Annons

Re: Rost på bakluckan - klistrad

51
sandos skrev:
Grief skrev:
sandos skrev:
Jag ringde upp Aros Auto och påpekade att vi enligt konsumentköplagen har rätt till lånebil. Han höll till slut med, men påstod iaf att han inte kunde ge ut en lånebil. Jag var tvungen att ringa Kia Stockholm, vilket man som kund inte får, utan fick istället maila. Får se vad de säger i slutänden. Är väl bara så att Aros kan fakturera Kia, men varför kan de inte sköta det själva undrar man?
Hur menar du att KKL ger dig rätt till lånebil?
"Någon på internet hade skrivit det" ;)

http://www.konsumentverket.se/Svar-fran ... antitiden/

Där är deras tolkning. Om man läser 21 § så är det klassat som en felaktig vara
21 a § Har säljaren eller någon annan för hans räkning genom en garanti eller liknande utfästelse åtagit sig att under en viss tid svara för varan eller en del därav eller för en egenskap hos varan, skall fel anses föreligga, om varan under den angivna tiden försämras i det avseende som utfästelsen omfattar
Lackgarantin då specifikt.
22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162).
26$ Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne.
Vad "väsentlig olägenhet" är, är ju luddigt, men som sagt deras tolkning ovar tyder på att bli av med bil är en sådan.

För övrigt så vägrar även Kia Stockhom att ge lånebil! Har tyvärr inte servicehäftet tillgängligt, men de refererar till det iaf. "De exakta lånebilsreglerna framgår av bilens servicehäfte"
Min erfarenhet, visserligen från en annan bransch, är att nyttan man haft av produkten "kvittas"mot olägenheten.
[color=#413839][size=85]nu: Cee'd SW -11 128 hkr Komfort Piston Grey
då: pro_cee'd -08 140 hkr Sport Cassa White[/size][/color]
Annons

Re: Rost på bakluckan - klistrad

52
Hej

Jag har en Kia Cee'd -08 som varit inne en gång och fått hela bakluckan omlackerad pga rostangrepp på ovandelen av luckan och runt bromsljusen, mest som missfärgningar på lacken. Detta var i höstas tror jag.
Nu har rosten återkommit, mycket värre nu med med bubbligt angrepp på ovansidan av luckan. Så omlackeringen löste inte problemet för mig...

Har visat upp det för verkstan och de väntar på besked från Kia hur man ska reparera.

Re: Rost på bakluckan - klistrad

53
Gabriel skrev:Hej

Jag har en Kia Cee'd -08 som varit inne en gång och fått hela bakluckan omlackerad pga rostangrepp på ovandelen av luckan och runt bromsljusen, mest som missfärgningar på lacken. Detta var i höstas tror jag.
Nu har rosten återkommit, mycket värre nu med med bubbligt angrepp på ovansidan av luckan. Så omlackeringen löste inte problemet för mig...

Har visat upp det för verkstan och de väntar på besked från Kia hur man ska reparera.
Det är ju aningen märkligt att de inte kan lyckas ens lacka om luckan?

Angående lånebil så tycker iaf vår konsumentrådgivare att man faktiskt ska ha en: http://kiacarclub.se/viewtopic.php?f=44 ... 342#p14342
Kia Ceed Crdi SW Komfort -11

Re: Rost på bakluckan - klistrad

56
Tja Ny användare!

Har precis fått min baklucka lackad! tog ca 4 mån från jag anmälde det!
Lämnat på Hedinbil, men lyckades inte tjata till mej ngn lånebil..
Ngn som fått godkänt för att lacka om blästrade bakdörrar, bakskärmar?
Fick breda stänkskydd i vintras när jag servade den.

Mvh Sehler
Kia ceed 1,6 crdi -10
Citroen C5 2,0 -05

Re: Rost på bakluckan - klistrad

57
Bakluckan på min -09:a lackades om hösten 2011 pga en liten rostbubbla under bakrutan. Detta gick på garantin.

I våras när jag skulle lyxa till det med lite vax på kärran upptäcker jag att lacken skavts bort i luckans nedre hörn och att hela bakluckans kant vilar mot stötfångaren. Dammet och smutsen som samlas mellan nedre kanten och stötfångaren blir ett effektivt slipmedel.
Luckan sitter även snett och det är kontakt mot ena sidan i "dörrkarmen"!

Kia-verkstan hävdar först att jag inte varit tillräckligt noga med att hålla undan is som skadat lacken när man öppnar och stänger luckan.
Jag gav mig inte, utan visade på att luckan sitter snett och att det inte är någon spalt mellan nedre kanten och stötfångaren.
De ville fortfarande inte medge att det är ett konstruktionsfel, utan skickar mig till lackverkstan som utförde omlackningen för att reklamera jobbet.

På lackverkstaden är vi helt överens om att konstruktionen är olämplig, och att stötfångaren möjligen sitter ännu högre pga att bilen har dragkrok, då fästet trycker upp stötfångaren något. (fabriksmonterat) Jag var långt ifrån den första Ceed-ägaren som kommit i samma ärende.
Som tur är visar sig lackverkstaden vara väldigt tillmötesgående och har nu åtgärdat det hela som goodwill. Det finns ingen justeringsmöjlighet för att höja bakluckan, men de har med våld och vilja lyckats åstadkomma en minimal spalt i underkant.
De är noga med att påpeka att de inte ställer upp om samma fel inträffar igen. Jag antar att jag själv får stå för fiolerna nästa gång, trots fullstämplad servicebok och 4 års garanti kvar.?

