Annons

Vilken motorolja

1
Det sägs att om man har ny bil så skall man försöka fylla samma typ
av motorolja som fyllts tidigare.
Därför undrar jag om jag kan få tips på en bra motorolja passande Kian (Diesel)
Bilen är tidigare servad på Hedins, vet inte vilken olja de använder.
Bilen har dragit ca o,5 liter på 7 månader.
Är inte det mycket på en såpass ny bil?
Annons

Re: Vilken motorolja

2
kalle2345 skrev:Det sägs att om man har ny bil så skall man försöka fylla samma typ
av motorolja som fyllts tidigare.
Därför undrar jag om jag kan få tips på en bra motorolja passande Kian (Diesel)
Bilen är tidigare servad på Hedins, vet inte vilken olja de använder.
Bilen har dragit ca o,5 liter på 7 månader.
Är inte det mycket på en såpass ny bil?
Oljeförbrukningen är nog normal, det brukar väl kunna gå åt lite olja på nya motorer innan dom är riktigt inkörda har jag för mej.
Vill du ha exakt samma olja så fråga där du servar bilen vad dom använder.

Tror dom flesta bilar jag haft har behövt ca en liter på 1000 mil iaf :)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Vilken motorolja

5
Jag är tämligen säker på att Kia rekommenderar sina återförsäljare att använda Midland motorolja.
Oljeförbrukningen är tämligen normal på din bil. Det finns tex motorer från VAG som drar upp emot 1L/200mil och det anser dom vara normalt.

Re: Vilken motorolja

7
Köp en liter helsyntetolja av känt märke. Var noga med att oljan är till dieselbil
med turbo och partikelfilter. Klassningen på den oljan är ACEA C3 vilket ska stå
på förpackningen.

Anmärkningsvärt är att Kia uppger i instruktionsboken att Ceed får dra
upp till 1 liter olja/150 mil under normala körförhållande :shock:
I min värd är en bil som drar så mycket olja helt slut i motorn...
eller så har motorn något allvarligt fel.
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07

Re: Vilken motorolja

8
Laban skrev:Köp en liter helsyntetolja av känt märke. Var noga med att oljan är till dieselbil
med turbo och partikelfilter. Klassningen på den oljan är ACEA C3 vilket ska stå
på förpackningen.

Anmärkningsvärt är att Kia uppger i instruktionsboken att Ceed får dra
upp till 1 liter olja/150 mil under normala körförhållande :shock:
I min värd är en bil som drar så mycket olja helt slut i motorn...
eller så har motorn något allvarligt fel.
Jag har inte heller hört talas om den oljan heller, men jag köpte en extra liter av min återförsäljare.

Angående vad som står i instruktionsboken så är det, som jag skrev ovan, samma sak med VAGs motorer. JAg har läst och hört om folk som klagat hos VAG att deras bilar drar 1L olja på 200 mil och verkstaden bryr sig inte och säger att det är normalt. Jag hade blivit skogstokig om jag hade ägt en ny A6a som drar så mycket,

Re: Vilken motorolja

9
Svampen78 skrev:
Laban skrev:Köp en liter helsyntetolja av känt märke. Var noga med att oljan är till dieselbil
med turbo och partikelfilter. Klassningen på den oljan är ACEA C3 vilket ska stå
på förpackningen.

Anmärkningsvärt är att Kia uppger i instruktionsboken att Ceed får dra
upp till 1 liter olja/150 mil under normala körförhållande :shock:
I min värd är en bil som drar så mycket olja helt slut i motorn...
eller så har motorn något allvarligt fel.
Jag har inte heller hört talas om den oljan heller, men jag köpte en extra liter av min återförsäljare.

Angående vad som står i instruktionsboken så är det, som jag skrev ovan, samma sak med VAGs motorer. JAg har läst och hört om folk som klagat hos VAG att deras bilar drar 1L olja på 200 mil och verkstaden bryr sig inte och säger att det är normalt. Jag hade blivit skogstokig om jag hade ägt en ny A6a som drar så mycket,

Håller med när det står i boken med att minsta lilla man fyller för mycket kan skada hela motorn och speciellt partikelfilter och dylikt, borde väl vara lika med så hög förbrukning av olja eller? I värsta fall skulle man ju då behöva fylla på en liter olja varannan tankning ju..
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Vilken motorolja

10
Svampen78 skrev: Jag har inte heller hört talas om den oljan heller, men jag köpte en extra liter av min återförsäljare.
Midland är ett gammalt bolag, hållt på sedan 1800-talet. Anledningen till att många märken använder dem är att de är det enda märket som godkänner andra etiketter på sina flaskor. Subaru kör Midland i Subaru-flaskor exempelvis.

Vilken sorts olja fick du av din ÅF?
[color=#413839][size=85]nu: Cee'd SW -11 128 hkr Komfort Piston Grey
då: pro_cee'd -08 140 hkr Sport Cassa White[/size][/color]
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"