Annons

Re: Rost på bakluckan - klistrad

61
Undra om inte Kia kommer lägga till en extra kulör inom kort!!
Det borde dom

En snygg rost färg !! Så slipper kunderna hitta rostfläckar på sina nya bilar som är mellan 6 månader
Och 2-3 år

En win win situation för F.n

Bakluckorna borde ju bytas ut på samtliga ceed"s
Det måste ju vara nåt tillverknings fel vid rostskydd å lack
Kia Cee´d SW 1,6 CRDi automat 2013 : Dark Gun Metal Metallic eberspächer & perma5
Annons

Re: Rost på bakluckan - klistrad

62
och så var dags för min tur. En liten rostbubbla/prick på bakluckan strax nedanför bakrutan.
En 2012:a uttagen i slutet av maj 2012 som rullat ganska exakt 1000 mil.

Ska in på service i maj, tänkte låta verkstaden ta allt strul samtidigt (rostbubblan på bakluckan, lösa paneler bakdörr, skrammel från instrumentbräda/handsfack som redan åtgärdats tre gånger, skrammel från B-stolpe förarsida, trasig automatik fönsterhiss förarsida, vibrerande backspegel). Måttligt imponerad, säljer ev av den och köper något som inte låter som en maracas :eh:

Re: Rost på bakluckan - klistrad

64
Sällar mig till skaran med rostig baklucka, dock bra bemötande på Autoexpo Nacka, de fotade och skickade in till Kia.

Efter en månad fick vi tid för omlackning hos Bilplåtkirurgerna vid Globen, passade på att få en skärm om lackad som någon måste trott vara dörren och använt nyckeln mot...

Otroligt bra bemötande hos Bilplåtkirurgerna, både på kontoret och killarna som jobbade på vägen in till kontoret, verkar vara en skön arbetsplats.

Att bilen sedan blev klar en dag "för tidigt" gör ju inte saken sämre, ser kanon ut, både bakluckan och av repan syns inte ett spår.

Värt att nämna kan vara den varning jag fick angående lacken. Om en fågel nyttjat bilen som toalett, ta bort det direkt, då Kias lack tydligen är lite känslig...

Rost på bakluckan - klistrad

65
Eeeeh alla lacker är känsliga för fågelskit som alltså skall bort omgående även om lacken har ett lackskydd så blir det märken som om man har otur sitter så djupt så att det inte ens går att våtslipa bort redan efter några dagar.

Skönt dock att ni blev vänligt bemötta, det finns ju faktiskt fortfarande riktigt bra företag! :-)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

66
Då har min också fått rost, trots extremt regelbundna tvättar. En handfull bubblor bredvid det höga bromsljuset, precis under vingen.
[color=#413839][size=85]nu: Cee'd SW -11 128 hkr Komfort Piston Grey
då: pro_cee'd -08 140 hkr Sport Cassa White[/size][/color]

Re: Rost på bakluckan - klistrad

69
Inte en rostfläck nånstans på min bil, detta på grund av att bilen varit extremt bra omhändertagen från första början.

Det är en massproducerad bil i budgetklassen vilket innebär att "man får vad man betalar för" när det gäller lack och rostskydd.

Våra bilar behöver tvättas och torkas oftare och mer noggrant än dyrare märken, tråkigt men sant.

Framförallt är det viktigt med ordentlig torkning efter tvätt och körning i regn då det finns massa kanter på bilen där vattnet gärna ligger kvar och således bildar rost.

Det som denna tråd handlar om (bakluckan) är ett praktexempel på ett utsatt ställe då plåten bildar som en platå i rutans underkant där vattnet lägger sig.

Efter att jag torkat med sämsskinn behöver jag köra med tryckluft ett par minuter för att det ska bli helt torrt på denna "platå".

Man kan självklart hävda att det är en felkonstruktion men man får helt enkelt "tyvärr" räkna med rost om man inte ger bilen lite extra tid och kärlek.

Mvh,
Fredrik
Cee'd SW 1,6 CRDI Casa White -10
Projekttråd om bilen:
http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?f=119&t=2452
Presentation av mig själv:
http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?f=5&t=2453

Återgå till "Problem"