsvarar felmarginalen på mätinstrumentet.
4Tack för tipset...var och hur mäter jag förbrukningen i "Vila"?elof skrev:ErikViking, du kanske borde mäta hur mycket bilen drar vid vila.
5Jag har tyvärr inte varit nyfiken nog (eller haft problem med min Sportage) att jag har undersökt detta själv.
När det gäller så låga strömmar som vi pratar om vid vila lär det inte duga med en "amperetång" som man bara klämmer runt en ledare, utan du måste koppla in din multimeter inline.
Kom ihåg att alltid bryta strömmen till chassit (minus-polen) först.
Tänk på: När du just kopplat in batteriet igen kan moderna bilar generera nån ampere, så verifiera att din multimeter inte är avsäkrad vid 300mA (ganska vanligt på "billiga" multimetrar).
Tänk på att instrumentet måste tåla den högre strömmen också. Det innebär förmodligen att du måste mäta i 10A-området, vilket ger lite dålig noggrannhet när det väl kommer till viloströmmen, men förmodligen bra nog för att se om något är fel.
Någon som faktiskt har mätt viloströmmen kanske kan ge värden och tips på hur man kopplar in instrumentet?
När det gäller så låga strömmar som vi pratar om vid vila lär det inte duga med en "amperetång" som man bara klämmer runt en ledare, utan du måste koppla in din multimeter inline.
Kom ihåg att alltid bryta strömmen till chassit (minus-polen) först.
Tänk på: När du just kopplat in batteriet igen kan moderna bilar generera nån ampere, så verifiera att din multimeter inte är avsäkrad vid 300mA (ganska vanligt på "billiga" multimetrar).
Tänk på att instrumentet måste tåla den högre strömmen också. Det innebär förmodligen att du måste mäta i 10A-området, vilket ger lite dålig noggrannhet när det väl kommer till viloströmmen, men förmodligen bra nog för att se om något är fel.
Någon som faktiskt har mätt viloströmmen kanske kan ge värden och tips på hur man kopplar in instrumentet?
6Måste helt klart vara något i bilen som drar ström, jag använder inte min Sportage på somrarna då jag kör motorcykel.
Bilen står i 4 månader orörd och det är inga problem med att starta den efter det, jag har inte ens kopplat bort den säkring som man ska göra vid långt stillastående.
Har gjort så i 2 år nu.
Har du inte kopplat in några egna detaljer som kanske drar ström konstant?
Bilen står i 4 månader orörd och det är inga problem med att starta den efter det, jag har inte ens kopplat bort den säkring som man ska göra vid långt stillastående.
Har gjort så i 2 år nu.
7Inget var på, inget i USb porten...Men bärgarkillen som kom och hjälpte igång mig sa att larmet kunde har löst ut och gått om och om igen...kan det vara så?Mats R skrev:Måste helt klart vara något i bilen som drar ström, jag använder inte min Sportage på somrarna då jag kör motorcykel.
Har gjort så i 2 år nu.
8Ja, förvisso kan larmet drar ur batteriet men i det engelska Kia forumet har det kommit en del klagomål på Sportage batteri av geltyp, det är en del som drabbats som du.
Det har även visat sig att på bilar som stått länge i hallen eller gått som demo hos bilfirman har haft batterier som inte har varit fulladdade när man sålt bilen ( man har glömt att sätta bilen på powerladdning innan kunden hämtat bilen )
Du kan prova med en "vanlig" voltmätare, när motorn är igång ska mätaren visa 13,8-14.2 volt ( mät på batteriet.)
Det har visat sig att generatorn i nyare bilar "bara" ger ström upp till 75 % när man kör, är så mycket som drar ström under färd.
Du kan ju prova mäta under färd, finns mätverktyg som man sätter i eluttaget inne i bilen ( biltema).
Du bor ju i Huddinge, Global i Länna är duktiga på batteri och kan göra en riktig mätning på ditt batteri, jag har gått dit med batteri från min "hoj" som jag trodde var dött men det behövde bara en laddning av högre kraft än "hojen" själv kunde ge sen rullade den på.
Eller så har du bara haft otur och fått ett batteri som är default.
Det har även visat sig att på bilar som stått länge i hallen eller gått som demo hos bilfirman har haft batterier som inte har varit fulladdade när man sålt bilen ( man har glömt att sätta bilen på powerladdning innan kunden hämtat bilen )
Du kan prova med en "vanlig" voltmätare, när motorn är igång ska mätaren visa 13,8-14.2 volt ( mät på batteriet.)
Det har visat sig att generatorn i nyare bilar "bara" ger ström upp till 75 % när man kör, är så mycket som drar ström under färd.
Du kan ju prova mäta under färd, finns mätverktyg som man sätter i eluttaget inne i bilen ( biltema).
Du bor ju i Huddinge, Global i Länna är duktiga på batteri och kan göra en riktig mätning på ditt batteri, jag har gått dit med batteri från min "hoj" som jag trodde var dött men det behövde bara en laddning av högre kraft än "hojen" själv kunde ge sen rullade den på.
9Enligt KIA handlaren så är det inget fel på batteriet när dom testade det. Men nog vara bra att kolla med en icke KIA knuten verkstad.Mats R skrev:Ja, förvisso kan larmet drar ur batteriet men i det engelska Kia forumet har det kommit en del klagomål på Sportage batteri av geltyp, det är en del som drabbats som du.
10Vad har du för modell och år?
Vad har du för AH på batteriet, 80?
Har du start och stopp funktion?
Automat eller manuell?
Vad har du för AH på batteriet, 80?
Har du start och stopp funktion?
Automat eller manuell?