Annons
Annons

Re: Dieselbox

12
Med en dieselbox, skulle en 1,7 CRDi dra mindre bränsle på motorväg?

När jag läser på så tycker jag inte att jag får svar på denna frågan, vilket för min del skulle vara orsaken att köpa en. Det rimliga att anta är väl inte att det gör någon skillnad, men det beror väl på om man kan minska behovet av turbo vid de högre varvtalen med en chiptrimning?

Jag ligger på 0,58 på min Sportage så här långt (två tankningar och samma resultat vid bägge, mätt vid blandad körning och vid pumpen, datorn visar 0,56 på bägge tankningarna) och det är mindre än jag hade på min förra bil (en Ceed 1,6 CRDi SW -10 -- 0,58 dator, 0,6 vid pumpen), men förbrukningen drar iväg rätt mycket på motorväg (inga tillförlitliga siffror ännu, men den drar nog närmare 0,75 i 120km/h).
Silver metallic Kia Sportage 1,7 CRDi 2WD årsmodell 2013 uttagen sept -13.

Re: Dieselbox

13
Innan jag satte i boxen så låg min 1.7 crdi på 0,58-0,59 l/mil blandad körning. Efter boxen monterades visar färddatorn 0,53 vid samma blandad körning. Har dock inte kollat själv vad den drar, varken före boxens tid eller nu. Bilen känns starkare o rappare nu iaf. Man känner att den inte behöver jobba så hårt som innan.
Kia Sportage 1,7 crdi komfort, cassa vit -13

Re: Dieselbox

14
Freddan_82 skrev:Innan jag satte i boxen så låg min 1.7 crdi på 0,58-0,59 l/mil blandad körning. Efter boxen monterades visar färddatorn 0,53 vid samma blandad körning. Har dock inte kollat själv vad den drar, varken före boxens tid eller nu. Bilen känns starkare o rappare nu iaf. Man känner att den inte behöver jobba så hårt som innan.
Tack. Blir nog en box från "http://www.tuningkit.com/". Den är inte dyrare än att jag kan chansa. Om den innebär att man sänker bränsleförbrukningen med ca 10%, så skulle det med mina 2500mil/år ändå motsvara 2000kr/år.

Orsaken till att jag undrar just om motorvägsfart är att jag bränner av ca 500 mil på motorväg varje sommar och skulle jag bara där kunna spara in 10% så skulle bara det bli ungefär 400kr/år.

Och med en piggare motor också så...
Silver metallic Kia Sportage 1,7 CRDi 2WD årsmodell 2013 uttagen sept -13.

Re: Dieselbox

16
0.56 eller 0.58...??? Skillnaden är ju inte precis avgörande i förbrukning, eller???

Det räcker ju med lite motvind utefter vägbanan och förbrukningen ökar med tiondelar eller att det sitter en person till i bilen.

Det är lätt att stirra sig blind på decimalerna och tro att man gör besparingar i kronor vid installation av effektbox och du kommer ju inte att få "raket-fart" på bilen med en sådan ändå. Sänk hastigheten lite istället och se hur mycket du sparar om du är ute efter bränslebesparande åtgärder.

120 km/h = 0.80l/mil eller
100 km/h = 0.65l/mil eller
80 km/h = 0.50l/mil

Jag skulle nog överväga mer än en gång innan jag skulle installera en sådan box så länge någon av motorgarantierna gäller. Kia är ju redan vid detta laget rätt "kinkiga" när det gäller sina grantipaket.

Jag är då inte övertygad så att jag skulle laborera med en ny bil för långt över 200.000 kronor...
Kia Sportage 2.0 CRDI AWD 2013

Re: Dieselbox

17
Tobbesportage skrev:0.56 eller 0.58...??? Skillnaden är ju inte precis avgörande i förbrukning, eller???

Det räcker ju med lite motvind utefter vägbanan och förbrukningen ökar med tiondelar eller att det sitter en person till i bilen.

Det är lätt att stirra sig blind på decimalerna och tro att man gör besparingar i kronor vid installation av effektbox och du kommer ju inte att få "raket-fart" på bilen med en sådan ändå. Sänk hastigheten lite istället och se hur mycket du sparar om du är ute efter bränslebesparande åtgärder.

120 km/h = 0.80l/mil eller
100 km/h = 0.65l/mil eller
80 km/h = 0.50l/mil

Jag skulle nog överväga mer än en gång innan jag skulle installera en sådan box så länge någon av motorgarantierna gäller. Kia är ju redan vid detta laget rätt "kinkiga" när det gäller sina grantipaket.

Jag är då inte övertygad så att jag skulle laborera med en ny bil för långt över 200.000 kronor...
Kan inte mer än hålla med. Garantierna man får med boxen är inte värda pappret som de skrivits på....

/Triangli
Skriv svar

Återgå till "Modifikationer och tillbehör"