Ett tips till övriga kombiägare är alltså att hålla området kring luckans nedre kant isfri / smutsfri, samt att undersöka så att det finns en ordentlig spalt runt luckans nedre kanter.
kia diesel kombi

Re: Rost på bakluckan - klistrad

58
Ngn som fått godkänt för att lacka om blästrade bakdörrar, bakskärmar?
Fick breda stänkskydd i vintras när jag servade den.

Mvh Sehler
Jag har fått godkänt att få mina blästerskador på bakskärmarna omlackade (PRO_Ceed 2010). Har haft breda stänkskärmar nästan enda sen jag hämtade ut bilen, men jag vettefan om dom hjälper speciellt mycket (uppenbarligen inte då jag har dessa skador). Windahls i Västerås var väldigt tillmötesgående efter att jag först klagat till högre "instanser".

// Ragsan

Re: Rost på bakluckan - klistrad

59
buurt skrev:Hej!

Var och visade upp min vagn på Hedin den 9:e augusti.
Jag kan inte säga att killen som skulle kolla på den, var över sig av iver.
Först ville ha inte gå med ut, för att det regnade. Jag hoppas det det ett skämt, men jag vet inte.
Jag körde in den i hallen istället och de kollade på lackfelen.
Dessa är enligt dem lackfirmans garanti, som får ta.
Han skulle ta upp det med dem och återkomma.
Inte för att det går fort, direkt.

Men en annan sak som var mer ögonbrynhöjande var att killen påstår att Kia inte längre tar blästringsskador på garantin!
Det ska vara anmält innan första servicen, annars är det tvärstopp.

I mitt fall spelar det ingen roll i detta läge, då färgen är kass på annat sätt, men är det någon mer som hört detta?
Jag ställer mig också mycket frågande till om de kan göra så?
I mitt fall har de ju lackat om den en gång, på grund av konstruktionsfel, på garanti. Kan de då helt plötsligt bara säga att det inte längre är garanti?
Hoppas jag slipper besöka konsumentvägledningen.

Då vi står inför ett bilbyte och faktiskt egentligen bara väntar på kombiversionen av den nya ceeden, blir detta mycket aktuellt.

Det är väl i det stora hela konstaterat att Kia´s 7-åriga garanti inte bottnar i bättre kvalité än andra biltillverkare, uatn mer som ett försäljningsknep.
Dock är det så för mig i alla fall, att om de börjar backa ur sina garantiåtaganden, blir min inställning till att äga en Kia mer tveksam.

Ha en fin dag!

mvh Alex

Tänke bara skriva hur det gick.

Hedin tog in bilen och ordnade till lacken.
Det var en del anmärkningar även denna gång (tex. att lackfirman inte hade maskerat rätt), men de ordnade till det.

Då det inte finns någon realistisk möjlighet att lacka om bilen en gång om året, är det nu dags att lämna vår Kia.

Nu kan man kanske tro att vi byter märke, men det är faktiskt så att vi trivs fint med bilen som sådan.
Den nya kombimodellen kom ju nyss och det är så att vi beställt en sådan vagn.
Inte för att säljaren på något vis kunde garantera att den inte blästrar, men jag hoppas att KIA tänkt på detta i konstruktionen.
Den skiljer sig i alla fall en hel del på sidorna, mot förra modellen.

Jag vill i detta fall säga att Hedin skött sig fint.
Jag hade en ny kundmottagare på lacken, som fungerade bättre och säljaren är riktigt bra. (Per i Borås).

(ps. på den senaste servicen, på ca 7800 mil, byttes förutom en del stag i hjulupphängningen även turbon, då den börjat "skorra". Allt utan kostnad för mig. Hade jag haft en tre år gammal Audi tex. hade det varit andra ljud i skällan. (det kan min svärmor intyga när Toveks tog 9 papp för att byta en givare och fylla hennes AC. För bilen var ju 3 år och 2 månader... Visst är KIA-garantin bra på många sätt.)


Ha en fin dag!
Mvh Alex

Re: Rost på bakluckan - klistrad

60
Då var det min tur, hittade en liten fläck i underkant av bakrutan igår.
Bilen är nu ca 6mån gammal och rullar ca 1500mil, haft bilen hos åf som tvättat/fotat och skickat in till Kia idag.

Väl där hittade dem även rost på insidan av luckan pga att det inte finns något karosserikitt över skarven på ett ställe.

Förklarat ganska tydligt att jag inte kommer acceptera några som helst defekter på luckan när jag får tillbaka bilen.
Tyvärr har man genom åren sett en hel del tråkiga omlackeringar på olika bilar.
Sliprepor, klarlackrinningar, damm i lacken, färgskiftningar, maskeringsränder, apelsinlack osv osv.

Vi får väl se hur det går och hur lång tid det tar innan det är åtgärdat, jag kommer hålla er uppdaterade :)

Återgå till "Problem"