Annons

Härligt med en backkamera

1
Har nu monterat en trådlös backkamera inför husvagnssäsongen och för alla andra tillfällen då man kör bakåt. Hade planer på att inhandla Julas trådlösa backkamera (MarQuant) för 999 kr. Men det visade sig att den var nersatt till endast 599 kr. Hade läst lite på internet om just Julas som många hade testat och monterat. Den samlade uppfattningen är att man vet att kameran är billig och har inte alltför stora krav på systemet. Men det visade sig att de flesta är nöjda med kamerans funktion och att den fungerar hyffsat. Jag var lite spänd inför min första bild bakåt på skärmen, men det var helt OK. Fick labba lite med kontrast-, ljus- och färginställningarna, men det viktigaste är att den fungerar bra. Lite störningar ka uppträda på skärmen när jag fixar med inställningarna men det beror ju på att kameran är trådlös och att det är jag själv som skapar störningnarna. Det viktigaste är att den fungerar som den skall när jag inte fingrar på kameran utan kollar vad jag har bakom mig.
CIMG1225.JPG CIMG1225.JPG Visad 4055 gånger 100.45 KiB
CIMG1227.JPG CIMG1227.JPG Visad 4055 gånger 135.18 KiB
Kameran passade perfekt på Carensen, det var ett ögonblicksjobb att fästa den bakom och över nummerskylten. Knepigare var det att få kabeln in i luckan (borrade ett litet hål bakom nummerskylten) och genom gummigenomföringen mellan luckan och karsossen. Sedan var det bara att skjuta ner kabeln som tittade fram presis vi vänster bakljus gummigenomföring som jag hade lossat. Bara att koppla samman med backlyset och återmontera vänster bakljus.

Kunde inte bestämma mig för var monitorn skulle sitta. Har redan ett fäste på framruran för GPS och var än jag testade med bildskärmen så blev det inte bra. Köpe ytterligare ett fäste för framrutan men det såg inte klokt ut. Till slut kollade jag med originalfästet för ventilationsgaller som jag tidigare helt hade förkastat, men det blev helt klart den bästa lösningen. Skärmen sitter bra till och stör ingenting. Även luftflödet genom ventilen fungerar och går att justera inom vissa gränser.

Har kallibrerat kamerans vinkel och kan nu backa direkt ca 1 dm framför husvagnsdraget utan att undra hur mycket som finns kvar. Utan husvagen så har jag ett synfält bakåt på ca 6 mtr. Kul lite pryl som underlättar en hel del.
Kia Carens 2,0 CRDi 140 hkr 6-vxl 7-sits 2010, tidigare SAAB 9-5 BioPower 2007
Annons

Re: Härligt med en backkamera

2
Här kan man få en uppfattning om vad man ser på skärmen i samband med backning. Är faktiskt förvånad över bildkvalite på en så pass billig och praktisk "gadget" Heja Jula! :crazy:
Så ser det ut med ilagd backväxel. CIMG1244.JPG Så ser det ut med ilagd backväxel. Visad 3969 gånger 137.14 KiB
Kia Carens 2,0 CRDi 140 hkr 6-vxl 7-sits 2010, tidigare SAAB 9-5 BioPower 2007

Re: Härligt med en backkamera

4
mstoltz skrev:Har med haft funderingar på detta !
Såg ju riktigt bra ut, men frågan är, hur fäste du själva kameran ?

fanns det redan hål att skrruva fast den med ?

Sedan skulle jag vilja att kameran lutade ner lite så man såg dragkroken ! :)
Ser du bilden med kameran? Ser ut som fästet gör den vridbar, så det väljer man nog själv...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Härligt med en backkamera

6
Kamran är vridbar i höjdled. Jag har den inställd så, att när husvagnsdraget tangerar underkanten av displayen så är det 1 dm kvar till dragkroken, detta för att det skall finnas en liten marginal kvar till bilen då jag är rädd om lacken.
Kameran fästes i en medföljande plåt som bara lätt monteras bakom nummerskylten (i skylthållaren).
Kia Carens 2,0 CRDi 140 hkr 6-vxl 7-sits 2010, tidigare SAAB 9-5 BioPower 2007
Skriv svar

Återgå till "Carens"