Annons
Annons

Re: Lite modifikationer

12
zoorg skrev:
Mange80 skrev:
zoorg skrev:Detta gjorde jag förra sommaren. Har gjort mera denna sommar, video kommer senare.

Riktigt snyggt Zoorg. Hur gjorde du med dom aktiva nackstöden ???
Dom aktiva nackstöden fick sparken. Det var en plastbit som satt vid ryggen kopplad till en
vajer. När kroppen trycks mot sätet så drar vajern i nackstödet så att det tippas fram.
Tyckte detta var lite löjligt, varför kan dom inte vara vinklade så hela tiden ?
Dom jag har nu är utformad som "aktiva"
Tack för infon. Får se hur jag gör. Frugan vill inte att jag tar bort original nackstöden :evil: så man får kanske sätta spelarna på nått fäste i nackstöden :(
Vet inte hur jag ska gömma ström kablarna. Hur gjorde du ?

Re: Lite modifikationer

14
zoorg skrev:http://www.bluepower.se/sv/produkter/lj ... elare.html

Kablarna går i rören och kommer ut bakom sätet (när du tar bort den stora svarta plasten bakom sätet)
Sedan har jag dragit kablarna under sätet och vidare längs sidorna upp bakom handskfacket till stereon.
Nästan allt är med klippsfästen.
Om man tar bort dom (aktiva) nackstöden går det att återställa dom igen?
Eller måste man ta sönder någott för att få av dom?

Re: Lite modifikationer

15
Man måste klippa vajern. Men om man vill återställa så är det bara att köpa nytt. Allt finns att köpa/beställa.
Men om du tänkt sälja bilen inom en snar framtid så ska du nog låta bli.

Mitt nästa proj. är att köpa en förarstol från England och placera på passagerarsidan. Är så irriterande att man inte kan höja/sänka den stolen.
Har precis även ljudisolerat bilens alla dörrar inkl bakluckan och det blev skillnad :-D
Kia Sportage EX1.6 Komfort silver sirius 2012

Re: Lite modifikationer

16
zoorg skrev:Man måste klippa vajern. Men om man vill återställa så är det bara att köpa nytt. Allt finns att köpa/beställa.
Men om du tänkt sälja bilen inom en snar framtid så ska du nog låta bli.

Mitt nästa proj. är att köpa en förarstol från England och placera på passagerarsidan. Är så irriterande att man inte kan höja/sänka den stolen.
Har precis även ljudisolerat bilens alla dörrar inkl bakluckan och det blev skillnad :-D
Tror jag klipper vajer. Det blir så mycket snyggare med dvdn inbyggd i nackstödet.
Passagerarstolen har jag inte tänkt på alls och ljudisoleringen tycker jag är bra.
Vet inte om 2014 års modell är uppdaterad.
Tack för alla tips :clap:

Re: Lite modifikationer

17
zoorg skrev:Man måste klippa vajern. Men om man vill återställa så är det bara att köpa nytt. Allt finns att köpa/beställa.
Men om du tänkt sälja bilen inom en snar framtid så ska du nog låta bli.

Mitt nästa proj. är att köpa en förarstol från England och placera på passagerarsidan. Är så irriterande att man inte kan höja/sänka den stolen.
Har precis även ljudisolerat bilens alla dörrar inkl bakluckan och det blev skillnad :-D
Har precis fått av vajern utan att klippa av den :D
Hittade en sida på internet som jag länkar till om någon annan ska byta dom (aktiva) nackstöden.

http://www.kia-forums.com/2011-2013-xm- ... stall.html

Köpte dessa dvd-nackstöd från ebay som ska monteras snart.
Bilagor
$_12.JPG $_12.JPG Visad 4428 gånger 36.61 KiB

Re: Lite modifikationer

19
elof skrev:Kul att se alla modifikationer och tips.

En fråga från en oinsatt: Vad är den där vajern till för? Nåt skyddssystem förstår jag, men hur fungerar det?
När du krockar och sätet åker bakåt så spänns vajern och nackstödet åker framåt några cm för att minska whiplash skador. Nackstöden kunde lika bra ha varit lite framåtvinklade från början.
Testade själv dom för några dagar sen och det är inte mycket dom rör sig.

Re: Lite modifikationer

20
Man undrar ju varför alla biltillverkare lägger ner massa pengar på att utveckla aktiva nackstöd om man lika gärna kunde vinkla fram dom lite? Spontant känns det som om ni plockar bort whiplash-skyddet men det kanske det är värt?

Förresten är det väl ute med dvd i nackkuddarna? Alla ungar sitter väl med sina ipads istället? ;-)
Tesla Model 3 LR AWD
Såld: Kia eNiro Adv Plus Tech
Skriv svar

Återgå till "Modifikationer och tillbehör"