Annons

Utrustning nya Carens

1
Hej på er!

Då har man blivit ägare till en splirrans ny Carens cherry black. Äntligen är jag av med min gamla törstiga Ford Galaxy.

Surfade runt och kollade tillbehör som drag, motorvärmare och lastbågar och upptäckte för första gången hur det är att köpa inte bara en ny bil utan även en ny modell. Det finns ju ingenting. Söker man på regnumret på tex Mekonomen hittar man ingenting.

Är det någon som har en aning om vad det kan tänkas kosta att installera drag och motorvärmare?
Ska man göra det hos KIA för att inte riskera garantin?

Tack på förhand
Thomas
Annons

Re: Utrustning nya Carens

3
Grattis till din nya bil. Hoppas att du kommer att bli lika nöjd som jag med min gamla 2010. Har du missat "tillbehörskatalogen på 23 sidor? Jag var förvånad över att man hade fått fram så mycket "lull lull" på så kort tid efter introduktionen. Till min fanns det inte så mycket att välja på utan jag fick söka mig till USA-marknaden för att hitta lite extra lyx.

Vilken version har du, motor utrustning etc? Skriv och berätta vad som händer med nykomlingen. :clap: :clap:
scan028.jpg scan028.jpg Visad 2827 gånger 235.05 KiB
scan029.jpg scan029.jpg Visad 2827 gånger 112.06 KiB
Kia Carens 2,0 CRDi 140 hkr 6-vxl 7-sits 2010, tidigare SAAB 9-5 BioPower 2007

Re: Utrustning nya Carens

4
Jag har kampanjbilen 1,7 CRDI 85kw.
Såg just KIAs priser för Drag och lasthållare mm.
Måste ju gå att få installerat drag billigare på fristående verkstad. 10365:- för avtagbart drag låter lite saftigt.
Lasthållare för 2899:- är också lite för mycket. Fattar inte varför man inte har vanliga rails. Har ju ett par Thulehållare som passat till mina tidigare bilar. Inga uppgifter på motorvärmare men det lär väl dra iväg det också.
Har anlitat en prisvärd verkstad till installationer på mina tidigare bilar. Hoppas det går bra även på KIA'n.
Det tråkiga är ju att modellen inte är sökbar på tex Mekonomen.se så man vet ju inte vad tillbehören kommer att kosta.

Re: Utrustning nya Carens

5
Hej!

Plockade ut min nya bil i Torsdags, helnöjd såhär långt :)

Jag gav 5000:- för efterinstallation utav motorvärmare vid förhandlingarna.
Har också en 1.7 CRDi 85kw.

Lasthållare försöker jag deala till mig efter att dom strulat till det med vinterdäcken.
Annars verkar det som att Thule fixpoint xt low 753 är det som ska passa.

// Pepplon

Re: Utrustning nya Carens

6
Har plockat ut motorvärmare och fast drag från Meca till ok pris nu. Ska bara få ett pris från bilverkstaden men motorvärmare verkar hamna på ca 2500 monterat och klart :clap:
Tänkte att de skulle få sätta dit draget i samma veva.

Det där med strul som Pepplon skriver om har jag råkat ut för också. Bilfirman skulle bjuda på metalliclack men hamnade med i köpesumman ändå. Istället skulle jag få bra priser på all eftermontering. Tyvärr drog det ut på tiden så jag ordnade det själv istället. Det enda som återstod var vinterhjul. Dealade med säljaren och nu väntar jag på en uppsättning Hakkapeliitta 7 på lm-fälgar eftersom Kumho inte känns rätt. Bara Bussgods vill höra av sig någon gång :crazy:

Får trösta sig med att vintern inte riktigt kommit till Örnsköldsvik ännu.

Annars är bilen en fröjd att köra. Jobbigt bara att den är skitig hela tiden men det blir bättre när det fryser på.

/Covenant
Skriv svar

Återgå till "Carens"