Annons

Parkeringssensorer fram och aut parkering

1
Är nära ett köp av Kia Sportage 2.0 AWD med 2014 facelift och FIFA edition eller Special edition som det kallas på Kias hemsida.
I Special edition ingår det inte parkeringssensorer fram. Men jag har "byggt min egen bil" på Kias hemsida och då kunde jag lägga till parkeringssensorer fram. Säljaren var lite frågande till om man verkligen kunde lägga till detta, men ska kolla det med sin verkstad.
Min nästa fråga till den trevliga säljaren var om man får funktionen för automatisk parkering när man köper till framsensorerna. Säljaren skulle kolla även detta med verkstaden, men han trodde att automatisk parkering bara fungerar om framsensorerna fabriksmonteras. Detta låter lite märkligt. Är det någon på detta forum som kan berätta för mig (och Kia-säljaren) hur det ligger till?
Annons

2
Om jag inte har fel så har man 6 st sensorer fram och 6 st bak om man har autoparkering. Har du utan autoparkering så har man 4 st fram och 4 st bak. Dom extra sensorerna sitter på sidan i stötfångaren framför framhjulet och bakom bakhjulet.

Re:

3
Farbrorn skrev:Om jag inte har fel så har man 6 st sensorer fram och 6 st bak om man har autoparkering. Har du utan autoparkering så har man 4 st fram och 4 st bak. Dom extra sensorerna sitter på sidan i stötfångaren framför framhjulet och bakom bakhjulet.
Aha, där ser man. Tack för informationen! Är det någon mer som kan bekräfta att Kior med automatisk parkering har sex sensorer istället för fyra? Någon som lyckats efterinstallera detta?

Re: Parkeringssensorer fram och aut parkering

5
DavidB skrev:Det är väl endast Ceed som har autoparkering vad jag vet.
Jodå, det finns även till Sportage. Tror det ingår i businesspaketet. Visas även på Kias reklamfilm här http://www.kia.com/se/modeller/sportage/ (se den första filmen 40 sekunder in)

Fick precis reda på att det inte går att få till FIFA edition. Det enda som går att få är eftermonterade sensorer utan självparkering, men verkstaden rekommenderar inte detta. Tillförlitligheten är tydligen sisådär eftersom det är svårt att montera sensorerna exakt.

Re: Parkeringssensorer fram och aut parkering

7
Är det någon som eftermonterat sensorer fram? En Kia-säljare säger att det inte fungerar så bra, en annan Kia-säljare säger att det inte blir så snyggt.

Ibland kan det vara så att de inte vill sälja viss utrustning beroende på olika anledningar, så det skulle vara intressant att höra vad någon som har sensorer fram har för åsikter. Någon som kan bidra med erfarenhet?

Re: Parkeringssensorer fram och aut parkering

8
Köpte ny Sportage för ca 1½ år sedan. La till sensorer fram i köpet. Dessa monterades på bilfirman där jag köpte. Jag tycker de ser helt OK ut, dvs som en naturlig, integrerad del av bilen, förutom aktiveringsknappen som sattes i instrumentpanelen uppe till vänster på panelen för klimatkontroll. De fungerar väl, men aktiveras av att antingen trycka på knappen, eller att lägga i backen. Sistnämnda är ju inte helt "klockrent" när man kör rakt in mot husvägg etc. Fick för mig att monteringskostnaden prissattes av KIA, och inte helt motsvarade den timkostnad för arbetsinsatsen som krävdes.
KIA Sportage EX komfort 2012. Techno Orange. Parkeringsensorer runt om. Dragkrok
Skriv svar

Återgå till "Modifikationer och tillbehör"